Добри практики по донорски програми от Северна Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Добри практики по донорски програми от Северна Европа

Иновации за зелена индустрия е насочена към малките и средните предприятия, като се управлява от държавната агенция "Иновация Норвегия".

Добри практики по донорски програми от Северна Европа

Програмите на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм са подкрепили над 500 проекта в България за пет години

Иновации за зелена индустрия е насочена към малките и средните предприятия, като се управлява от държавната агенция "Иновация Норвегия".


Управляващият орган на ОП "Иновации и конкурентоспособност" притежава достатъчно човешки и технически капацитет, с който може да олекоти процедурите си и да подобри работата си със стотиците бенефициенти от цялата страна. 

С обявяването на първата грантова схема по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК) - за техническа и технологична модернизация на предприятията, започна дискусия доколко новите изисквания за подготовка на проектни предложения са реално ефективни. Въпреки последните опити за облекчаване на процедурите по кандидатстване чрез частично електронно подаване на документите и въвеждането на бизнес план като основен компонент от документацията все още съществуват възможности за значително подобрение в сравнение с други донорски програми на регионално и международно ниво. Добри практики, които могат да послужат за пример, са програмите на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП) и Норвежкия финансов механизъм (НФМ), които в периода 2009 - 2014 г. са подкрепили над 500 проекта в България в областите общество, правосъдие и икономика. Тук ще разгледам подробно програмата "Инвестиции за зелени индустрии" от направление икономика, тъй като по цели и съдържание тя се доближава максимално до ОПИК.

Иновации за зелена индустрия 

"Иновации за зелена индустрия" (ИЗИ) е насочена към малките и средните предприятия. Целта на програмата е подобряване на конкурентоспособността на предприятията и превръщането им в зелени чрез насърчаване на инвестициите в иновации и съвременни екологични решения. Програмата оперира в България едва от две години, но вече се утвърди като успешна практика и подаде сериозна заявка за развитие в положителна посока. Програмен оператор е държавната агенция "Иновация Норвегия" (ИН).

Процедура за кандидатстване

Както и по повечето международни програми, подаването на проектните предложения и допълнителната документация е изцяло електронно. Тази практика улеснява процеса значително, като пести съществено време и усилия както на кандидатите, така и на оценителите. Друга важна особеност е, че не се изисква квалифициран електронен подпис – това се счита за излишно, при условие че не е нужно самото предложение да бъде верифицирано по подобен начин. Допълнителните документи, които са сканирани с подпис и печат, дават достатъчна информация както кой кандидатства, така и кой ще подпише договора.

Тук бих искал да отбележа, че инициираното електронно кандидатстване по ОПИК е стъпка в правилната посока. Проблемен може да се окаже фактът, че то все още е полуелектронно (по електронен път се подава само проектното предложение, а останалата документация е необходимо да се подаде на хартиен носител). Евентуални несъвършенства в системата биха довели до сериозни проблеми за кандидатите.

Оценка на проектните предложения

Основният документ, който обосновава нуждата от инвестиция на проект по ИЗИ, е бизнес планът. Той дава възможност оценителите коректно и обективно да преценят дали зад даден проект има реална икономическа логика и ефективно да оценят шансовете му за успех .Оценката на проектните предложения е обективна и се позовава върху ясни индикатори и целите на бизнес плана. Добра новина е, че през 2015 г. в ОПИК също беше въведена подобна практика, която е заявка за по-голяма обективност при изпълнението на програмата.

Основна характеристика на "Иновации за зелена индустрия" и "Иновация Норвегия" е практиката да се организират посещения на място при кандидата по време на процеса на оценка. Личният контакт дава реална представа на оценителите кой е кандидатът, къде осъществява дейност, наистина ли има нужда от планираните инвестиции и какъв управленски капацитет притежава фирмата. Въпреки че тези процедури отнемат повече време и средства, това е един изпитан начин за качествена оценка на проектните предложения, което води до нула провалени или неуспешни проекти и в резултат - до пълно усвояване на средства към настоящия момент.

За съжаление тази практика е трудно приложима в ОПИК заради по-големия обхват и броя кандидати.

Изпълнение и контрол

Технически управлението на проекти по тази програма е улеснено, като това дава възможност на изпълнителя да се съсредоточи върху постигане на целите на проекта, без да губи време и усилия в административни неволи – процедурите са много ясни и бързи, комуникацията с проектните мениджъри на "Иновация Норвегия" е изключително лесна, липсва каквато и да било бюрокрация.

Междинното отчитане може да става всеки месец, като то е изцяло електронно и с минимум документация. Основно изискване е да се провежда независим финансов одит при всяко едно междинно плащане независимо от стойността на безвъзмездната помощ, което е много важно условие за верифициране на разходите.

Би било добре да се дискутира въвеждането на подобна практика и в ОПИК, тъй като тя би спестила време и усилия и на двете страни в процеса на отчитане.

Благодарение на работа на "Иновация Норвегия" времевият диапазон от публикуване на тръжна документация, през избор на изпълнител и сключване на договор, осъществяване на авансово плащане към избрания изпълнител и съответно подаване на междинен отчет за възстановяване на тази сума до нейното получаване отнема до 2 календарни месеца. Самото възстановяването на средства при "Иновации за зелена индустрия" става в рамките на 1 месец .

За сравнение - при ОПИК този период е в пъти повече. Въвеждането на подобна практика в ОПИК би спестило много време, усилия и лихви по кредити на всеки един бенефициент. Управляващият орган и неговите експерти трябва да обърнат достатъчно сериозно внимание на факта, че всяко забавяне на възстановяване на средства тежи неимоверно върху бенефициентите и не са редки случаите, когато те се отказват от изпълнение на проектите си с точно този мотив.

Контролът при изпълнението и отчитането на проект по "Иновации за зелена индустрия" е също толкова ефективен и включва отново посещения на място, регулярни срещи с екипа по управление на проекта и организация на срещи, в които възможността да се дискутират възникнали казуси и проблеми е от изключително значение както за управляващия, така и за изпълнителя.

Нужда от промяна

Управляващият орган на ОПИК притежава достатъчно човешки и технически капацитет, с който може да олекоти процедурите си и да подобри работата си със стотиците бенефициенти от цялата страна. За това обаче е нужна широка дискусия и обмяна на опит с програмни оператори като "Иновация Норвегия". Само тогава кандидатстването, управлението и отчитането на проекти по оперативните програми ще представлява интерес за десетки пазарно ориентирани компании, които към този момент не желаят да участват, тъй като за тях това представлява загуба на време и ресурси.

Стъпките за промяна не са лесни - напълно електронно кандидатстване и отчитане, намалена до минимум бюрокрация, подобряване на меките умения на експертите на управляващия орган и персонален подход към всеки бенефициент. Трябва ясно да се разбере, че представителите на кандидата и на управляващия орган играят в един отбор и имат една цел  - успешно изпълнение на проекта с произтичащите от това ползи за бизнеса и обществото.

И за финал един пример: показателен е фактът, че изпълняван през 2014-2015 г. проект по "Иновации за зелена индустрия" приключва успешно и с напълно усвоени средства 6 месеца преди заложения краен срок. До момента нямам информация да има подобен случай по която и да било оперативна програма в България.

Стойко Стойков е експерт с над 10-годишен опит в подготовката и управлението на проекти, финансирани от програми на ЕС. Управител е на "Инвайс бизнес консултинг".

Управляващият орган на ОП "Иновации и конкурентоспособност" притежава достатъчно човешки и технически капацитет, с който може да олекоти процедурите си и да подобри работата си със стотиците бенефициенти от цялата страна. 

С обявяването на първата грантова схема по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" (ОПИК) - за техническа и технологична модернизация на предприятията, започна дискусия доколко новите изисквания за подготовка на проектни предложения са реално ефективни. Въпреки последните опити за облекчаване на процедурите по кандидатстване чрез частично електронно подаване на документите и въвеждането на бизнес план като основен компонент от документацията все още съществуват възможности за значително подобрение в сравнение с други донорски програми на регионално и международно ниво. Добри практики, които могат да послужат за пример, са програмите на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство (ФМ на ЕИП) и Норвежкия финансов механизъм (НФМ), които в периода 2009 - 2014 г. са подкрепили над 500 проекта в България в областите общество, правосъдие и икономика. Тук ще разгледам подробно програмата "Инвестиции за зелени индустрии" от направление икономика, тъй като по цели и съдържание тя се доближава максимално до ОПИК.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.