С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 1 окт 2014, 12:10, 26896 прочитания

Новите правила за онлайн търговия

Какво ново след въвеждането на Директива 2011/83/ЕС

Северина Митева | CMS Cameron McKenna
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Електронната търговия, наречена още E-Commerce, все по-мащабно навлиза в търговския обмен. За това безспорно допринася и обстоятелството, че чрез нея по най-бърз и нискорисков за бизнеса начин се създават възможности за преодоляване на национални бариери с оглед адресатите на предлаганите сделки. След като китайската Alibaba набра 25 милиарда долара от листването си на  Нюйоркската борса, на международната сцена отново се заговори за инвестиционния аспект на електронната търговия в интернет. Още повече че според информация на BBC годишните продажби на Alibaba надхвърлят тези на Amazon и eBay за 2013 г.

Във връзка с това си заслужава да се обърне по-задълбочено внимание на влезлите наскоро в сила (в края на юли 2014 г.) промени в Закона за защита на потребителите. Не само защото двигател за тези промени в българската нормативна уредба отново е европейското законодателство – цели се имплементирането на европейска директива (Директива 2011/83/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2011 г. – "Директивата"), а и защото Директивата въвежда един сравнително нов за националната ни правна доктрина принцип – принципа на максимална хармонизация. Съгласно този принцип държавите членки не могат да запазват или въвеждат в своето национално законодателство разпоредби, различни от предвидените в директивата, освен ако не е предвидено друго.


Електронната търговия в България се регулира основно от Закона за електронната търговия (ЗЕТ), който я дефинира като предоставяне на услуги на информационно общество. Тук е важно да се отбележи, че законът приема за електронна търговия не всеки вид търговски сделки в интернет, а тези, които са специфични за информационно общество и отговарят на критериите на ЗЕТ (чл. 1, ал. 3): т.е. сделки/услуги, които обикновено са възмездни и се предоставят от разстояние чрез използването на електронни средства след изрично изявление от страна на получателя на услугата (вкл. рекламните съобщения за тях).
ЗЕТ добавя конкретни изисквания към сключването на договори с електронни средства. Изискват се най-общо 3 стъпки, като законът прибавя специфики към всяка една от стъпките:

- предложение за сключване на договор от страна на търговеца (оферта);

- изявление за сключване на договор от клиента;



- потвърждение от страна на търговеца за получаване на изявлението за сключване на договора (напр. уебстраница, която потвърждава поръчката, имейл и т.н.).

Задължителни правила

В допълнение към горните законови предпоставки, когато става въпрос за отношенията търговец - потребител, се прилагат и разпоредбите на Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Изхождайки от определението за потребителя като физическо лице, което при сделка действа извън рамките на своята търговска или професионална дейност, ЗЗП изисква от търговците да спазват определени задължителни правила, осигуряващи защита на потребителите. Там е уреден и договорът от разстояние, чиито правила са приложими при сключване на договори в интернет. С измененията от юли 2014 г. бяха въведени допълнителни изисквания към търговците при сключването на договори от разстояние, по-важните от които са следните:

- Извършените промени уреждат по нов и по-пълен начин предоставянето на задължителна преддоговорна информация за договорите от разстояние. Тя съставлява неразделна част от договора и не може да бъде променяна, освен ако страните изрично не уговорят друго. В случай че търговецът не изпълни изискванията за предоставяне на информация за допълнителните разходи или за начина на изчисляване на общата сума на разходите, или за разходите за връщане на стоките, потребителят няма да дължи тези разходи.

- С измененията се въвежда допълнително изискване, приложимо за договорите, които се сключват чрез използване на интернет сайт, който предвижда задължение за плащане. В тези случаи търговецът е длъжен да предостави най-важната част от преддоговорната информация в непосредствена близост до бутона, чрез който потребителят прави своята поръчка. Освен това търговецът е длъжен да обезпечи, че когато потребителят прави своята поръчка, изрично потвърждава, че знае, че поръчката е свързана със задължение за плащане от негова страна. Съгласно разпоредбите на закона потребителят ще бъде обвързан от договора или от поръчката само ако е потвърдил, че знае за задължението за плащане и това изрично потвърждаване ще се счита като условие за валидността на договора. Новият ЗЗП предвижда задължение за търговеца да посочи най-късно в началото на извършване на поръчката дали има ограничения за доставка на стоките и какви платежни средства се приемат от него.

- Друг нов елемент в уредбата на онлайн договорите е предвиденото задължение за търговеца да предостави на потребителя на траен носител потвърждение за сключения договор най-късно в момента на доставка на стоката или преди да е започнало изпълнението на услугата. Потвърждението за сключения договор трябва да съдържа цялата преддоговорна информация за договора от разстояние, освен ако търговецът не е предоставил тази информация преди сключване на договора на траен носител. В случаите, когато е приложимо, търговецът ще трябва да предостави също така и потвърждение на изричното предварително съгласие и приемане от потребителя за започване изпълнението на договора преди изтичане на срока, през който потребителят може да се откаже от договора.

- Разпоредбите на Директивата хармонизират срока за упражняване на правото на потребителя да се откаже от сключения договор. Сега той се увеличава от 7 работни дни на 14 дни за случаите, в които търговецът е уведомил потребителя за наличието на това право. В рамките на този срок потребителят ще може да се откаже от договора, без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да било разходи. Когато търговецът не е предоставил на потребителя информация за правото му на отказ, потребителят има право да се откаже от договора в срок от една година и 14 дни (в предишната редакция на закона този срок беше 3 месеца). В случай на отказ търговецът възстановява всички суми, получени от потребителя, включително разходите за доставка, без неоправдано забавяне и не по-късно от 14 дни, считано от датата, на която е бил уведомен за решението на потребителя (срокът за възстановяване на сумите е съкратен в полза на потребителя от 30 на 14 дни).

- Измененият ЗЗП съдържа подробен списък от договори, при които потребителят няма право на отказ от договора: например, когато услугата е предоставена напълно и изпълнението й е започнало с изричното предварително съгласие на потребителя или за стоки, изработени по поръчка на потребителя или с кратък срок на годност. Интересно е да се отбележи, че потребителят има право да се откаже от договора, сключен по време на онлайн търг, например през e-bay, но няма това право при договор, сключени по време на публичен търг.

- Максималният срок за доставка на стоки (приложим за всички видове договори, а не само за договорите от разстояние) е 30 дни, считано от сключване на договора (освен ако страните не са договорили друг срок). Когато търговецът не достави стоката в рамките на срока, потребителят ще има право да развали договора, като преди това определи допълнителен срок за изпълнение съобразно обстоятелствата. В случай че търговецът не достави стоката в допълнително определения срок, потребителят ще може да развали договора.

Още важни изменения

Освен измененията, касаещи договорите от разстояние, ЗЗП съдържа и други важни изменения относно договорите извън търговския обект; общото задължение за търговците за предоставяне на информация за всички видове договори; изменения в материята на нелоялни търговски практики, рекламациите и гаранциите на стоките и др. Необходимостта от създаване на нова законова регламентация за защита на потребителите по тези въпроси е обусловена от европейската идея за създаване на правна рамка за защита на потребителите, отговаряща на бързото развитие на новите техники за продажба на стоки и на бързо навлизане на информационните технологии при продажбата на стоки, услуги, цифрово съдържание; хармонизиране на законодателството в ЕС и насърчаване доверието на потребителите и улесняване на трансграничната търговия.

С въвеждането на принципа на максимална хармонизация на европейското законодателство обаче, както е предвидено в чл. 4 от Директивата, правоприлагащите съдебни органи в България тепърва следва да изяснят как точно ще се осъществява тълкуването на разпоредби, имплементирани с Директивата. Най-вероятният отговор на този въпрос е, че всеки един случай, касаещ прилагането на транспонирани с Директивата разпоредби, ще бъде решаван чрез използването на института на преюдициалните запитвания с оглед избягване на опасността от неправилно тълкуване на европейското законодателство. Предстои да видим обаче доколко това ще доведе до бързо и ефективно правораздаване за търсещите закрила.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5523 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5925 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Случаят със "Сменената гора"

Още от Капитал
Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Кино: "18% сиво"

През Европа към себе си със стил и чувство

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10