"Единният подход" за управление на риска от измами
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Единният подход" за управление на риска от измами

Shutterstock

"Единният подход" за управление на риска от измами

Част III - Подобрение на резултатите чрез взаимодействие

6078 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Необходима е проактивна оценка на риска от измами и инструменти за мониторинг.

Първата проактивна стъпка, която ръководството може да предприеме, е да извърши задълбочена оценка на риска от измами. Целта е да се идентифицират и приоритизират областите, които представляват опасност от по-висок риск от измами. Не трябва да пропускаме факта, че измамите се извършват от хората, а не от ИТ системите или бизнес процесите. Ето защо, когато се инициира оценка на риска от измами, ръководството трябва да е разбрало какво подтиква хората да извършват злоупотреби – мотив (в работата или в личния живот), възможност за реализиране на измамата и оправдаване на извършването.

Следващата стъпка е да се идентифицират и да се прегледат инструментите за вътрешен контрол, целящи намаляване на риска от измами. Това включва разработване на планове за действие, където да се документират и оценяват контролите за намаляване на рисковете от измами, открити по време на оценката. Тези планове трябва да уточняват кой носи отговорност за наблюдението, проверката и оценката на въпросните контроли.

Важно е да се отбележи, че този процес трябва да се извършва в организациите на текуща и периодична база. В допълнение, всякакви съществени промени във външната бизнес среда или вътрешния ред могат да породят нуждата от допълнителни оценки, които да са фокусирани върху конкретните промени и очакваното им въздействие.

Подготовка за реакция в случай на злоупотреби и определяне на роли и отговорности

Измамите, разбира се, ще продължават да се случват. Ръководството може да зададе правилния тон, да обучи своите служители в откриване на проблеми, да извърши задълбочена оценка на риска от измами и да изгради инструменти за вътрешен контрол, които да разкриват и предотвратяват измамите, но въпреки това злоупотребите ще продължат да се случват. Такива са фактите.

Следователно от съществено значение е екипът за борба с измамите да създаде методология за реагиране и ключови стъпки за противодействие в своя подход към стабилна програма за борба с измамите.

Крайъгълният камък за успех на всяка стъпка за противодействие в тази програма е навременният отговор срещу съмнението за измама, подкрепен от правилния екип. Екипът трябва да създава, преглежда, одобрява и поддържа политики и процедури, отнасящи се до реакцията на организацията срещу злоупотреби. Планът за реагиране на измами следва да обхваща разследването, отстраняване или ограничаване на последствията, както и общи дисциплинарни мерки.

В помощ на ръководството екипът също трябва да създаде рамков протокол за разследване на измами. Протоколът трябва да уточнява, че всички предполагаеми измами, независимо от източника, ще бъдат прегледани и разследвани. Екипът ще определя кой ще е начело на всяко конкретно разследване, както и необходимостта от външна помощ, като например професионален съдебно-счетоводен анализ. Резултатите от разследването трябва да бъдат докладвани на одитния комитет навременно.

За да работи ефективно планът за противодействие на измами, той трябва ясно да дефинира и информира за отговорностите на всички участващи страни - от момента, в който е идентифицирана злоупотребата, до момента на докладване на резултатите. Въз основа на прегледа на наличните факти екипът за борба с измамите би трябвало да определи кой да участва и на кого да бъдат докладвани резултатите. За всеки отделен случай екипът ще взема тези решения според конкретните обстоятелства, но протоколът за реагиране ще рамкира и документира процеса.

Крайният успех се дължи на взаимодействие

Ключът за успеха на екипа е да създаде хармонично взаимодействие между отделните членове, като насърчава и развива добра постоянна комуникация. Членовете на екипа трябва да споделят една обща цел и подход към разкриването и реагирането срещу измами, което ще допринесе за по-голяма ефективност при изпълнението на тези задачи и постигането на целите на организацията.

Измамата е изключително сложен въпрос. Средата на дисфункция в организацията създава условия на неефективност и пречи на обмена на знания между ключовите вътрешни звена и заинтересованите лица. Това се отразява негативно на способността за ефективно справяне с измамите.

Програмата за борба със злоупотребите и последователното й прилагане от екипа може да се превърне в канал, по който да се разпространяват ясни и категорични послания от ръководството до всички служители. По този начин се утвърждава атмосферата на почтеност по всички нива в организация, което спомага за по-ефективно справяне и предотвратяване на измамите.

Това е най-добрият подход за справяне с рисковете от злоупотреби. Трябва да кажем, че независимо в каква индустрия работи компанията, рискът от измама е реален и трябва да му се обърне нужното внимание. Целта е да се разработят стратегии, които да спомагат за развитието на организация, за налагането на активни действия вместо реактивни. Този интегриран подход трябва да бъде комуникиран с всички служители и да се затвърждава чрез постоянна обратна връзка.

Подобрение на резултатите чрез взаимодействие

Първоначален подход

- Конкретна цел

- Локализирани усилия

- Емоционално повлияни

- Преобладаващо реактивни действия

- Традиционно ограничени до финансов отдел

- Зависимост от ключови хора

Управляван подход

- Повтарящи се действия

- Институционализирани политики, процеси стандарти

- Прилагане на единен подход в процесите

- Все още действия са реактивни

- Традиционно ограничени до финансов отдел

Интегриран подход

- Вертикален подход отгоре надолу, базиран на риска

- Рискът се измерва и акумулира на ниво процес

- Проактивни действия

- Включва финансовия отдел, технологичния отдел, човешки ресурси, операции и др.

Оптимизиран подход

- Постоянна обратна връзка с цел цел подобрение

- Вътрешен одит и управление на риска - източник на конкурентни предимства

- Фокусиране върху използването на различни възможности

- Прилагане на възможно най-доброто управление на процесите

--------

* д-р Али Пирзада, лидер на услугите, свързани с разследване на измами и бизнес спорове в "EY България"

Необходима е проактивна оценка на риска от измами и инструменти за мониторинг.

Първата проактивна стъпка, която ръководството може да предприеме, е да извърши задълбочена оценка на риска от измами. Целта е да се идентифицират и приоритизират областите, които представляват опасност от по-висок риск от измами. Не трябва да пропускаме факта, че измамите се извършват от хората, а не от ИТ системите или бизнес процесите. Ето защо, когато се инициира оценка на риска от измами, ръководството трябва да е разбрало какво подтиква хората да извършват злоупотреби – мотив (в работата или в личния живот), възможност за реализиране на измамата и оправдаване на извършването.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK