Действителните собственици ще бъдат разкривани в публични регистри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Действителните собственици ще бъдат разкривани в публични регистри

Действителните собственици ще бъдат разкривани в публични регистри

Нова европейска директива задължава прякото или косвено участие в капитала над 25% да бъде декларирано

6084 прочитания

На 20 май 2015 г. Европейският парламент прие на второ четене четвъртата директива за преодоляване заплахата от изпиране на пари, а именно Директива на Европейския парламент и на Съвета за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризъм. Очаква се директивата да бъде публикувана в Официалния вестник до края на юли 2015 г. и да влезе в сила двадесет (20) дни след публикуването й.

Тя отменя изцяло Директива 2005/60/ЕС, която в момента регулира правилата за борба с прането на пари в Европейския съюз (ЕС). В рамките на две (2) години от влизането в сила на новата директива страните членки трябва да приемат подходящо законодателство, за да спазят новите мерки за борба срещу изпирането на пари.

Регистри за крайните действителни собственици

Наред с други правила новата директива предвижда задължително разкриване на информация за крайните действителни собственици на дружества (и тръстове), учредени в страна – членка на ЕС, които ще бъдат регистрирани в публични бази данни. Достъп до такива публични регистри ще се предоставя не само на компетентните органи и лицата, които са длъжни да събират информация за клиентите си съгласно директивата, но и на всяко друго "лице или организация, което докаже правен интерес" (например във връзка със съмнения за изпиране на пари, финансиране на тероризъм, корупция, данъчни престъпления и измами).

За да осигури подходящи мерки за защита на личните данни, директивата ограничава достъпа на лица, които имат правен интерес, до името, месеца и годината на раждане, националността и държавата на пребиваване на действителния собственик, както и вида и размера на участието на действителния собственик в дружеството. Такъв достъп би могъл да бъде обусловен от онлайн регистрация и заплащане на административни такси.

Преамбюлът към директивата пояснява, че информацията за действителния собственик трябва да се събере от възможно най-широк кръг от правни субекти, учредени в ЕС. Задължението за идентификация на действителните собственици допълнително се простира до дружества, които притежават други юридически лица, когато това е приложимо, докато се достигне до физическото лице(а), което (които) упражнява крайния контрол.

Съгласно директивата следните лица се считат за действителни собственици на юридически лица:

a. физическото лице(а), което (които) упражнява(т) контрол чрез пряко или косвено притежаване на достатъчен процент от акциите като дялово участие от 25% плюс една акция, или участие, надвишаващо 25%, се считат за достатъчни, за да се квалифицира лицето като действителен собственик. Въпреки това страните членки са в правото си да определят по-ниски проценти на участие като индикация за контрол; или

b. в случай че действителният собственик не може да бъде идентифициран на база критериите от предходния параграф – физическото лице(а), което (които) заема(т) позицията(ите) на управляващ(и) директор(и).

По отношение на тръстовете информацията относно действителния собственик включва доверителя, попечителя(ите), покровителя (ако има такъв), бенефициентите и всички други физически лица, упражняващи пряко или косвено краен контрол върху тръста.

Скорошни инициативи на национално ниво

Великобритания

На 26 март 2015 г. парламентът на Великобритания прие нов закон, предвиждащ създаването на централен публичен регистър на физическите лица, които упражняват контрол върху дружества, учредени във Великобритания. Законът не се прилага за съдружия с ограничена отговорност (limited liability partnerships), както и за дружества, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, които вече са обект на еквивалентни изисквания.

По силата на новия закон дружествата във Великобритания са задължени да разкриват информация за действителния си собственик в публична база данни от 1 април 2016 г. С този закон Великобритания вече е транспонирала основните изисквания на новата директива относно предоставянето на информация за действителния собственик.

Правителството на Великобритания насърчава и своите отвъдморски територии да разгледат възможността за създаване на подобни бази данни с информация за действителните собственици.

България

През 2014 г. българският парламент прие закон, регулиращ икономическите и финансовите отношения между държавата и дружествата, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, или техни свързани лица (Закон за офшорните дружества). Законът за офшорните дружества регулира наред с други мерки разкриването на информация относно действителните собственици на определени дружества, регистрирани в юрисдикции с преференциален данъчен режим, в българския Търговски регистър, който е публично достъпен при условията на регистриран достъп.

Приемането на новата директива може да бъде използвано от българския парламент като правно основание за по-нататъшно разширяване на приложното поле на Закона за офшорните дружества към дружества, които не поддържат търговски или финансови отношения с държавата.

На 20 май 2015 г. Европейският парламент прие на второ четене четвъртата директива за преодоляване заплахата от изпиране на пари, а именно Директива на Европейския парламент и на Съвета за предотвратяване използването на финансовата система за целите на изпирането на пари и финансирането на тероризъм. Очаква се директивата да бъде публикувана в Официалния вестник до края на юли 2015 г. и да влезе в сила двадесет (20) дни след публикуването й.

Тя отменя изцяло Директива 2005/60/ЕС, която в момента регулира правилата за борба с прането на пари в Европейския съюз (ЕС). В рамките на две (2) години от влизането в сила на новата директива страните членки трябва да приемат подходящо законодателство, за да спазят новите мерки за борба срещу изпирането на пари.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK