С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
17 май 2015, 19:45, 19364 прочитания

Стратегията за единен цифров пазар в Европа – срокове и сфери на регулация

Предстои да се изготвят защити на конкуренцията при електронната търговия

адв. Таня Точева | адв. дружество Точева и Мандаджиева
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Брюксел ще предложи промени за преодоляване на различията в националните уредби на авторските права и по-широк достъп до дигитално съдържание за потребителите от ЕС.
На 6 май Европейската комисия (ЕК) представи своята стратегия за единен дигитален пазар в Европа (А Digital Single Market Strategy), която е заявка за постигане на ново ниво в европейския онлайн пазар.

За неизкушения от регулаторни рамки обитател на онлайн пространството тази тема може би изглежда като излишна опаковка на действителността. Ако се прочетат коментарите в интернет, оценява се и като закъсняваща бюрократична намеса. Съзират се рискове от прекомерна регулация. Както винаги, времето ще покаже плюсовете и минусите от визираната регулаторна рамка, но от днешна гледна точка изглежда, че принципът за единен пазар в Европа сериозно ще се опита да се свърже с новите измерения на технологиите.


Това е тема с много продължения, но в амбициозно кратки срокове (2015 и 2016 г.) ще очакваме да видим следните стъпки към целта единен европейски цифров пазар:

По-добър достъп до онлайн продукти/услуги за индивидуалните потребители и бизнеса

Под този знаменател на плоскостта на електронната търговия до края на 2015 г. ЕК следва да направи предложения за промени с оглед (i) хармонизирани правила за онлайн продажбите с дигитално съдържание и (ii) осигуряване защита на потребителите на електронната търговия чрез националните законодателства на база задължителни EU договорни правила за продажби (местни или трансгранични) на стоки (tangible goods). Липсата на прозрачност при ценообразуването на трансграничните доставки на пакети е причина в първата половина на 2016 г. ЕК да предложи и мерки в този аспект.
Заради практиките на блокиране на достъп/предлагане на един и същ продукт на различна цена/невъзможност за закупуване на стока или услуга заради географското местонахождение на потребителя (geo-blocking) също в първата половина на 2016 г. се очаква ЕК да предложи промени в Директивата за електронната търговия и Директивата за услугите, както и да започне проучване за защитата на конкуренцията при електронната търговия.



За да позволи максималното трансгранично използване на дигитално съдържание, преодолявайки ограничения от териториален, договорен, бизнес, стратегически характер, както и затрудненията по ефективнaта защита срещу злоупотреби с авторски права за комерсиална цел, преди края на 2015 г. ЕК ще предложи промени с цел преодоляване на различията в националните уредби на авторските права и по-широк достъп до дигитално съдържание за потребителите от ЕС. Очаква се промените да касаят (i) пренасяне на законно придобито съдържание; (ii) осигуряване на трансграничен достъп до надлежно закупени онлайн услуги при зачитане стойността на правата в аудио-визуалния сектор; (iii) хармонизирана уредба на изключенията, даващи повече правна сигурност при използване на дигитално съдържание за изследователски, образователни и др. подобни нужди; (iv) уточняване правилата за дейността на посредниците при работа със защитено с авторско право съдържание; а в 2016 г. (v) модернизиране защитата на правата на интелектуална собственост с фокус върху commercial-scale нарушения и трансграничния й ефект.

Не на последно място, през 2016 г. ЕК ще направи предложения за промени в посока намаляване административната тежест върху бизнеса, възникваща от различни ДДС режими, включително: (i) разширяване на сегашната еднократна регистрация и платежен механизъм (в държавата на предоставящия стоката) и за онлайн продажбите на стоки в ЕС/към трети страни; (ii) въвеждане на облекчения за стартиране на малък бизнес с електронна търговия; (iii) допускане на контролиращи механизми от държавата на предоставяне на услугата/стоката за извършване на единичен одит на трансгранични бизнеси за целите на ДДС начисления; (iv) отпадане недължимостта на ДДС за внос на малки пратки от доставчици от трети страни.

Създаване на по-добри условия за развитие на модерни дигитални мрежи и иновативни услуги

Сигурните, високоскоростни и достъпни мрежи и услуги, зачитащи основни лични права при защита на лични данни, са разчетени от ЕК като основна предпоставка за единния онлайн пазар. В този смисъл стратегията поставя акцент върху:

Развитие на уредбата на телекомуникационните услуги – през 2016 г. ЕК се ангажира да предложи цялостна ревизия на регулаторната рамка с фокус върху (i) последователния подход за създаване на единен пазар, що се отнася до радиочестотния спектър и управлението му; (ii) предоставяне на условия за реален единен пазар чрез преодоляване на регулаторната фрагментация и позволяване икономии от мащаба за ефективни мрежови оператори/доставчици на услуги при ефективна защита на потребителите; (iii) осигуряване на равни условия за участниците на пазара при последователно прилагане на правилата; (iv) поощряване инвестициите във високоскоростни широколентови мрежи (включително ревизия на Директивата за универсалната услуга); (v) по-ефективна институционална регулаторна рамка в сектора.

Предстои преглед на Директивата за аудио-визуалните медийни услуги – доколко е приложима до всички участници на пазара; фокус върху промотирането на европейски продукти, правилата за защита на непълнолетните и тези за реклама.

Посочена е необходимостта от анализ на ролята на онлайн платформите - влиянието им върху пазара, липсата на прозрачност относно употребата на придобитата от тях информация, промотирането на собствените им услуги, непрозрачни ценови политики или рестрикционни продажбени политики. Не на последно място, нужен е анализ на доминиращото присъствие на определени платформи, който далеч надхвърля аспекта на защита на конкуренцията.
Преди края на 2015 г. ЕК ще даде цялостна оценка на ролята на платформи и на онлайн посредници, що се касае до (i) прозрачност в резултатите от търсенето (включително платени връзки и/или реклами); (ii) начина на използване на събрана информацията; (iii) отношения между платформи и доставчици; (iv) ограничения върху възможността за преместване от една платформа на друга; (v) най-добри способи за справяне с незаконно съдържание в интернет.
През първата половина на 2016 г. ЕК ще инициира създаването на публично-частно партньорство за киберсигурност в областта на технологиите и решения за сигурност на онлайн мрежата.

В допълнение, след като новите правила на ЕС относно защита на данните бъдат приети (до края на 2015 г.), ЕК ще направи преглед на Директивата за неприкосновеност на личния живот с акцент върху осигуряването на високо ниво на защита на данните и равни условия за всички участници на пазара.

Увеличаване потенциала за растеж на европейската дигитална икономика

Като отчита значението на големите бази данни (Big Data), облачните услуги (Cloud Services) и интернет на нещата (IoT) за конкурентоспособността на ЕС, ЕК планира да предложи през 2016 г. европейска "Инициатива за свободния поток на информацията" с фокус върху ограниченията на свободното движение на данни по причини, различни от защитата на личните данни, и върху неоправдани ограничения за местоположение на данни за целите на съхранение или преработка. Тя следва да отговори на множеството въпроси, свързани със собствеността, оперативната съвместимост, използваемост и достъп до данни в отношенията бизнес - бизнес, бизнес - потребители, генерирани от машина/между машини данни. Стремежът е да бъде насърчен достъпът до публични данни за целите на повече иновации. Също така ЕК ще стартира инициатива "Европейски облак" (a European Cloud Initiative) с фокус и върху сертифицирането на облачни услуги, препоръчителна договорна уредба, смяна на доставчици на облачни услуги и отворен облак за целите на научни изследвания.

Стандартизацията в технологиите и областите от решаващо значение за единния цифров пазар ще бъде приоритет на ЕК (включително европейската рамка за оперативна съвместимост). Човешкият фактор ще е на фокус с цел развитие на умения, които да позволят използване на електронни услуги/правителство/правосъдие/здравеопазване/енергетика или транспорт (макар част от тези сфери да изглеждат като паралелна на българската реалност). За всички тези аспекти стратегията реферира към предвидени възможности за финансиране, мобилизиране на частните инвестиции и сигурност за тях.

Закъсняваща бюрократична намеса или част от бъдещето, с обичаен песимизъм или здравословна доза оптимизъм, предстои да бъдем свидетели (може би и участници) във всичко гореизброено.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 3528 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 2633 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Предприемаческа програма изпраща 70 европейци в САЩ

Двама българи бяха стипендианти на Young Transatlantic Innovation Leaders Initiative през 2018 г.

Стажове, стипендии, конкурси (19 – 25 ноември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Бюрократичните проблеми при ОП "Конкурентоспособност"

Въвеждането на финансовия бизнес план като критерий за оценка и мониторинга на изпълнението прави първата грантова схема по програмата най-рисковата за бенефициентите от всички досега

Нинова vs. Станишев - рунд пореден

Президентът на европейските социалисти няма да води листата на българските за евроизборите, но ще опита да я пренареди с преференции

Как да изберем въздухопречиствател

Какво трябва да знаем, когато купуваме уред за пречистване на въздуха за вкъщи или офиса

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Европа над всичко

Защо писателят и философ Робeрт Менасе продължава да гледа с надежда към Европейския съюз

Кино: "Ще се видим там горе"

Красиви чувства и раните от войната в артистична френска драма

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 50

Капитал

Брой 50 // 15.12.2018 Прочетете
Капитал PRO, Топ 5 от "Капитал": Темите, които можете да прочетете само тук

Емисия

СЕДМИЧНИКЪТ // 15.12.2018 Прочетете