С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 ное 2014, 16:21, 6979 прочитания

Какво не знаят малките и средните компании за ползите от дяловото финансиране

Често заради консервативна политика фирмите пропускат възможности

Теодора Овчарова | изпълнителен директор на Елана инвестмънт
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Общият размер на направените инвестиции чрез дялов капитал за периода 2007 – 2012 г. е 629 млн. евро, като от тях са се възползвали 49 компании.
В България има близо 308 хил. микро-, малки и средни предприятия (МСП), от които 213 243 са жизнеспособни и имат нужда от финансиране, за да се развиват, показват данните на Националния статистически институт. Това са фирми, които не са реализирали загуба за последните три години, което дава заявка за икономическа активност. От друга страна, в страната функционират 29 банки, лицензирани да отпускат кредити, 10 микрофинансиращи институции, 8 активни фонда за дялов и рисков капитал и освен тях е налично нисколихвено финансиране от търговски банки със средства по JEREMIE. Също така оперират и два фонда за градско развитие, които предоставят достъпни кредити от инициативата JESSICA, компании, предоставящи лизинг и факторинг, и не на последно място – безвъзмездна финансова помощ за бизнеса по оперативните програми.


Теодора Овчарова e изпълнителен директор на Елана инвестмънт, член на БАКЕП
Кой какво финансиране познава и ползва

Малко над 30% от МСП не са използвали външно финансиране за дейността си, 86% от ползвалите финансиране предпочитат банков заем или вътрешен източник на финансиране - заеми от акционери и свързани компании. Това показва анализът на "Елана инвестмънтс" за достъпа до финансиране на българските МСП. В него са ползвани данни от две проучвания – едно, изготвено специално за целите на анализа, на база 124 анкетирани предприятия, и второ, направено по поръчка на Европейската комисия (Ipsos MORI, ноември 2013 г., SMEs’ Access to Finance), обхващащо 452 МСП.


В последните години доста фирми признават позитивната роля на нисколихвеното финансиране по JEREMIE, което допринесе за намаляване лихвите на целия пазар. Безвъзмездната помощ по европейските програми също е вече широко позната, но използваемостта й от МСП е едва между 6 и 33% (по данни на ИАНМСП, 2013 г.), като най-голям опит с грантовете имат средните предприятия. По отношение на причините за търсене на финансиране 49% от МСП търсят оборотни средства, а 42% - за закупуване на оборудване или земя. Това са нискорискови операции и за тях кредитът и грантът са подходящи. Повече интерес към по-широк кръг от финансови инструменти би имало сред фирмите, които вървят към бързо разширяване, развитие на иновации и излизане на нови пазари, което изисква освен финансов ресурс и стратегическо партньорство, и менторинг.

Затова не е изненада, че дяловото финансиране е използвано едва от около 14% от МСП. Различна тенденция показват иновативните стартъпи. Те имат по-слаб интерес към конвенционалните източници и 34% от тях заявяват предпочитание към рисковия капитал, 20% - към бизнес ангелите, а 18% разчитат на собствени ресурси.

Трябва да се обърне внимание, че често заради консервативно придържане към познатото фирмите пропускат наличните възможности. Пример за това са фондовете за градско развитие със средства по инициативата JESSICA, които са употребявани повече от общините, отколкото от фирмите в съответните градове. Фондовете предоставят нисколихвени, дългосрочни кредити за развитие на бизнес, който допринася за подобряване на живота в града, което включва: болници, детски градини, обновени стари сгради за предприятия в западнали индустриални зони, спортни съоръжения и др.



Какво представлява дяловото финансиране

Дяловото финансиране в България в сравнение с държавите от Западна Европа е значително по-слабо развито, като раздвижване на пазара на дялов капитал се наблюдава през последните няколко години. Общият размер на направените инвестиции чрез дялов капитал за периода 2007 - 2012 г. е 629 млн. евро, като от тях са се възползвали общо 49 компании.

Най-общо дяловото финансиране се предоставя срещу определен дял в компанията, като то може условно да бъде разделено на: финансиране посредством фондове за рисков капитал и финансиране посредством фондове за дялов капитал. Първите финансират основно стартиращи предприятия и такива в начален етап, при които рискът е много по-висок. Фондовете за дялов капитал търсят компании, които са се утвърдили на пазара, имат развит продуктов асортимент, стратегия за развитие и стабилни приходи. Съществува и разлика между обема на инвестициите. Фондовете за рисков капитал влагат значително по-малки суми в по-голям брой предприятия (между 1 и 10 млн. евро), докато фондовете за дялов капитал инвестират над 10 млн. евро, като броят на инвестициите е значително по-малък.

Защо дяловото финансиране е важно за фирмите

Тенденцията в политиката по отношение на грантовете в ЕС в последните години се променя. Все повече се увеличава употребата на финансовия инженеринг като инструменти за финансиране. Голяма част от българските МСП нямат информация относно възможностите, които дяловото финансиране предлага, и не са съгласни с условието да отдадат дял от компанията си, срещу който се отпуска това финансиране. Но именно срещу малък дял от капитала собствениците могат да получат възможности за контакти със стратегически партньори и излизане на нови пазари, които да развият потенциала на бизнеса им. А това е необходимо точно на българските предприятия, които са на възраст не повече от две десетилетия и нямат достатъчно контакти за отворени врати на различни пазари.

Какво предстои през 2014 – 2020 г.?

През октомври 2014 г. приключиха поредните периоди за кандидатстване, обявени от фондовете Eleven и LaunchHub. През 2012 г. те получиха по програма JEREMIE 21 млн. евро, които бяха разпределени 12 млн. за Eleven и 9 млн. за LaunchHub, за да ги вложат в иновативни стартъпи до 2015 г. За последните 2 години двата фонда финансираха общо над 100 компании на стойност 7.5 млн. евро, като привлякоха допълнителен ресурс от трети страни на стойност около 5 млн. евро. Схемата за финансиране на стартиращи предприятия от двата фонда е следната: Eleven и LaunchHub предоставят първоначално финансиране на одобрен проект в размер на 25-30 хил. евро срещу 8-10% дял в компанията в пакет с цялостна менторска и обучителна програма. Трябва да се отбележи приносът на тези фондове, които за кратко успяха да стимулират предприемаческата култура и да създадат имидж на София като конкурентно място в Европа за развитието на стартиращи бизнеси.

В новата оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" за 2014 – 2020 г. са заложени още 150 млн. евро за дялово финансиране (по данни от управлението на програмата към 1 октомври 2014 г.). Освен това ЕС ще отдели почти 1.4 млрд. евро по програмата COSME за заеми и рисков капитал за периода 2014 - 2020, които могат да се допълват с национални финансови инструменти за МСП. "Хоризонт 2020" дава възможност за използване на дялово финансиране (предимно за инвестиции на ранен етап от развитие на компании).

Остава само малките и средните предприятия да бъдат също активни и да се запознават с всички стимули за достъпно финансиране за тях според етапа на развитието им и целите им.

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5625 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6093 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Цесиите на депозити в КТБ са измама под носа на БНБ

Или как специалният надзор на БНБ, вместо да намали загубите за обществото, ги увеличи с още 1 милиард лева

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

20 въпроса: Юрий Вълковски

Изпълнителен директор на фондацията Reach for Change България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10