Какво да се знае за финансовите корекции по европроектите
21 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво да се знае за финансовите корекции по европроектите

Когато получателят на финансирането бъде уведомен, че се предвижда да му бъде наложена финансова корекция, той има 10-дневен срок, за да изпрати възражение.

Какво да се знае за финансовите корекции по европроектите

С подготвяния закон за еврофондовете решенията за връщане на средства ще могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс

10018 прочитания

Когато получателят на финансирането бъде уведомен, че се предвижда да му бъде наложена финансова корекция, той има 10-дневен срок, за да изпрати възражение.

© Надежда Чипева


В немалко случаи становищата на управляващите органи не са добре мотивирани, с неясни твърдения и с противоречиви изводи.

В немалко случаи становищата на управляващите органи не са добре мотивирани, с неясни твърдения и с противоречиви изводи.
Финансовите корекции са наричани бич за получателите на средства по всички оперативни програми в България поради непрецизната правна рамка, с прекалено абстрактни и/или неясно разписани норми, липсата на възможност за обжалване на становищата, с които се налагат корекциите, както и недостатъчно добрата подготовка и прецизност в обосноваването на становищата на експертите, оправомощени да налагат финансови корекции.

Финансовите корекции нямат законова уредба, а са уредени само на подзаконово ниво - Постановление №134 на МС от 5 юли 2010 г. (последна редакция към април 2015 г.), с което е приета Методология за определяне на финансови корекции във връзка с нарушения, установени при възлагането и изпълнението на обществени поръчки и на договори по проекти, съфинансирани от структурните фондове, Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за рибарство и фондовете от общата програма "Солидарност и управление на миграционните потоци" (т.нар. Методологията за финансовите корекции).

Как се налага финансова корекция

Когато бенефициерът (получателят на финансирането) бъде уведомен, че е открито нарушение и се предвижда налагането на финансова корекция, с това се счита, че процедурата по налагането й е започнала. Той има 10-дневен срок, за да изпрати коментари, бележки и/или допълнителни документи, с които да мотивира възражение срещу извършването на финансовата корекция и/или срещу нейния размер. В уведомителното писмо органът, налагащ корекцията, трябва да е посочил: категорията нарушение, нормативните разпоредби, които са нарушени, да е мотивиран избраният метод за определяне на корекцията, както и нейният размер. Това изискване цели да гарантира законосъобразното налагане на корекциите от съответните органи, както и възможността бенефициентите да се защитят адекватно, излагайки своите контрааргументи.

В немалко случаи обаче становищата на управляващите органи не са добре мотивирани, с неясни твърдения, понякога с противоречиви изводи спрямо нормите на ЗОП и/или европейската правна рамка, които не доказват категорично, че е налице "действие или бездействие от страна на бенефициера, с което е нанесена или би могло да се нанесе вреда на бюджета на общността". Последното е основание да се наложи финансова корекция.

Например - налагат се финансови корекции за това, че са отстранили участник от процедура, а в писмото за налагане на финансови корекции самият експерт е записал, че е следвало да бъде отстранен този участник или понеже методиката за оценка е "субективна, доколкото оценяването на офертите е предпоставено от личното възприятие на членовете на оценителната комисия".

Що се отнася до определянето на размера на финансовата корекция, в практиката се прилага само пропорционален подход, който представлява процент спрямо сумата на сключения договор с изпълнител, по който се счита, че е допуснато нарушение, без да бъде мотивиран изборът му. Диференциалният подход, който изисква анализ на нанесената вреда на бюджета на общността и изчисляването й, досега не е използван за налагане на финансова корекция.

Практиката показва, че в голяма част от случаите определеният процент на корекцията се мотивира с наличие на субективизъм при избор на доставчик, без това да е доказано по категоричен начин с факти от страна на експертите, въпреки че бенефициерът си е спазил условията по програмата. 

Възражения от бенефициерите

Компетентният орган може да приеме коментарите на получателя на евросредствата и да не наложи финансова корекция или да редуцира размера й или да отхвърли възраженията, като писмено уведоми за това. В срок до 3 работни дни от получаване на уведомлението по подаденото от него възражение бенефициерът може да поиска провеждане на процедура по изслушване относно финансовата корекция, като след провеждането й компетентният орган изпраща своето окончателно становище, което става с писмо вместо с нарочен административен акт. Това от своя страна поставя получателя на финансирането в ситуация да не може да обжалва наложената финансова корекция поради неясната правна характеристика на въпросното писмо и изрично непредвидената възможност за обжалване по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК). Бенефициерите, които все пак обжалват наложената корекция по съдебен ред, се сблъскват с противоречива съдебна практика или с категоричен отказ за образуване на дело от страна на административните съдилища поради липса на основание за това.

За в бъдеще съгласно проекта на закона за управление на средствата от европейските структурни и инвестиционни фондове, който е в процес на приемане от Народното събрание, финансовите корекции ще се определят по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, което решение ще може да се обжалва по реда на АПК. Доколко реално действащ ще бъде този механизъм практиката ще покаже, въпреки че и в новата уредба има спорни моменти, които ще бъдат предмет на бъдещи обсъждания.

Целта на този материал е да насърчи бенефициерите активно да участват в процедурата по налагане на финансови корекции, като излагат становища, посочват грешки на компетентните органи, изискват от последните по-прецизни, по-мотивирани, по-адекватни становища, търсят възможности да бъдат изслушани, включително и обжалвайки пред съдебните органи вече наложените им корекции. В крайна сметка законодателната празнота към днешна дата не означава засегнатите да се откажат от конституционното си право на защита. Освен това новите законодателни инициативи показват, че все пак проблемът е осмислен в някаква степен и скоро получателите на финансиране категорично ще могат да се защитят.

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK