
Следва ли продажбата на зелена енергия на свободния пазар да се докладва в Европа
Задълженията за това трябва да бъдат сведени до минимум
В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар. |
В същото време още през март 2015 г. КЕВР публикува съобщение на сайта си за необходимостта участниците в сделки на едро на енергийния пазар, подлежащи на докладване на Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (ACER), да се регистрират в Централния европейски регистър на участниците на енергийния пазар (CEREMP). Toва беше в съответствие с REMIT - Регламент (ЕС) No 1227/2011 на Европейския парламент и съвет от 25 октомври 2011 г. за интегритета и прозрачността на енергийните пазари на едро, който въведе обща европейска рамка за:
- Наблюдение на пазарите на едро от ACER в тясно сътрудничество с националните регулаторни органи (какъвто в България е КЕВР) с оглед разкриване и възпиране на (oпити за) пазарни манипулации и използване на вътрешна информация
- Даване на възможност за изпълнение на горните забрани и санкциониране при нарушаването им на национално ниво.
В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар, като преобладават търговците на електрическа енергия, лицензирани от КЕВР.
Доколкото, от една страна, договорите за продажба на енергия на свободния пазар представляват по своята природа сделки с енергия на едро, но, от друга, те са първични договори за продажба на енергия, а не сделки по препродажба на вече произведена такава, възникват следните въпроси:
Попадат ли договорите за продажба на зелена енергия по свободно договорени цени в обхвата на REMIT
REMIT се прилага за търговията на едро с енергийни продукти, към които се причисляват договори за доставка на електроенергия, при които доставката е в рамките на ЕС (тук се включват договори за продажба и препродажба на електроенергия на клиент на едро; по отношение на договорите за доставка на електрическа енергия за използване от крайни клиенти има диференциация съгласно капацитета за потребление, за да се считат като попадащи под определението за търговия на едро).
По-нататък Регламент №1348/2014 на ЕК посочва като подлежащи на докладване при обосновано поискване от ACER и в специални случаи четири типа извънборсови договори, сред които са:
- Договорите за физическа доставка на електроенергия, произведена от отделна производствена единица ("съоръжение за производство на електроенергия, състоящо се от една генераторна единица или от съвкупност от генераторни единици") с мощност от 10 MW или по-малка, или от производствени единици с обща мощност от 10 MW или по-малка.
Не се изисква участниците на пазара, участващи в сделки единствено във връзка с тези договори, да бъдат регистрирани в съответствие с REMIT.
Тоест договорите за продажба на енергия по свободно договорени цени между търговец и ВЕИ производител с мощност от 10 MW или по-малка, освен ако не са сключени на организиран пазар, не подлежат на задължително докладване пред ACER, а участниците в тях не са длъжни да се регистрират в CEREMP чрез националния регулаторен орган. Въпреки това ACER има право да поиска обосновано разкриването на информация относно такива договори.
При липса на предвидено изключение за ВЕИ производителите с мощност над 10 МW или по-голяма може да се приеме, че участниците в тях следва да се регистрират в CEREMP (поне търговецът), а самите договори (сделки за продажба на електрическа енергия на едро между ВЕИ производител и търговец, който я препродава), дори и извънборсови, подлежат на докладване пред ACER.
Това се потвърждава и от примера, даден в 11-ото издание "Въпроси и отговори по REMIT" (за вятърните централи, но приложим и за останалите източници на възобновяема енергия), илюстриращ прилагането на разграничението на електропроизводствените единици под и над 10 МW. И по-точно: договори за физическа доставка на електроенергия от вятърен парк (или части от него) с обща производствена мощност на парка, по–малка от 10 МW, не подлежат на докладване пред АCER и обратно, ако мощността надвишава 10 МW, договорите следва да бъдат докладвани.
В хипотеза, в която търговският участник има повече от един вятърен парк (или части от него), които са териториално разделени и всеки от тях е с производствена мощност под 10 МW, за които електрическа енергия се търгува в различни договори (а не са обединени в един договор), то тези договори не са подлежащи на докладване пред АCER. Ако обаче енергията се продава/търгува в един общ договор, то последният подлежи на разкриване пред ACER.
Кой има задължение да докладва подлежащите на оповестяване договори за продажба на зелена енергия по свободно договорени цени
Задълженията за докладване на сделки и информация до ACER следва да бъдат сведени до минимум и да се избягват двойните задължения за докладване. REMIT предвижда, че след като изисканата информация веднъж е получена от някое от лицата или органа, изброени в REMIT (участник на пазара, трето лице, което действа от името на участник на пазара и други), задължението за докладване на съответния участник се счита за изпълнено.
Тоест, когато сделка за продажба на електрическа енергия на едро между ВЕИ производител и търговец е докладвана веднъж от търговеца, това разкриване би следвало да ползва и самия ВЕИ производител и да го освобождава от самостоятелно задължение за уведомяване. Ето защо е препоръчително ВЕИ производителите да предвидят в договорите за продажба на електрическа енергия с търговците изрични клаузи, с които да възложат уведомяването и разкриването на информация по REMIT на съответния търговец, ако сделката попада в приложното поле на Регламента.
Материалът не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения му обхват същият не претендира за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси може да се обърнете към автора на e-mail: hristova@tmlawoffice.bg или на www.tmlawoffice.bg>
Още по темата
Мечтаната ваканция… и как да минимизираме щетите от нея
Индивидуалните клиенти също имат възможности да защитят интересите си
18 яну 2016България все по-често пред арбитража във Вашингтон
Как компании търсят компенсация по инвестиционните споразумения на държавата
22 ное 2015Промените в правилата за търговия с електрическа енергия
Следваща стъпка към поетапната либерализация на сектора
8 ное 2015
Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама
19 ное 2018, 5388 прочитания

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта
27 сеп 2018, 5509 прочитания
15 дек 2019, 3569 прочитания
15 дек 2019, 2286 прочитания
15 дек 2019, 1813 прочитания
15 дек 2019, 1428 прочитания
15 дек 2019, 1381 прочитания
Или как държавата контролира и насърчава тяхната дейност