Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
31 авг 2015, 19:54, 5472 прочитания

"Единният подход" за управление на риска от измами

Част III - Подобрение на резултатите чрез взаимодействие

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Необходима е проактивна оценка на риска от измами и инструменти за мониторинг.
Първата проактивна стъпка, която ръководството може да предприеме, е да извърши задълбочена оценка на риска от измами. Целта е да се идентифицират и приоритизират областите, които представляват опасност от по-висок риск от измами. Не трябва да пропускаме факта, че измамите се извършват от хората, а не от ИТ системите или бизнес процесите. Ето защо, когато се инициира оценка на риска от измами, ръководството трябва да е разбрало какво подтиква хората да извършват злоупотреби – мотив (в работата или в личния живот), възможност за реализиране на измамата и оправдаване на извършването.

Следващата стъпка е да се идентифицират и да се прегледат инструментите за вътрешен контрол, целящи намаляване на риска от измами. Това включва разработване на планове за действие, където да се документират и оценяват контролите за намаляване на рисковете от измами, открити по време на оценката. Тези планове трябва да уточняват кой носи отговорност за наблюдението, проверката и оценката на въпросните контроли.


Важно е да се отбележи, че този процес трябва да се извършва в организациите на текуща и периодична база. В допълнение, всякакви съществени промени във външната бизнес среда или вътрешния ред могат да породят нуждата от допълнителни оценки, които да са фокусирани върху конкретните промени и очакваното им въздействие.

Подготовка за реакция в случай на злоупотреби и определяне на роли и отговорности

Измамите, разбира се, ще продължават да се случват. Ръководството може да зададе правилния тон, да обучи своите служители в откриване на проблеми, да извърши задълбочена оценка на риска от измами и да изгради инструменти за вътрешен контрол, които да разкриват и предотвратяват измамите, но въпреки това злоупотребите ще продължат да се случват. Такива са фактите.

Следователно от съществено значение е екипът за борба с измамите да създаде методология за реагиране и ключови стъпки за противодействие в своя подход към стабилна програма за борба с измамите.



Крайъгълният камък за успех на всяка стъпка за противодействие в тази програма е навременният отговор срещу съмнението за измама, подкрепен от правилния екип. Екипът трябва да създава, преглежда, одобрява и поддържа политики и процедури, отнасящи се до реакцията на организацията срещу злоупотреби. Планът за реагиране на измами следва да обхваща разследването, отстраняване или ограничаване на последствията, както и общи дисциплинарни мерки.

В помощ на ръководството екипът също трябва да създаде рамков протокол за разследване на измами. Протоколът трябва да уточнява, че всички предполагаеми измами, независимо от източника, ще бъдат прегледани и разследвани. Екипът ще определя кой ще е начело на всяко конкретно разследване, както и необходимостта от външна помощ, като например професионален съдебно-счетоводен анализ. Резултатите от разследването трябва да бъдат докладвани на одитния комитет навременно.

За да работи ефективно планът за противодействие на измами, той трябва ясно да дефинира и информира за отговорностите на всички участващи страни - от момента, в който е идентифицирана злоупотребата, до момента на докладване на резултатите. Въз основа на прегледа на наличните факти екипът за борба с измамите би трябвало да определи кой да участва и на кого да бъдат докладвани резултатите. За всеки отделен случай екипът ще взема тези решения според конкретните обстоятелства, но протоколът за реагиране ще рамкира и документира процеса.

Крайният успех се дължи на взаимодействие

Ключът за успеха на екипа е да създаде хармонично взаимодействие между отделните членове, като насърчава и развива добра постоянна комуникация. Членовете на екипа трябва да споделят една обща цел и подход към разкриването и реагирането срещу измами, което ще допринесе за по-голяма ефективност при изпълнението на тези задачи и постигането на целите на организацията.

Измамата е изключително сложен въпрос. Средата на дисфункция в организацията създава условия на неефективност и пречи на обмена на знания между ключовите вътрешни звена и заинтересованите лица. Това се отразява негативно на способността за ефективно справяне с измамите.

Програмата за борба със злоупотребите и последователното й прилагане от екипа може да се превърне в канал, по който да се разпространяват ясни и категорични послания от ръководството до всички служители. По този начин се утвърждава атмосферата на почтеност по всички нива в организация, което спомага за по-ефективно справяне и предотвратяване на измамите.

Това е най-добрият подход за справяне с рисковете от злоупотреби. Трябва да кажем, че независимо в каква индустрия работи компанията, рискът от измама е реален и трябва да му се обърне нужното внимание. Целта е да се разработят стратегии, които да спомагат за развитието на организация, за налагането на активни действия вместо реактивни. Този интегриран подход трябва да бъде комуникиран с всички служители и да се затвърждава чрез постоянна обратна връзка.

Подобрение на резултатите чрез взаимодействие

Първоначален подход
- Конкретна цел
- Локализирани усилия
- Емоционално повлияни
- Преобладаващо реактивни действия
- Традиционно ограничени до финансов отдел
- Зависимост от ключови хора

Управляван подход
- Повтарящи се действия
- Институционализирани политики, процеси стандарти
- Прилагане на единен подход в процесите
- Все още действия са реактивни
- Традиционно ограничени до финансов отдел

Интегриран подход
- Вертикален подход отгоре надолу, базиран на риска
- Рискът се измерва и акумулира на ниво процес
- Проактивни действия
- Включва финансовия отдел, технологичния отдел, човешки ресурси, операции и др.

Оптимизиран подход
- Постоянна обратна връзка с цел цел подобрение
- Вътрешен одит и управление на риска - източник на конкурентни предимства
- Фокусиране върху използването на различни възможности
- Прилагане на възможно най-доброто управление на процесите
--------

* д-р Али Пирзада, лидер на услугите, свързани с разследване на измами и бизнес спорове в "EY България"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5736 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 6332 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Откъде компаниите могат да получат финансиране за иновации

Въпреки че възможностите са много, разходите за научно-развойна дейност остават твърде ниски

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10