2015: Време е да изберем индустриите с експортен потенциал

Енергията на държавата трябва да е за подопомагане на излизането на външни пазари, а не чрез субсидии

Кирил Петков    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

* Кирил Петков е сериен предприемач. Завършил е Harvard Business School, основател и преподавател е в Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност към Софийския университет, който пък е връзката към Харвардския институт за икономически стратегии и конкурентоспособност, управляван от проф. Майкъл Портър


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
29 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dereck avatar :-|
    dereck
    • - 1
    • + 27

    Отличен поглед как икономиката ни да стъпи на следващо по-високо стъпало.
    Сега икономиката на Б-я, мисля, че е префорсирана и изнемогва от неспособност да продължи нагоре (прилича на автомобил движещ се на първа скорост с 5000 оборота и не преминаващ на следваща предавка).
    ...Много енергия гълта а резултатите за незадоволителни...

    Нередност?
  • 2
    dereck avatar :-|
    dereck
    • - 2
    • + 27

    Анализирайки за себе си, защо инвеститорите избират да инвестират в Чехия, Полша, Словакия пред Б-я?!
    Главните причини са три. 1-Съдебната система не буди доверие. Също не се стига до осъдителни присъди за корупция. 2-Неспособност за надеждно превозване на значителни стокови обеми в кратък срок и ниски разходи за транспорт. Разбирай не е изградена алтернатива на автомобилният транспорт до контрагенти в Германия и страните около нея. Само на ТИР транспорт голям инвеститор няма да дойде у нас. 3-Липса на гъвкавост в държавните институции да откликнат "с разбиране и жест" към интерес от стратегически инвеститор...

    Нередност?
  • 3
    today avatar :-|
    today
    • - 7
    • + 28

    Тоя хубаво ги говори тия работи, но утре като се сблъска със СЪДИЯ ЧЕНАЛОВА и КОЙ, много бързо ще си смени мнението.
    Просто в България системата е невъзможна за оцеляване с нормална конкуренция.

    Нередност?
  • 4
    dereck avatar :-|
    dereck
    • - 4
    • + 27

    От години с приятели поддържаме две тези. Дано не Ви изненадват.

    1-Югозападна Б-я, и обл. Пазарджик, Смолян, Пловдив трябва да презентират като свое морско бизнес пристанище СОЛУН, а като резервни Бургас и Варна. Примерно пътя от Пазарджик до Солун е 320км, до Бургас е повече. Държавата ако мисли стратегически би трябвало да поддържа поне три пътя до Гърция в добро състояние за LKW автомобили.
    2-Да се разработи бръз, надежден, редовен, контейнеров железопътен транспорт до Франкфурт. Да достига до крайната си точка за максимално 24 часа. Да имат макс. две композирания в Б-я и никакво друго чак до Г-я. Наричам ги "ТОВАРНИ ЕКСПРЕСИ"

    Нередност?
  • 5
    dereck avatar :-|
    dereck
    • - 1
    • + 16

    [quote#4:"dereck "]2-Да се разработи бръз, надежден, редовен, контейнеров железопътен транспорт до Франкфурт. Да достига до крайната си точка за максимално 24 часа.[/quote] Дано отговорните личности в Кабинета споделят идеята.
    ...Китайците явно са далеч с материала пред нас...
    ...Преди месец Китай, Сърбия и Унгария подписаха споразумение за строителство на (отсечка от) железопътна линия от Белград до Будапеща, която да стане част от стратегията на Пекин за ускорен пренос на стоки през Балканите към Европа. Целта е Белград-Будапеща за 8 часа през 2017, сега е 24.

    Дано "не изпуснем отново влака"! И целият поток от Азия за Европа премине през Македония и Сърбия!!?.

    http://www.dnevnik.bg/sviat/2014/12/17/2440347_kitaiska_jp_liniia_shte_uskoriava_transporta_ot_atina/

    Нередност?
  • 6
    dereck avatar :-|
    dereck
    • - 1
    • + 15

    През 2014 година южнокорейският гигант Nexen Tire Corporation, се отказа да инвестира в Б-я по изброените преди това три причини, избра да построи завода си за автомобилни гуми в Чехия..!? Там държавата му направи редица облекчения и преференции. Така, че чехите ще имат около 2000 нови работни места, и още не по-малко от 1200 от мултиплициращият ефект за бизнеса.

    Зам. министър Красин Димитров, какво направи така и не разбрахме?!

    http://www.pneurevue.cz/aktuality/prumysl/dalsi-indicie-tovarnu-hleda-zrejme-nexen.html

    Нередност?
  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 29

    Стратегията на България за конкурентоспособност трябва да се състои от 1 единстве ред, дебело изписан: никога никакви държавни "стратегии"!

    Скептичен съм относно това, че 400 хиляди собственици на фирми няма да си знаят продуктите и пазарите, но ще дойде някой отвън да им направи анализ на всичките едновременно и то така, че да види нещо съществено повече от тях.

    За България е най-добре да бъде едно място, където да може да се започне бизнес с невисоки първоначални разходи, в условията на правна сигурност, ниски данъци, изобилие на евтини услуги и "обучаема" (даже не казвам висококвалифицирана) работна ръка. От там насетне - който иска - да се захваща с нещо, който иска - отвън да се пресели у нас, който иска - да не се захваща с нищо - няма да го правим насила щастлив :-)

    Условията за създаването на такава хранителна среда-платформа именно в България са добри, най-вече заради провала на другите държави около нас, на които валутите се клатят, имат повече дългове (засега поне) и правителствата им са се впуснали по грешния път, да изпълняват самите разни "стратегии" - нещо, което ние можем да избегнем, имайки вече информация за трагичния им завършек.

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 12

    Лесе-фер
    от Уикипедия, свободната енциклопедия

    В икономиката лесе-фер, от френското laissez-faire (както и на английски, с английско произношение /ˌlɛseɪˈfɛər/, френски: [lɛsefɛʁ]), е икономическа среда, в която сделките между икономическите субекти са свободни от държавни регулации (държавна интервенция) под формата на държавно регулирани цени, държавни субсидии, държавно наложени монополи, като се допуска само такава държавна намеса, която да гарантира правото на частна собственост (закони против кражбата и агресията) и другите основни човешки права. Фразата на френски буквално означава „да се позволи да се прави“, но по-широко означава „да се позволи да е“ или „да се остави по само себе си“.

    История
    Според исторически митове фразата произлиза от среща през около 1680 между могъщия френски финансов министър Жан-Батист Колбер и група от френски бизнесмени, предвождана от М. Льо Жандр, на която министърът попитал как френската държава да бъде в услуга на търговците и Льо Жандр отговорил просто „Laissez-nous faire“ („оставете ни да го правим“). [3]

    Нередност?
  • 9
    2.5 avatar :-|
    2.5
    • - 1
    • + 17

    "Като стратегията трябва да отсее не само индустриите, които ще изберем, но и тези, които няма да изберем, "

    Кой ще прави избора? - държавата, в лицето на бюрокрацията!
    И как? Харчейки пари от данъци в полза на избраните компании. И ако изборът се окаже неудачен, кой ще "опере пешкира" - НЕ и чиновниците!
    Професиите са лакмус, за това което се случва с държавата... Конвертируемите професии най-лесно си бият камшика(лекари, IT специалисти). За сметка на това гъмжи от юристи, икономисти, меринджеи, заптиета и фуражки - всички, до един заели позиция "нисък старт" за да се нагнетят на държавната софра, демек това са тези, които ще избират кой да го има и кой не!

    Нередност?
  • 10
    nixonanim avatar :-P
    Nixonanim
    • - 1
    • + 9

    Игри, образователни продукти, кино - с висока добавена стойност. Био храни и материали (природата ни е много чиста). Мисля, че всичко, което MoveBG трябва да направят е да отидат на американския ТЕД след два месеца, да разберат кои българи какво правят на топ ниво по света (защото има такива) и да работят много здраво да си направят филиали в България. А, да и да оправят патентното ведомство :)

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал