С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
8 юли 2015, 17:53, 7442 прочитания

Новостите при еврофинансирането за енергийната ефективност

Първата процедура за "зелена икономика" по програмата "Иновации и конкурентоспособност" се очаква да бъде открита през декември

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
311 млн. евро са предвидени за такива мерки по оперативната програма.
По новата оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" отново се предвижда безвъзмездно финансиране на бизнеса по една от най-актуалните схеми – за енергийна ефективност. Подкрепа ще се предоставя за повишаване ефективността на използваната енергия в предприятията – в това число изготвяне и провеждане на обследвания за енергийна ефективност, както и последващо прилагане на препоръчаните в одитните доклади мерки.

Средствата


От общия бюджет на програмата близо 311 млн. евро (607 млн. лева), или 22.35%, са разпределени за оста "Енергийна и ресурсна ефективност". През декември е планирано отваряне на процедурата "Енергийна ефективност в МСП". Заложените средства по схемата за тази година са 97.791 млн. лв., или 50 млн. евро, което е три пъти по-малко от старата "Енергийна ефективност и зелена икономика" от предишния програмен период, по която бяха заложени 150 млн. евро.


Отново ще се финансират дейности за: придобиване на активи, които допринасят за подобряване на енергийната ефективност на предприятията; извършване на строителни дейности, които водят до намаляване на енергоемкостта на съществуващия сграден фонд на предприятията; придобиване на системи за отопление и охлаждане и/или производство на електрическа енергия от възобновяеми енергийни източници за собствено потребление; консултантски услуги за извършване на енергиен одит.

Дори и да се спази индикативният период на отваряне на процедурата, тъй като последната е предвидена в края на годината, договорите с класираните кандидати ще бъдат подписани през 2016 г. Това означава, че за "Енергийна и ресурсна ефективност" ще има втора нулева година без усвояване на средства, допринасящи за намаляването на енергийната интензивност на икономиката.

Какво ново при кандидатстването?

В новата програма има съществена промяна кои могат да кандидатстват за финансиране. Компании от секторите търговия и услуги няма да се подкрепят с безвъзмездна финансова помощ. Според Класификацията на икономическите дейности 2008 това засяга фирмите от сектор G "Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети"; Сектор J "Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; Далекосъобщения" или Сектор M "Професионални дейности и научни изследвания" вече няма да могат да се финансират.



Старата схема в тази насока беше доста по-широкообхватна, като допускаше кандидати, изпълняващи дейността си в посочените сектори. Това е ограничение, заложено на ниво оперативна програма, и не подлежи на промяна, но добрата новина е, че все пак е помислено за търговията и услугите, които ще се подпомагат чрез финансов инструмент по инвестиционния приоритет. Подкрепата ще бъде предоставяна чрез дългов инструмент за мерки за енергийната ефективност (например гаранции, покриващи загуби по портфейл от дългове), осигуряващ инвестиционни кредити/лизинги за повишаване на енергийната ефективност на предприятията. Все още обаче не е ясно какъв ще е механизмът, по който ще работи този инструмент, и кога ще стартира подкрепата по него.

Има краен срок за кандидатстване по процедурата

В предишната процедура за енергийна ефективност се подбираха проекти, покриващи определени изисквания за качество, и нямаше определен срок за кандидатстване. Тогава кандидатите имаха близо 16 месеца, за да подготвят своето проектно предложение. Това от своя страна беше съобразено с обстоятелството, че за пръв път имаше условие за кандидатстване, при което процедурите за избор на изпълнител се провеждаха предварително, преди подаване в министерството, а договорите с избраните фирми се сключваха под т.нар. отлагателно условие.
Опитът, който придобихме всички при старата енергийна ефективност, показа, че такъв механизъм не работи добре в условията на страната, и ние типично "по български" подавахме проектите си буквално в последния момент. В новата схема е предвиден краен срок за кандидатстване, който е не по-малко от 60 дни от датата на обявяване на процедурата.

Ще има заложен минимален брой точки за класиране на кандидатите

Другият много важен нов момент е, че предлаганите проекти трябва да покриват определени изисквания за качество, като ще се класират само онези, чиято оценка е по-голяма или равна на 60% от максималния брой точки. Това означава, че за разлика от предишната схема, при която нямаше ограничителни минимални изисквания към качеството на проектите, през новия програмен период всички проекти ще преминават през познатата ни финансова и техническа оценка с минимален праг на получения брой точки, необходими за класиране на кандидатите. Все още е твърде рано и няма яснота какви точно ще са новите критерии за оценка по схемата за енергийна ефективност в МСП през 2015 г., но предвид посоката, която ни показва първата процедура по програмата - "Подобряване на производствения капацитет в МСП", най-вероятно и тук критериите ще са основно обективни, което може само да ни радва.

Ще има и минимален размер на безвъзмездната финансова помощ. Той ще започва от 50 хил. лв. и вероятно ще нараства пропорционално според категорията на кандидатстващото предприятие. При предишната схема нямаше минимална стойност на търсеното от фирмите финансиране, което не ограничаваше и общия размер на всички разходи, заложени в даден проект. Намален е и максималният размер на исканата безвъзмездна финансова помощ (и не само по схемата за енергийна ефективност). При старата процедура беше до 2 млн. лв. за всички проекти независимо от категорията на кандидатстващото предприятие, а при новата вече е до 1.5 млн.

В старата схема максимално допустимият размер на безвъзмездна помощ беше до 50% от общите допустими разходи по даден проект без значение от категорията на предприятието кандидат. В новата т.нар. интензитет на помощта варира от 35 и до 70%. В индикативната годишна работна програма за 2015 г. на програмата няма ясно определени условия според какви обстоятелства ще варира размерът на помощта. Това ще се разбере със сигурност при публикуването на насоките за кандидатстване по процедурата.

Най-вероятно този път ще се вземе предвид категорията на фирмите (микро, малки или средни предприятия), като най-нисък процент ще се полага на средните предприятия. По отношение на процента отпускана безвъзмездна помощ ще има както "ощетени" кандидати спрямо старата схема, така и "привилегировани" – за едни помощта ще бъде по-малко, а за други с до 20% повече. По неофициална информация има вероятност да се предоставя възможност на фирмите да избират дали да кандидатстват за финансиране на своите инвестиции под режим на регионална инвестиционна помощ или под режим de minimis. В този случай, ако дадена фирма избере режим на регионална инвестиционна помощ, кандидатите от Югозападни регион ще бъдат ощетени (както е по схемата "Подобряване производствения капацитет в МСП"), тъй като интензитетът за тях ще бъде по-нисък.

Какви бяха основните проблеми на старата схема по "Конкурентоспособност" 2007 - 2013 г.

Механизмът на кандидатстване и изпълнение. На първо място възлагането на дейностите по проверката на техническото съответствие на проектите по процедурата доведе до ситуация, в която имаше фирми, кандидатствали с проектно предложение през 2012 г. и подписали договор през 2014 г. Дългият и сложен процес, съдържащ редица стъпки преди подаването на проектите, който не гарантираше 100% получаването на безвъзмездната помощ, костваше много усилия и ресурси на кандидатите. Механизмът изглеждаше обмислен и функциониращ, но не беше предвидено, че кандидатите ще подадат проектите си в последния момент и така цялата работа по проверката им се струпа в последните няколко месеца от крайния срок.
Имаше и редица забавяния, свързани с многократно връщане на подготвения пакет документи от кандидатите, и допълнителни различни промени (част от тях неоснователни), които трябваше да се отразяват както в енергийните одити, така и във формулярите за кандидатстване и бюджетите на проектните предложения.
Съществуваха и проблеми, свързани с дейностите по мониторинга и верификацията на проектите, които също се осъществяваха от външна фирма. По проектите на практика нямаше индивидуален "координатор", както е обичайно при другите процедури по програма "Конкурентоспособност". Така по време на изпълнението на проектите бенефициентите нямаше към кого да отправят своите въпроси и да получат необходимото им съдействие при възникнал проблем. Проверките "на място" след подаване на финалните отчети бяха изключително неорганизирани. Документалната проверка, която би следвало да се е извършила преди посещението на място, всъщност се извършваше при бенефициента, което е различен механизъм на проверка, неефективен и губещ допълнително време.

Остава само да се надяваме, че при новата схема "Енергийна ефективност в МСП" участващите страни в процеса на подготовка, управление и верификация на проектите – както управляващият орган, така и кандидатстващите фирми – ще се поучат от грешките, допуснати при стария програмен период.

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 4994 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 4811 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Регулация на търговията, не само на търговските вериги

Как така наречените промени за търговските вериги в Закона за защита на конкуренцията ще засегнат и други индустрии

Обезлесяването в Бразилия: "Капитан Моторна резачка" срещу Амазонската гора

Бразилският президент Болсонаро отхвърля наложения му прякор, но при неговото управление загубата на дървесна покривка опасно се ускорява

Новият безплатен брокер

Търговията с акции без комисиона става по-достъпна благодарение на млади подривни компании

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Вдъхновението Хидра

Малкият, но изключително красив гръцки остров е не просто ваканционна дестинация, но и център на модерното изкуство

БАЗА данни

Какво показва годишната изложба в СГХГ на номинираните за наградата за съвременно изкуство БАЗА