С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
15 мар 2015, 15:47, 9601 прочитания

Как да излезем на свободния пазар на електроенергия

Очакванията са тази стъпка да е полезна за всеки бизнес, защото може да се договори по-ниска цена на електроенергията и така да се оптимизират разходите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В публичното пространство напоследък все повече се говори - и от страна на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), и от страна на бизнеса и търговците на електроенергия, за "излизане на свободния пазар на електроенергия", което евентуално би могло да намали разходите за електроенергия.

С няколко свои стъпки, включително и след натиск на Европейската комисия, а и с приемането на последните правила за търговия с електрическа енергия (Правилата), КЕВР предприе действия, за да накара на първо място небитовите потребители да "излязат" на свободния пазар.


Как на практика става излизането на свободния пазар

Правилата уреждат процедурата за излизане на свободния пазар на електроенергия. Най-общо казано, в този случай клиентът избира да купува ток на свободно договорени цени от лицензиран търговец на електроенергия. При това клиентът може да договори закупуването на ток от търговеца за набор от обекти на клиента (например производствени бази и офис сграда на различни територии).

Условно биха могли да бъдат откроени следните стъпки:



Първа стъпка: предоставяне на достъп до мрежата – подава се заявление до електроразпределителното дружество (ЕРП), лицензиант за съответната територия, на която се намира обектът. Заявлението се придружава от набор от документи. След проверка за техническата обезпеченост на обекта (електромери с дистанционно управление) и липса на задължения към ЕРП последното предоставя т.нар. удостоверение за предоставен достъп, както и договор за достъп и пренос с мрежовия оператор. По силата на този договор ще трябва да внесете паричен депозит или банкова гаранция (в зависимост от условията на оператора), с която да гарантирате, че ще заплащате мрежовите услуги на оператора. В повечето случаи тази гаранция/депозит се определя от средномесечната стойност за разпределение за последните 6 месеца например.

Много важно е да се прави разлика между ЕРП на вашата територия, с което винаги ще имате договорни отношение по предоставяне на достъп и пренос на електроенергия (поради физическото местоположение на обекта ви), и лицензираното дружество - търговец на електроенергия, от което купувате енергията и което същевременно отговаря за балансирането на потребена енергия от обекта ви като координатор на балансираща група.

Втора стъпка: Избор на търговец на електроенергия и подаване на заявление за регистрация на обект на свободния пазар (придружено от набор от документи). Освен предлаганата цена, което вероятно е водещото при избора, много важно е да се провери:

- Дали търговецът е лицензиран от КЕВР за търговия с електрическа енергия, включително с права и задължения на координатор на балансираща група (търговец координатор)
- Дали този търговец координатор ще изготвя прогнозите за потреблението на електроенергия за вашия обект (съответно дали ще събира допълнителна такса затова), или вие ще трябва да го правите и това ще бъде ваша отговорност
- Дали генерираните небаланси ще бъдат отразени във вашата сметка допълнително, или ще се покриват за сметка на търговеца координатор. Например, дори и да имате производство с прогнозируемо количество за потребявана електроенергия в рамките на всеки работен ден от 9 до 18 ч., може при големи и спешни поръчки да се наложи да имате голяма консумация на енергия през почивни дни или след 18 ч. за определен период от време. В подобни случаи в много важно да знаете какви са правата и задълженията ви по договора с търговеца координатор
- Дали ще дължите отново обезпечение в полза на търговеца координатор във формата на паричен депозит или банкова гаранция, в какъв размер ще бъде тя, на какви интервали търговецът ще иска тя да се актуализира и какви са условията за освобождаването й
- Методологията за разпределение на небалансите в групата на търговеца и доколко дали това разпределяне ще е справедливо. Например каква ще е тежестта в групата на участниците, които ще са с положителен небаланс, когато общият небаланс на групата е отрицателен и обратно.

Очакването е, че излизането на свободния пазар ще е полезна стъпка за всеки бизнес, защото може да се договори по-ниска цена на електроенергията и така да оптимизирате разходите си. Много важно е обаче да се направи правилната преценка при избора на търговеца координатор и изначално да са ясни всички права и задължения и за двете страни по сделката.

----
Тази статия не представлява правно становище или правен съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси можете да се обърнете към автора на e-mail: bliznakova@tmlawoffice.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5176 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5206 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Ще се облагат ли от 2016 година дивидентите в ЕС?

Може да очакваме законодателни ограничения в либералния в последните години режим в България

Още от Капитал
Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10