Държавата срещу картелитe
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата срещу картелитe

В България често остава усещането за съгласувани задкулисни практики, особено при търговията на чувствителни пазари, каквито са тези на горивата, хранителните продукти от първа необходимост и транспортните услуги

Държавата срещу картелитe

Мисията (не) възможна?

7017 прочитания

В България често остава усещането за съгласувани задкулисни практики, особено при търговията на чувствителни пазари, каквито са тези на горивата, хранителните продукти от първа необходимост и транспортните услуги

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Петър Куленски McGregor

Картелни споразумения

- Споразумението не е необходимо да бъде изразено в определена форма

- Може да бъде устно или писмено, подписано или неподписано, дори и под формата на неформални джентълменски договорки, които нямат обвързваща сила

- За да има нарушение, не е необходимо страните да са достигнали до приемането на окончателен план или модел на поведение

- Забранено споразумение е преди всичко съвпадение на намеренията за постигане на определена антиконкурентна цел или резултат

За първи път в България законодателят въведе легална дефиниция на понятието "картел" с приетия през 2008 г. Закон за защита на конкуренцията (ЗЗК), като "споразумение и/или съгласувана практика между две или повече предприятия - конкуренти на съответния пазар, насочени към ограничаване на конкуренцията чрез определяне на цени или ценови условия за покупка или продажба, разпределяне на квоти за производство или продажби, или разпределяне на пазари, включително при манипулиране на публични търгове или конкурси, или процедури за възлагане на обществени поръчки."(1)

На практика обаче, картелните съглашения са обект на преследване от страна на охранителните органи в рамките на Европейския съюз далеч преди това. В чл. 101 от Договора за функциониране на Европейския съюз (ДФЕС) се обявяват за несъвместими с общия пазар всички споразумения между предприятия, решения на сдружения на предприятия и съгласувани практики, които биха могли да повлияят на търговията между държавите членки, и които имат за своя цел или резултат предотвратяването или нарушаването на конкуренцията в рамките на общия пазар. Тази генерална забрана е детайлизирана в няколко хипотези, които от своя страна съставляват най-често срещаните проявления на поведение, нарушаващи конкуренцията на пазара, а именно - прякото или косвено фиксиране на цени, ограничаването или контролирането на производството и разпределянето на пазари или източници на снабдяване.

КЗК следи за картелни съглашения

В своята практика Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) приема, че "споразумение" по смисъла на забраната съществува, когато предприятията са демонстрирали общо намерение да имат определено поведение на пазара. За да попадне в приложното поле на конкурентното право, споразумението не е необходимо да бъде изразено в определена форма. То може да бъде устно или писмено, подписано или неподписано и дори под формата на неформални джентълменски договорки, които нямат обвързваща сила. За да има нарушение, не е необходимо страните да са достигнали до приемането на окончателен план или модел на поведение. Забранено споразумение е преди всичко съвпадение на намеренията за постигане на определена антиконкурентна цел или резултат.

Едно от проявленията на картелните споразумения е координацията на отделни участници в процедурите по кандидатстване в обществени поръчки що се отнася до съгласуване на механизмите на изготвяне на ценовите предложения. Възлагането на обществените поръчки почива на икономическия принцип на търсенето и предлагането. Възложителите разчитат на конкурентно състезание в провежданите процедури за постигане на най-ефективно разходване на своите бюджети. В условията на пазарна икономика ефективният конкурсен процес е този, който може да доведе до по-ниски цени, по-високо качество или повече иновации при предлагането на стоки или услуги в процедурата за възлагане на обществени поръчки.

Гарантирането на ефективна, лоялна и свободна конкуренция между предприятията, участващи в процедурите за възлагане на обществени поръчки, е уредено като водещ принцип. Правото на Европейския съюз относно процедурите за възлагане на обществени поръчки е обективирано в Директива 17/2004 и Директива 18/2004, според които основните принципи са: равно третиране, недискриминация, ефективна конкуренция и прозрачност. Ето защо съгласуването на общи ценови механизми между участниците е сериозно нарушение, противоречащо на тези принципи. Един от основните индикатори, възприет в практиката по разкриване на тръжни манипулации, е наличието на еднакви или близки ценови предложения на участниците в търговете. Според Съда на ЕС, обаче, този фактор поражда съмнение, че съответните предприятия биха могли да участват в антиконкурентна уговорка за манипулиране на обществена поръчка, но сам по себе си не е категорично доказателство за наличието на такова съгласувано поведение.

Забранените споразумения, които имат за предмет пряко или косвено определяне на цени, представляват най-тежко нарушение на правото на конкуренция и водят до сериозни увреждания на пазара. По тази причина в практиката е прието, че споразумения или съгласувани практики с такъв предмет са незаконни сами по себе си, дори когато още не са предизвикали реален ефект на пазара.

Интерес представлява производството на КЗК във връзка с рязкото покачване на цените на маслодайния слънчоглед и слънчогледовото олио в периода август – октомври 2010 г.

КЗК инициира секторен анализ на конкурентната среда на двата взаимосвързани пазара – тези на производство и търговия с маслодаен слънчоглед и слънчогледово олио. Със свое решение от 2012 г. комисията засегна редица доставчици на рафинирано слънчогледово олио и техните дистрибутори, като ги призна за виновни и им наложи глоби за прилагането на вертикални картелни споразумения, които ограничават или нарушават конкуренцията на пазара. Според КЗК същите споразумения целят пряко или косвено да определят цени за препродажба на рафинирано слънчогледово олио и разпределяне на пазари под формата на ограничаване на територията на дистрибутора. До момента не е приключило производството по обжалването на решението на контролния орган.

КЗК, обаче, не винаги е толкова задълбочена и последователна в анализа си относно картелните съглашения. През 2011 г. комисията започна процедура във връзка със съществуваща клауза между четири от големите вериги бензиностанции за препродажба в договорите за продажба на горива на едро, както и за съмнения в паралелизъм в движението на цените на едро на горивата. Вместо да наложи санкции на дружествата, КЗК одобри предложените от нарушителите мерки, сред които премахване на клаузите между доставчика и купувачите на минимална цена при препродажбата на горива и ограничаване на достъпа до цените на едро на дружествата. Всичко това беше прието от обществеността като нотка на отстъпление от страна на КЗК пред сериозните икономически интереси в отрасъла. Друг подобен пример от 2011 г. завърши със заключение на комисията, че не е налице нарушение на антикартелното законодателство по повод съмненията в това, че основен доставчик на горива е предоставял нерегламентирани отстъпки от цените на едро на няколко големи вериги бензиностанции.

Следва да се отбележи, че решенията на КЗК не са окончателни и подлежат на обжалване пред Върховния административен съд (ВАС)

Не са редки случаите, в които КЗК налага санкции във връзка с установени картелни съглашения, а ВАС ги отменя. Така през 2012 г. комисията санкционира три туроператорски дружества в общ размер на близо 3 млн. лв., като заключи, че същите са постигнали картелно споразумение, довело до манипулиране на процедурата за сключване на рамково споразумение за възлагане на централизирана обществена поръчка с предмет осигуряване на самолетни билети при служебни пътувания в страната и чужбина. Със свое решение обаче ВАС отмени наложените от КЗК глоби в по-голямата им част, като счете, че сходните ценови оферти на различните участници са резултат от използването на една и съща система за резервации на самолетни билети. Решението на съда към момента се обжалва пред петчленен състав на ВАС.

Разполага ли държавата с необходимия потенциал, за да се справи с картелните споразумения и полагат ли се нужните усилия в тази насока? Това е въпрос, който вълнува немалка част от обществеността, а отговорът никога не е бил еднозначен. В свое решение КЗК заключва, че "действащата нормативна уредба създава достатъчно гаранции, които ограничават действието на картелите спрямо трети лица". У нас обаче нерядко остава усещането за съгласувани задкулисни практики, особено що се касае до търговията на чувствителни пазари, каквито са тези на горивата, хранителните продукти от първа необходимост и транспортните услуги.

(1) параграф 1, т. 5 от Допълнителните разпоредби на ЗЗК

Петър Куленски McGregor

Картелни споразумения

- Споразумението не е необходимо да бъде изразено в определена форма

- Може да бъде устно или писмено, подписано или неподписано, дори и под формата на неформални джентълменски договорки, които нямат обвързваща сила

- За да има нарушение, не е необходимо страните да са достигнали до приемането на окончателен план или модел на поведение

- Забранено споразумение е преди всичко съвпадение на намеренията за постигане на определена антиконкурентна цел или резултат

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK