Намаляване на добавката за енергия от ВЕИ в практиката на Европейската комисия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Намаляване на добавката за енергия от ВЕИ в практиката на Европейската комисия

Намаляване на добавката за енергия от ВЕИ може да се предоставя само на определени потребители.

Намаляване на добавката за енергия от ВЕИ в практиката на Европейската комисия

Проектът беше широко дискутиран в медиите, но активно обществено обсъждане от всички заинтересувани страни не беше проведено

4957 прочитания

Намаляване на добавката за енергия от ВЕИ може да се предоставя само на определени потребители.


Десислава Фесенко и  Младен Минев са старши адвокати в Kinstellar.

В разгара на дебата за и против приемане от Комисията за енергийно и водно регулиране на по-висока цена на електрическата енергия за новия ценови период Министерството на енергетиката, Министерството на икономиката и Министерството на финансите предложиха за обществено обсъждане съвместен проект на наредба за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от ВЕИ (възобновяеми енергийни източници).

Проектът беше широко дискутиран в медиите, но активно обществено обсъждане от всички заинтересувани страни не беше проведено. Напрежението между големите индустриални консуматори на електрическа енергия и държавата беше временно преодоляно с отлагане приемането на решение за цената на електрическата енергия. Какво ще бъде решението на регулатора е неясно и вероятно ще зависи от съдбата на изключително спорния законопроект, предвиждащ създаване на фонд "Сигурност на електроенергийната система"*.

Работата по издаването, приемането и въвеждането на посочената наредба в съответствие със Закона за енергетиката обаче трябва да продължи и да приключи до 6.09.2015 г.** За да влезе в сила, наредбата трябва да премине сериозен тест – проверка на Европейската комисия за съответствие с европейските правила за предоставяне на държавна помощ.

В края на миналата година завърши подобна проверка по германския Закон за предимството на възобновяемите енергийни източници (Gesetz für den Vorrang erneuerbarer Energien, EEG), който дава право на определени потребители на намаление на добавката за възобновяема енергия в цената на консумираната електрическа енергия. Становището на Европейската комисия по този казус задава някои параметри, в които окончателният вариант на наредбата трябва да лавира.

Какви са предвижданите облекчения за индустриални потребители на електрическа енергия в Германия

Съгласно германския Закон за предимството на възобновяемите енергийни източници, ако прогнозните разходи на електропреносните дружества за изкупуваната енергия от ВЕИ надвишават прогнозните приходи от продажбата й за следващата календарна година, финансовата тежест от това може бъде разпределена между доставчиците на електрическа енергия. На практика доставчиците прехвърлят впоследствие тази тежест на крайните потребители, които заплащат допълнителни такси за възобновяема електрическа енергия.

Предвижда се определени потребители – големи индустриални производители***, които срещат по-интензивна конкуренция на международните пазари, да ползват намаление на допълнителната такса за възобновяема енергия. Основание за това е административен акт, издаван от Федералния офис за икономическите дейности и експортния контрол.

Най-общо, от намалението в добавката може да се ползва потребител, за който през предходната финансова година са изпълнени следните условия: количеството закупена и консумирана от него електрическа енергия е поне 1 GWh; извършен е задължителен енергиен одит на предприятието (при потребител с консумация по-голяма от 10 GWh); най-малко 14% от брутната добавена стойност на разходите му са за електрическа енергия.

При изпълнение на законовите предпоставки предприятията могат да заплащат само част от допълнителната такса, в размер на: 10% (при консумацията от 1 GWh до 10 GWh), 1% (при консумацията от 10 GWh до 100 GWh), 0.05 цента/kWh (над 100 GWh).

Какво реши Европейската комисия

Европейската комисия извършва проверка дали намалението в допълнителната такса за възобновяема енергия представлява държавна помощ в полза на индустриалните потребители, които имат право на нея, и дали тази помощ е съвместима с европейските правила.

Комисията се произнесе с решение в края на 2014 г. Г-жа Маргрете Вестагер, комисар по конкуренцията, счита, че чрез оценката си Европейската комисия е постигнала баланс между няколко цели: насърчаване на енергията от ВЕИ и осигуряване на стабилното й финансиране и същевременно осигуряване на гаранции, че участието на малките и средните предприятия в този процес е справедливо и се осигурява защита на конкурентоспособността на европейската индустрия.

Какво е решението по отношение на индустриалните потребители? Комисията установи, че част от намалението в допълнителната такса в периода 2013–2014 г. на практика надвишава размера на подпомагането, разрешено от европейските правила за държавни помощи. По тази причина то представлява неправомерна държавна помощ и разликата между предоставеното и допустимото следва да бъде възстановена на германската държава.

В какво се състои проверката на Европейската комисия

На първо място, комисията проверява дали право на намаление от допълнителната такса имат само определени предприятия или група от предприятия, с което им се предоставя икономическо предимство и може да се засегне неблагоприятно конкуренцията и търговията между държавите - членки на ЕС. По отношение на германските индустриални потребители комисията счита, че е налице държавна помощ****.

За оценяване на съвместимостта й с конкурентното европейско право Европейската комисия прилага изцяло и стриктно правилата за оценка на държавни помощи в областта на опазването на околната среда и в енергетиката. Тези правила са задължителни за комисията и се прилагат във всеки подобен случай. Съгласно тях, за да ползва едно предприятие помощи под формата на намаляване на допълнителните такси за енергия от ВЕИ, трябва да са налице съвкупно следните критерии за допустимост и пропорционалност:

- Предприятието трябва да принадлежи към определени сектори, посочени в приложение към правилата (на практика това са енергоемки производства, които се конкурират на местните или международните пазари с производители извън ЕС (най-вече Азия и Латинска Америка). В противен случай предприятието може да бъде включено в националната схема за подпомагане само по изключение, ако отговаря на определени изисквания за размер на разходите за електрическа енергия от ВЕИ и принадлежи към сектор с определена интензивност на търговията на равнището на ЕС.

- По-високите разходи на предприятието за електрическа енергия трябва да се дължат единствено на увеличение на цената на енергията поради добавката за енергия от ВЕИ.

- Помощта следва се отпуска по един и същ начин за всички конкуренти в един и същ отрасъл, ако те се намират в сходно фактическо положение, като са спазени принципите на обективност, прозрачност и недискриминация.

- Държавната помощ може да бъде в някоя от формите, посочени в правилата на комисията, а именно: намаление на таксите, като фиксирана годишна сума за компенсация (възстановяване на данъци) или като комбинация от двете.

Държавната помощ не може да бъде предоставена за целия размер на допълнителната такса. Всички получатели трябва да имат задължение да заплащат най-малко 15% от допълнителната такса без намалението. Собственият им принос може да бъде по-малък от 15% само в случай на значително увеличение на допълнителните такси от възобновяема енергия през предходните години.

Всички държави членки трябва да прилагат тези критерии за допустимост и пропорционалност към схеми за намаляване на финансовата тежест от добавката за енергия от ВЕИ. Новоприети схеми трябва първо да се нотифицират от държава членка и одобрят от комисията, преди да се прилагат на практика.

--------------------

*Законопроект за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, внесен в НС на 7.07.2015 г.

**Съгласно сроковете, предвидени в закона. Наредбата не е приета към датата на представянето на тази статия в редакцията на в. "Капитал" - 16.07.2015 г.

***Както и предприятия в жп транспорта

****Германия обжалва решението на комисията пред Европейския съд, включително защото счита, че законът не създава "предимство" за индустриалните потребители.

Десислава Фесенко и  Младен Минев са старши адвокати в Kinstellar.

В разгара на дебата за и против приемане от Комисията за енергийно и водно регулиране на по-висока цена на електрическата енергия за новия ценови период Министерството на енергетиката, Министерството на икономиката и Министерството на финансите предложиха за обществено обсъждане съвместен проект на наредба за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от ВЕИ (възобновяеми енергийни източници).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK