С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 26 яну 2015, 16:34, 12885 прочитания

Коя е държавата с най-добра данъчна система в ЕС

Изследване на "Делойт" прави сравнение с анкета през очите на бизнеса

Николай Илчев | Делойт България
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Интересно е, че макар и да присъства, намаляването на данъчните ставки не е сред водещите препоръки.

В края на 2014 г. излязоха резултатите от годишното "Европейско изследване за данъците" на "Делойт" (European Tax Survey 2014). За втора поредна година над 800 европейските компании нареждат данъчните системи на Холандия и Великобритания като най-привлекателни сред седем големи европейски икономики, включващи и Русия.

Анкетираните оценяват високо холандската данъчна администрация за нейната отзивчивост, леснотата, с която се общува с инспекторите, и достъпността на информация. Процедурите, свързани с данъчното облагане в Холандия, са определени като ясни и лесни за изпълнение, което според запитаните подпомага предприемачеството и икономическия растеж. Участниците в изследването описват данъчната администрация в Холандия като прагматична.


Инспекторите разбират нуждите на бизнеса и се стремят да прилагат данъчните правила по начин, който да не поставя пречки пред икономическите цели на данъкоплатците. Британската данъчна система също е отличена заради данъчните облекчения, които предоставя, прозрачността и ясните и лесни за изпълнение правила.

В другия край на спектъра се намират данъчните системи на Италия и Русия. Сред посочените причини за ниското подреждане на двете страни са сложността на правилата, високата административна тежест, бавното и бюрократично общуване с данъчните инспектори. Мненията за състоянието на италианската данъчна система отбелязват непредвидимостта и честата промяна на законодателството със задна дата, дългата продължителност на данъчните ревизии и ограничените познания на инспекторите.

Красноречиво е, че всички анкетирани италиански бизнеси смятат, че в страната им има висока степен на непредвидимост в данъчната сфера. Другите държави, в които данъкоплатците считат, че непредвидимостта е висока, включват Португалия (97%), Франция (95%), Гърция (94%), Босна и Херцеговина (93%) и Хърватия (79).



Висока оценка за предвидимост отново получава Холандия (94%), както и Люксембург (90%), Швейцария (75%), Ирландия (71%) и Великобритания (68%).

Какво прави данъчната система по-привлекателна за бизнеса

Едва ли за някого е изненада, че според бизнеса най-важното за данъчната система е да бъде стабилна, предвидима и сравнително проста. Попитани какви мерки може да предприеме държавата, за да подобри своята конкурентна позиция, участниците препоръчват опростяване на данъчните правила и процедури, повече сигурност относно бъдещето развитие на данъчната система и отношения на сътрудничество и предвидимост в общуването с приходната администрация. Интересно е, че макар и да присъства, намаляването на данъчните ставки не е сред водещите препоръки.

Анкетираните посочват сред факторите, които влияят негативно на предвидимостта на системата на данъчно облагане, честите промени в правилата, противоречивост и неяснота на указанията на данъчната администрация и дългата продължителност на данъчните ревизии и тяхното обжалване.

Данъчната стратегия на международните компании все повече попада в светлината на прожекторите

Повече от половината от участниците в изследването отбелязват, че през изминалата година е имало по-голям интерес и дискусии относно корпоративната им данъчна стратегия. Фактът не e изненадващ с оглед на нарастващата загриженост на държавите и обществеността във връзка с ниските нива на данъците, плащани от някои мултинационални компании. В медиите станаха известни няколко случая на големи международни групи, които, възползвайки се от разпокъсаността на правилата за данъчно облагане между държавите, успяват да обложат печалбите си с относително ниски данъчни ставки.

За момента бизнесите в западната част на Стария континент усещат по-силно тези процеси в сравнение с Източна Европа. Изглежда, че България все още е най-слабо засегната – 86% от отговорилите български бизнеси не са забелязали по-силен интерес от страна на държавната администрация или неправителствения сектор.

----

Цялото "Европейско изследване за данъците 2014 г." (European Tax Survey 2014) можете да намерите на www.deloitte.bg

Проучването на Делойт European Tax Survey се проведе през октомври 2014 г. и в него участваха професионалисти в данъчната област и финансите от 814 компании в 29 европейски държави. Изследването се провежда ежегодно, като през 2014 г. за първи път то бе направено сред компании в България.

Николай Илчев има над 7 години опит като данъчен консултант, а последната година и половина е на позиция мениджър в отдел "Данъчно консултиране" на "Делойт България". Той специализира в консултиране в областта на косвените данъци, но участва и в проекти, засягащи корпоративното данъчно облагане.

Настоящата публикация съдържа единствено обща информация и не следва да се разбира, че чрез нея нито "Делойт Туш Томацу лимитид", нито някое от неговите дружества членове или свързани с тях дружества (заедно наричани "Мрежата на "Делойт") предоставят професионални консултации или услуги.

Никое дружество от "Мрежата на "Делойт"не носи отговорност за каквито и да било загуби, претърпени от кое да е лице, осланящо се на настоящата публикация.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5528 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5940 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Лицата на HR-а през 2015 г.

Или с кои свои функции специалистите по управление на човешките ресурси могат да помогнат на компанията, в която работят, и на бизнес средата като цяло

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10