Преструктурирай това
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преструктурирай това

Преструктурирай това

Как отделянето на част от бизнеса може да е успешно за компанията

3660 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Внимателното планиране е в основата на успешното отделяне.

Големите компании все по-често решават да пристъпят към преструктуриране на бизнеса си чрез отделяне на различни дейности. Tази тенденция се наблюдава във всички сектори на икономиката в световен мащаб. Някои от българските индустриални компании също избират този подход като част от стратегията си за растеж.

Причините за преструктурирането може да са различни

Отделянето често е резултат от по-слабото представяне на определена дейност, което рефлектира върху общите финансови показатели на компанията. Чрез отделяне на непечеливши бизнеси се цели подобряване на финансовите резултати на компанията майка. За публичните компании това е и начин за постигане на допълнителна доходност за инвеститорите.

Друга причина е желанието на компаниите да се фокусират към ключови за тях дейности или да се освободят от по-малко перспективен или несвойствен за дадената компания бизнес. Подобни причини изтъкват и изпълнителните директори на компании като HP, Royal Philips и Sony при обявените от тях планове за структурни реорганизации. Самото преструктуриране често е част от подготовката за бъдеща продажба на отделения бизнес или излизане на борсата. Така през 2013 г. Pfizer отдели ветеринарния си бизнес в компанията Zoetis, която по-късно бе листвана на борсата. В края на август тази година друг фармацевтичен гигант – Bayer, приключи отделянето на бизнеса си с полимерни материали в компания с името Covestro, чието листване се планира през средата на 2016 г.

Отделянето на част от бизнеса на едно дружество може да се дължи на регулаторни промени или да е резултат от решенията на антимонополните органи.

Ключът към успеха е в планирането

Независимо от причината, довела до решението за преструктуриране на компанията чрез отделяне на дадена дейност, осъществяването му изисква внимателно планиране от страна на мениджърите й. На първо място е необходима яснота относно дейността или бизнеса, които ще се отделят. Това включва детайлен предварителен анализ на всички материални и нематериални активи, задължения, договори с доставчици и клиенти, служители, които са част от тази дейност или са свързани с осъществяването й. Още на този ранен етап мениджърите трябва да имат ясна представа как отделената дейност или звено ще продължат да функционират като самостоятелна бизнес единица. Затова се препоръчва и отделяната дейност предварително да се обособи от финансово-счетоводна гледна точка.

Този анализ е от изключително значение за избора на оптималния и ефективен начин за извършване на преструктурирането. Преобразуване на дружеството чрез отделяне или разделяне може да е подходящо, ако отделяната дейност е лицензирана или свързана с ползването на концесия. В случай че отделяният бизнес има относителна самостоятелност в рамките на компанията, отделянето може да се структурира и като продажба на част от търговско предприятие. Друг вариант, подходящ най-вече при по-малки по обем дейности или такива, които се базират на определени видове договори (договор за аутсорсинг или дистрибуторски договор), е продажбата на отделни активи и пасиви, свързани с конкретната дейност или договор.

При структуриране на отделянето трябва внимателно да се обмислят и възможните данъчните ефекти. Те се влияят не само от правната структура на отделянето, но и от факта, че участващите дружества се квалифицират като свързани лица по смисъла на данъчното законодателство.

Начинът за извършване на отделянето зависи и от целта на мениджърите на компанията – дали искат в бъдеще да продадат отделения бизнес, или да го запазят като част от групата. Тази цел е важна, тъй като при някои варианти законът запазва солидарна отговорност за участващите в преструктурирането дружества – например при преобразуване чрез отделяне, при продажба на търговско предприятие.

Тук е моментът да се съобразят и съответните регулаторни изисквания според спецификата на отделяния бизнес. При определени дейности в енергетиката и индустриалното производство, банковата и застрахователна дейност и някои дейности, свързани с храни и лекарства, може да се налага предварително уведомяване или искане на разрешение от секторния регулаторен орган.

Какво се случва със служителите

Възможно е отделянето да води до прехвърляне на служители със запазване на трудовите им договори така, както са били преди отделянето. Нерядко прехвърлянето на служителите дори е водещото при преструктурирането, особено при компаниите от сектора на изнесените бизнес услуги или интернет технологиите, където основният "актив" са служителите с техния опит и ноу-хау. Въпреки че българското и европейското трудово законодателство предвиждат известен автоматизъм при това прехвърляне някои елементи от трудовите отношения като допълнително пенсионно осигуряване, бонус схеми, възможността на определени служители да придобиват акции от компанията изискват допълнителен анализ с оглед начина им на прехвърляне. За участващите в преструктурирането компании това е свързано и с редица разходи, чието разпределяне трябва внимателно да се уреди в договорите за преструктуриране.

На етапа на планирането трябва да се прецени и времето, необходимо за извършване на преструктурирането. При по-големи компании при отделяне на бизнес, който се осъществява в няколко държави, или отделяне на дейности, които до момента не са имали относителна самостоятелност, приключването на едно вътрешно преструктуриране може да отнеме няколко месеца, а понякога и година. Освен времето за чисто корпоративното отделяне трябва да се съобразят и редица срокове за уведомяване на кредитори или регулаторни органи, предоговаряне на споразумения, информиране на служители и провеждане на консултации със синдикати. Понякога за целите на преструктурирането се налага учредяване на нови дружества, регистрация на клонове или представителства, което в различните държави, дори в рамките на ЕС, отнема различно време.

Често при мултинационални компании отделянето на бизнеса в различните държави се структурира по различен начин на основата на общ за групата рамков договор за отделяне. Това дава гъвкавост при избор на най-подходящата структура с оглед специфичния правен и данъчен режими в конкретната държава, както и с оглед конкретния обем и естеството на дейността, предмет на отделянето, във всяка от държавите.

В деня след отделянето

Дори отделянето да е приключило и породило действие от правна гледна точка, на практика е невъзможно новата компания да заработи самостоятелно от първия ден.

За да може бизнесът да продължи да се осъществява без прекъсване, често се налага сключване на споразумения за периода непосредствено след датата на юридическото отделяне (така наречените transition services agreements). Предмет на тези споразумения може да е съвместно ползване на общи сгради или помещения, поделянето на административни и други услуги, ползването на софтуер и т.н. Важно е да се определи срокът на споразумението, особено в случаите, при които се предвижда продажба на отделения бизнес, тъй като евентуалният купувач може да развива конкурентна дейност. От значение е и адекватното структуриране на възнаграждението по тези споразумения, тъй като често те имат комплексен предмет.

Често след преструктурирането участващите дружества остават солидарно отговорни за задължения, възникнали преди това (например във връзка с трудовите отношения или при преобразуване чрез отделяне). С договора за преструктуриране страните могат да уговорят начини за разпределяне на отговорността, различни от предвидените по закон, както и процедура за взаимно компенсиране в случай на искове от трети лица.

Препоръчително е, тези и други отношения, свързани с периода след датата на отделяне, внимателно да се анализират и детайлно да се разпишат в договора между компаниите, участващи в преструктурирането. Страните трябва да са наясно, че някои от уговорките в договора могат да имат действие само между тях. Някои от отношенията след отделянето може да изискват и допълнителен анализ с цел избягване на нарушения на конкурентното право, особено когато се планира продажба на отделения бизнес.

През последните години, белязани от свиване на икономиката и пазарна нестабилност, компаниите се стремят да постигнат растеж чрез вътрешни преструктурирания и фокусиране върху най-перспективните за тях дейности. Ето защо и мениджърите все по-често разглеждат отделянията като част от стратегията си за развитие на бизнеса. Едно добре планирано и извършено отделяне не само може да подобри ефективността на дружеството, но и да увеличи приходите на компанията майка, ако е последвано от продажба на отделените неключови дейности.

Внимателното планиране е в основата на успешното отделяне.

Големите компании все по-често решават да пристъпят към преструктуриране на бизнеса си чрез отделяне на различни дейности. Tази тенденция се наблюдава във всички сектори на икономиката в световен мащаб. Някои от българските индустриални компании също избират този подход като част от стратегията си за растеж.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.