С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 11 яну 2015, 16:37, 3018 прочитания

Amazon срещу издателството Hachette

Или ниски цени и многообразие срещу грижата някой да формира вкуса ви

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От началото на миналата година онлайн търговецът Amazon и четвъртото по големина американско издателство Ашéт (Hachette) водят търговска война*. Hachette издава приблизително осемстотин заглавия всяка година, сред хилядите му автори са Дж. Д. Селинджър, д-р Мартин Лутър Кинг, Майкъл Конъли, Емили Дикинсън, както и Елизабет Костова. Amazon е най-големият търговец на книги в света.

Причините за спора


Никоя от страните не коментира в детайли причините за спора. Налице са обаче конкретни последици и те засягат основно читателя – Amazon спря предварителните поръчки на книги на Hachette, забавя доставката на поръчани книги на издателството (в момента около 5000 заглавия на Hachette се продават онлайн от Amazon); книгите на Hachette са с по-малки отстъпки от коричната цена в сравнение с отстъпките, които получават останалите издатели; Amazon избягва да "препоръчва" книги на Hachette в рекламните си препратки ("клиентите, които купиха тази книга, също купиха …"), като вместо това рекламира книги, които са жанрово "подобни", нo са на по-ниска цена (и съответно на други издателства).


Според източници Amazon е предприел тези действия след провалени преговори за крайната цена на книгите на Hachette в електронен формат. От Amazon настоявали цената на електронния формат да е $9.99, докато Hachette желаели да се продават на по-висока цена, например $14.99 или $19.99. Страните са се разминали значително и в очакванията за разпределението на приходите, които издател и търговец реализират от продажбата на книги.

Позициите


Защитниците на Hachette търсят аргументи срещу Amazon на плоскостта на конкурентното право. Според Авторската гилдия, най-старата съсловна организация на американските писатели, "Amazon очевидно има значителна пазарна сила (между 30 и 50% пазарен дял според различни източници) и злоупотребява с нея, за да поддържа и увеличава господстващото си положение, което вероятно e в нарушение на американското антитръстово законодателство". Имат се предвид действията на Amazon, които осуетяват покупките на книги на Hachette след началото на конфликта. Но от Amazon са склонни да пренебрегнат възможния антиконкурентен ефект на действията си, когато крайният резултат всъщност стимулира конкуренцията и продажбата на книги. Според readersunited.com (сайт, създаден от Amazon в отговор на authorsunited.net, където е публикувана петиция, подписана от хиляди утвърдени писатели в подкрепа на Hachette): "Книгите се конкурират с мобилните игри, телевизията, филмите, Facebook, блоговете, безплатните новинарски сайтове и други." "Ако искаме жизнеспособна читателска култура, трябва да работим здраво, за да направим книгите реално конкурентни на другите медии, а голяма част от тази здрава работа е да направим книгите по-евтини."

Как Amazon прави книгите по-евтини


Всичко изглежда, в името на читателя. В тази аргументация обаче липсва един важен аспект на проблема, а именно как Amazon прави книгите по-евтини и какви са последиците от това за издателите и читателите.



Политиката на Amazon "клиентът е над всичко" изисква налагането на възможно най-ниски цени на електронните книги, което стимулира повече читатели да купуват. "По–ниската цена е добра за всички страни", казват Amazon. Читателите печелят от по-ниските цени, Amazon печели от увеличените обеми. Издателите евентуално губят, освен ако увеличените обеми компенсират намаляването на цените. Но дори издателите реално да губят, то според правилата на конкуренцията това се случва, защото трудът им е надценяван. Amazon нагледно доказва това, като също извършва издателска работа, но на много по-ниска цена. И още един аргумент в полза на Amazon – много писатели, които са били отхвърлени от елитарните редактори на издателствата, получават шанс, биват редактирани и издавани директно от Amazon. В крайна сметка в света на Amazon книгите са разнообразни и евтини и достъпът до литература е по-свободен, а цената е, че ролята на издателството е ограничена.

Hachette обаче е твърдо срещу така изложената пазарна логика, която се отнася към книгата като към всяка друга стока, продавана от Amazon. Според Hachette освен за печалбата си (която без съмнение е приоритет) издателствата се грижат за "публиката, развитието, културата, образованието, изкуството, забавлението и връзката (с читателите)".

В този смисъл по-високата цена на книгата отчита редица разходи за създаването й. Издателството инвестира в откриването на нови автори, като ги финансира, за да могат да пишат професионално; поддържа екип от висококвалифицирани специалисти, които подобряват и обогатяват творбите; целенасочено ги представят на публиката; поема загубите от неуспешните проекти; и в крайна сметка – издателството възпитава вкуса на читателите (несъмнено името на издателството е референция за качествата на книгата и автора). Такива разходи не се извършват от Amazon, при който писатели и читатели са оставени да четат и пишат каквото и както желаят, а ролята на редакторите е сведена до необходимия минимум.

Парадоксът в конфликта


Парадоксът в случая е, че чрез антиконкурентни действия (като осуетява продажбите на книгите на Hachette) Amazon всъщност цели реализирането на идеала на свободната конкуренция – ограничаване ролята на издателите, които са бариери за навлизане на пазара на продажба на книги; намаляване на цените, така че книгите да могат да се конкурират с медии, често безплатни; и не на последно място - пускане на пазара на много и разнообразна литература. Това e работещ пазарен механизъм, който произвежда повече и по-евтини книги. Къде тогава е конфликтът?

Конфликтът е в прилагането от Amazon на пазарна аргументация към книгите, чието търсене и предлагане по традиция не се определят от чисто пазарни механизми. Пазарните механизми и правилата на конкуренцията работят за продукти с единствено физически или дори просто осезаеми качества - евтин, бърз, облекчаващ болката. Но е трудно да се дефинира универсален критерий за това дали една книга е по-хубава, т.е. по-конкурентоспособна, спрямо друга. Един пример: причината Нобеловият комитет да присъди през 2014 г. наградата за литература на Патрик Модиано е: "Заради изкуството на паметта, с което пресъздава най-недоловимите човешки съдби и вдига завесата над света на окупацията." Не е точно пример за ясен критерий. Дали съществуват конкурентни (юридическият термин е "взаимозаменяеми") книги, които по аналогичен начин "пресъздават най-недоловимите човешки съдби" и т.н. и са по-евтини от книгите на Модиано? Или са по-скъпи, но по-добре "пресъздават най-недоловимите човешки съдби" и т.н.? Здравият разум ни казва, че тези въпроси са грешно поставени и че е невъзможно книгите свободно да се конкурират една с друга по пазарни принципи като потребителски стоки.

Книгата е особен продукт с особени свойства. Естеството й изисква наличието на един непазарен механизъм, който да опосредства търсенето и предлагането. The New Yorker нарича издателите "пазители на портите" между автори и читатели, т.е. професионални възпитатели на по-висок литературен вкус у читателя. Без тях продажбата на книги ще зависи основно от нехудожествените и поради това обективни и лесно възприемани качества на книгите – оформлението на корицата, ефектът от заглавието (или псевдонима на автора), мястото, на което книгата е изложена в книжарницата или сайта на Amazon и миналите продажби.

Разбира се, фактът, че вкусът се формира чрез непазарни механизми, не означава, че прилагането на тези механизми не струва пари. Напротив, в случая на Amazon срещу Hachette се спекулира, че този механизъм струва между 30 и 40% от продажната цена на книгите. Въпросът е желаят ли читателите да я платят, за да не бъдат изгубени сред потоци от евтина литература.

*Съгласно публикация в The New York Times от 13.10.2014 г. спорът между Amazon и Hachette вече е разрешен, като вероятен победител е Hachette. Според изданието Hachette е запазило свободата да определя цените на книги в електронен формат, но получава по-добри търговски условия, ако продава на ниски цени.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5289 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5354 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Предоставянето на стипендии – възможност за данъчни облекчения

Законът дава изцяло ново третиране както на разходите, така и на условията за предоставянето им

Още от Капитал
Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10