Да осъдиш държавата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да осъдиш държавата

Компетентен да разглежда дела по искове на граждани срещу държавата е съдът по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения

Да осъдиш държавата

Или кога може да се търси обезщетение от държавата за причинени вреди

Компетентен да разглежда дела по искове на граждани срещу държавата е съдът по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Един от основните принципи в публичното право е, че държавата като власт не отговаря, тъй като суверенът не може да бъде държан отговорен за своите постъпки. Все пак обаче действията на административните органи се явяват в редица случаи причина за вреди, нанесени на граждани. Под действия на административните органи следва да се разбират действия и бездействия на лицата, заемащи длъжност в държавната администрация. Ето защо от особено важно значение е подборът и назначаването на тези лица.

Нормативна уредба

Отговорността на държавата и общините за вреди, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на държавни или общински органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, заема основно място в обществения живот и правовия ред. Поради това се явява един от въпросите, поместени от учредителната власт в Конституцията на Република България. Неговото принципно положение е закрепено в член 7 на основния закон и е доразвито в Закона за отговорността на държавата и общините за вреди.

Основание за налагане на този вид отговорност е налице винаги, когато са причинени вреди на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административната дейност. 

Характерът на отговорността се състои във възможността на пострадалия да получи обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това дали са причинени виновно от длъжностното лице. Тук се открива и основната разлика между този вид отговорност и гражданската отговорност, при която наличието на вина е задължително условие за реализация. 

За подвеждане на държавата под отговорност не е необходимо да се установи причинителят на вредата, например конкретното длъжностно лице. В случай че увреждането е причинено поради изключителната вина на пострадалия, обезщетение не се дължи, а при съпричиняване от страна на пострадалия обезщетението се намалява съразмерно.

Петър Стоичков, McGregor and Partners
Фотограф: Капитал

Процесуален ред за реализиране на отговорността 

Отговорността се реализира по административнопроцесуален ред. Исковете за обезщетение се разглеждат по реда на специално производство, предвидено в Административнопроцесуалния кодекс.

Предпоставка за предявяването на иск за обезщетение е отмяната на незаконосъобразния административен акт. Това е така, тъй като установяването на незаконосъобразност или нищожност на административния акт, съответно незаконосъобразност на действието или бездействието, съставлява преюдициален въпрос при решаване на правния спор по иска за обезщетение. Незаконосъобразен е актът, който нарушава съществено някое от законовите изисквания - да бъде издаден от компетентен орган, да бъде формулиран в предписаната от закона форма, да бъдат спазени административнопроизводствените правила при издаването му, да съответства на материалноправните разпоредби на закона и да бъде съобразен с целта на закона.

За да бъде противоправно бездействието на административния орган, последният трябва да има задължение да изпълни конкретно действие, и то по определен начин, но не и когато органът има право на преценка дали да действа или да се въздържи от действие.

Легитимирано да предяви иск е всяко физическо или юридическо лице, претърпяло вреди от незаконосъобразен акт, действие или бездействие. При смърт на увредения неговото право на обезщетение за имуществени вреди се наследява и следователно активна легитимация придобиват неговите наследници. Що се отнася до неимуществените вреди, искът трябва да бъде предявен пред съда от увредения, а наследниците имат право само да продължат процеса.

Искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите, като участието на прокурор е задължително.

Христо Христов, McGregor and Partners
Фотограф: Капитал

Подсъдност, такси и разноски

Компетентен да разглежда дела по искове на граждани срещу държавата е съдът по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите.

Ако искът бъде отхвърлен изцяло, съдът осъжда ищеца да заплати разноските по производството. Разноските се заплащат от ищеца и при оттегляне на иска изцяло или при отказ от иска изцяло. Ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответникът да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената държавна такса. Съдът осъжда ответника да заплати на ищеца и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска.

Отделяне на иска за обезщетение

Искът за обезщетение може да бъде отделен по искане на страна или след преценка на съда, ако разглеждането му затруднява производството по оспорване на административния акт. Разглеждането на отделния иск продължава в същия съд след влизането в сила на решението за обявяване на нищожност или за отмяна на акта, като това правило има императивен характер.

Прекратяване на производството по иска за обезщетение

Когато производството по оспорването на административния акт бъде прекратено, се прекратява и производството по съединения с него иск за обезщетение, освен ако той е за обезщетение за вреди от нищожен административен акт или производството по оспорването е прекратено поради оттеглянето на административния акт.

Производството по иска се прекратява и ако оспорването на административния акт бъде отхвърлено. При прекратяване на производството може да се постигне и споразумение между страните за размера на обезщетението.

Принципът за отговорност на държавата за вреди, причинени на граждани, е израз на общоприетите човешки ценности закрепени и в Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи, а именно всеки правен субект да разполага с надеждни "вътрешни" средства за защита срещу държавата. 

Институтът на отговорността на държавата е своеобразно доказателство за постигнатия правов ред в модерните общества. От една страна, гражданите отговарят за своите действия пред държавата, но от друга, тя също би могла да търпи неблагоприятни последици за увреждащите си действия. Този правен баланс сам по себе си обаче не е гарант за прогреса на обществото, тъй като за него не по-малко основна роля има гражданското самосъзнание на моралното общество.

Или както казва Маргарет Тачър: "Ние сме общество, където хората са свободни да правят избор, да правят грешки, да бъдат щедри и състрадателни. Това имаме предвид под морално общество, не такова, където държавата е отговорна за всичко и никой не е отговорен за държавата."

Един от основните принципи в публичното право е, че държавата като власт не отговаря, тъй като суверенът не може да бъде държан отговорен за своите постъпки. Все пак обаче действията на административните органи се явяват в редица случаи причина за вреди, нанесени на граждани. Под действия на административните органи следва да се разбират действия и бездействия на лицата, заемащи длъжност в държавната администрация. Ето защо от особено важно значение е подборът и назначаването на тези лица.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    true_original avatar :-|
    true_original

    Вреди от отменено наказателно постановление напр. На митниците?
    Отговор:
    Нъцка ....

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    alexgg avatar :-|
    Minddestruction

    До коментар [#1] от "true_original":
    Да, защо не вземем да осъдим държавата (с малко д) за това, че не събира съответните митнически такси и след това увеличава данъците и външния заем?
    Или пък данъчната администрация, че си затваря очите за укрити данъци и съответно не могат да се построят пътища или да се благоустрои съответно селище?

  • 3
    zaknafein avatar :-|
    zaknafein

    Доста повърхностен разказ, който едва отговори на въпроса в подзаглавието.

  • 4
    bai_toz avatar :-|
    Без коз

    До коментар [#2] от "Minddestruction":

    Ало,Ваньо :) Така става и така ще е!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK