Новите правила за онлайн търговия
Какво ново след въвеждането на Директива 2011/83/ЕС


Северина Митева, Невена Радлова

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Електронната търговия, наречена още E-Commerce, все по-мащабно навлиза в търговския обмен. За това безспорно допринася и обстоятелството, че чрез нея по най-бърз и нискорисков за бизнеса начин се създават възможности за преодоляване на национални бариери с оглед адресатите на предлаганите сделки. След като китайската Alibaba набра 25 милиарда долара от листването си на Нюйоркската борса, на международната сцена отново се заговори за инвестиционния аспект на електронната търговия в интернет. Още повече че според информация на BBC годишните продажби на Alibaba надхвърлят тези на Amazon и eBay за 2013 г.
Във връзка с това си заслужава да се обърне по-задълбочено внимание на влезлите наскоро в сила (в края на юли 2014 г.) промени в Закона за защита на потребителите. Не само защото двигател за тези промени в българската нормативна уредба отново е европейското законодателство – цели се имплементирането на европейска директива (Директива 2011/83/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. – "Директивата"), а и защото Директивата въвежда един сравнително нов за националната ни правна доктрина принцип – принципа на максимална хармонизация. Съгласно този принцип държавите членки не могат да запазват или въвеждат в своето национално законодателство разпоредби, различни от предвидените в директивата, освен ако не е предвидено друго.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
На мен не ми стана ясно това - В случай че търговецът не изпълни изискванията за предоставяне на информация за допълнителните разходи или за начина на изчисляване на общата сума на разходите, или за разходите за връщане на стоките, потребителят няма да дължи тези разходи. - т.е ако е написано, че при връщане на стоката потребителя дължи транспортните раходи?
И по-долу - В случай на отказ търговецът възстановява всички суми, получени от потребителя, включително разходите за доставка.
В крайна сметка тоя проблем не е решен все още? Ако всички разходи трябва да са за сметка на търговеца това не е равнопоставеност и е елементарен начин за "набутване" на конкуренти! Дори и когато връщаш стока във физически магазин транспортните разходи са си за сметка на клиента!
Може ли някой да го разталкува?
"На мен не ми стана ясно това - В случай че търговецът не изпълни изискванията за предоставяне на информация за допълнителните разходи или за начина на изчисляване на общата сума на разходите, или за разходите за връщане на стоките, потребителят няма да дължи тези разходи. - т.е ако е написано, че при връщане на стоката потребителя дължи транспортните раходи?
И по-долу - В случай на отказ търговецът възстановява всички суми, получени от потребителя, включително разходите за доставка.
В крайна сметка тоя проблем не е решен все още? Ако всички разходи трябва да са за сметка на търговеца това не е равнопоставеност и е елементарен начин за "набутване" на конкуренти! Дори и когато връщаш стока във физически магазин транспортните разходи са си за сметка на клиента!
Може ли някой да го разталкува?"
Искам да те допълня и също да попитам нещо: Това отнася ли се за сайтове, където всеки може да ти продаде нещо независимо дали е търговец или не, защото в тези онлайн платформи си излиза в уебсайта, че има сключена сделка?
И също така В тези сайтове за многолюдни онлайн продажби, където една част от хората ти показват нещо на снимка, пращат ти с наложен платеж 400 лева, където доставката е на твое име и излиза към 10лв оказва се че не е това, което е трябвало да бъде и от къде на къде ще плащаш още 10 лева, само защото доставката се поема от купувача ? ?
Значи ставам и си тръгвам, въпреки че съм отворил пакета и куриерите да се разправят с продавача. Аз не съм виновен, че някой си решил да изкарва пари от будали по интернет!
До коментар [#2] от "skitnikapozemqta":
Това само показва, че новия закон всъщност не решава големите проблеми от предишния, а напротив, задълбочава ги.
Много ще ми е интересен отговора на автора на статията на поставените въпроси.
До коментар [#3] от "Моди трий нищо да не остане!":
Усещам, как хората са малко объркани от лиспата на информация по темата. Не съм авторът, но се надявам, да мога да помогна със следното:
1. Коментар:
Ако купиш обувки за 100 лева със стандартен транспорт 5 лева, като ги върнеш в срок от 14 дена, ти носиш разходите за връщането на стоката, а търговецът ти връща 105 лева.
2. Коментар:
На платформи за обяви и платформи тип "ebay" както и при всеки сключен договор се гледа, дали и двете страни по договорът са потребители или продавачът е търговец.
Първи пример: Аз продавам скъсаните си маратонки в ebay. Ти ги купуваш за 5 лева с 5 лева доставка. Това е хубаво, обаче нямаш потребителски права, защото аз не съм търговец.
Втори пример: Аз продавам 100 чифта обувки за 5 лева чифта и 5 лева доставка. Ти купуваш един чифт. Аз съм търговец и ти имаш правата на потребител.
3. Коментар:
Имайки предвид, че новият закон имплементира директива на ЕС, която има за цел хармонизация на търговията в ЕС, той съдържа същите принципи които съдържат и немският и френският и румънският и т.н. закони.
Директивата поправя нелепите грешки допускани в нашето законодателство до сега и смекчава много от обстоятелствата за потребителите, което ще помогне на онлайн търговията в България по много начини.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.