С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 сеп 2015, 15:09, 5802 прочитания

Откъде компаниите могат да получат финансиране за иновации

Въпреки че възможностите са много, разходите за научно-развойна дейност остават твърде ниски

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Източници за финансиране
- Национален иновационен фонд
- Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност"
- Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж"
- Европейската рамкова програма за изследвания и иновации "Хоризонт 2020"
Според публикувания наскоро пореден сравнителен анализ и класация на Европейската комисия в областта на иновациите през 2014 г. България продължава да е на дъното спрямо останалите страни от ЕС и се намира в групата на плахите иноватори, т.е. ниво значително под средното за ЕС-28, заедно с Литва и Румъния. Една от причините за това изоставане е по-малкото разходи за научноизследователска и развойна дейност (НИРД). Въпреки че те са нараснали през 2013 г. от 0.48% на 0.65% от брутния вътрешен продукт (БВП) и до 2020 г. се планира да се увеличат до 1.5% от БВП, това е значително под очакваното средно ниво в ЕС от 3% от БВП до 2020 г. При това вече някои водещи в иновациите страни от и извън ЕС вече заделят над 3% от БВП за НИРД.

Тъй като иновациите се считат за все по-важен фактор за развитие на конкурентоспособността на всяка национална икономика, представлява интерес анализът на това от какви възможности за подпомагане на процеса на разработването и внедряването им може да се възползва българският иновационен бизнес.

Финансиране от Националния иновационен фонд



Като начало на целенасочената политика за подпомагане на иновациите в България се счита приетата през 2004 г. иновационна стратегия на Република България. Важен инструмент за реализация на тази стратегия е Националният иновационен фонд (НИФ). Той функционира към Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия и има за цел да насърчава иновациите в дейност на предприятията допреди излизането им на пазара и да стимулира сътрудничеството наука - бизнес. От създаването си досега НИФ е провел 7 сесии, на основа на които са финансирани 455 проекта с обща договорена субсидия от 79.3 млн. лв. и предстои отварянето на осма сесия.

Значителен тласък на процеса на подкрепа на иновациите даде оперативната програма "Конкурентоспособност" 2007-2013 г., по която се финансираха значителен брой проекти по няколко процедури с иновационна насоченост, включително разработване на иновации от стартиращи предприятия; внедряване на иновации в предприятията; подкрепа на научноизследователската и развойната дейност на българските предприятия; подкрепа за внедряване в производство на иновативни продукти, процеси и предоставяне на иновативни услуги и др.

Пари по оперативни програми


Наследникът на ОП "Конкурентоспособност" 2007-2013 г. с право е наречен ОП "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г., за да се покаже нарасналата роля на иновациите за постигане на конкурентоспособност. По първата ос "Технологично развитие и иновации" са предвидени субсидии от 295 млн. евро. По нея се очаква в най-скоро време да се обяви процедурата "Подкрепа за иновации в предприятията", по която ще могат да кандидатстват както МСП, така и големи предприятия за внедряване на продуктови и/или производствени иновации (собствена разработка или на база интелектуални права, придобити от трети лица). Важна особеност на тази процедура е, че чрез нея ще се предоставя подкрепа на българските предприятия изключително за дейности, попадащи в специфичните тематични области на Иновационната стратегия за интелигентна специализация (ИСИС), включително мехатроника и чисти технологии; ИКТ и информатика; индустрия за здравословен живот и биотехнологии; нови технологии в креативните и рекреативните индустрии и техните подобласти. Към момента се извършват подготовка и обсъждане на така наречените регионални стратегии за интелигентна специализация в България по отделните 6 района за планиране в страната, чрез които да се определят приоритетните области и подобласти от ИСИС за всеки район. На тази основа се разработват методология и критерии за подбор на операции, които да послужат за рамкиране на проекти по процедурата "Подкрепа за иновации в предприятията".

Тематичните области и подобласти на ИСИС представляват основа и за подкрепата по ОП "Наука и образование за интелигентен растеж" 2014-2020 г. за изграждане на необходимия инфраструктурен и човешки ресурс за провеждане на приложни изследвания с цел да се създаде стимул и научна база за иновационната активност на бизнеса.

"Хоризонт 2020"



В допълнение на посочените по-горе ориентирани специално към България възможности за подкрепа дава и Европейската рамкова програма за изследвания и иновации "Хоризонт 2020", по която могат да кандидатстват представители на всички страни от ЕС, както и асоциирани към тази програма страни. Тази програма свързва научните изследвания и иновациите чрез различни форми за стимулирането им. В програмата са определени няколко типа подкрепяни дейности по различни направления и теми за подаване на проектни предложения. Такива са научноизследователските и иновативни дейности, иновативните дейности, инструментът за МСП, пилотната схема "Бърз път към иновации", фабрики на бъдещето, ексел и др. В момента приключват обявените сесии за внасяне на проектни предложения по различни теми от тези дейности съгласно Работната програма от 2014-2015 г. Предстои официалното обявяване на темите и сроковете за подаване на проектни предложения по тях съгласно Работната програма за 2016-2017 г. след приключване на протичащото в момента тяхно обществено обсъждане.

Вижда се, че пред българския бизнес се разкрива една доста широка гама от възможности за подпомагане чрез съответно съфинансиране на процеса на подготовка и внедряване на иновации и е редно той да се възползва възможно по-активно и ефективно от нея, за да постигне много необходимото му повишаване на конкурентоспособността си на националните и международните пазари.

*Авторът е управител на "Финсис" ООД, член на БАКЕП

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5012 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 4907 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Търговците ще избират между извънсъдебни споразумения и стандартни съдебни процедури

Последните изменения в Закона за защита на потребителите въвеждат алтернатива при национални и трансгранични потребителски спорове, свързани с продажба на стоки и предлагане на услуги

Арх. Борислав Игнатов: Всеки лев от данъците трябва да добавя качество на живота

Кандидатът за кмет на София на "Демократична България" пред "Капитал"

Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда