С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
29 ное 2015, 14:36, 5725 прочитания

Следва ли продажбата на зелена енергия на свободния пазар да се докладва в Европа

Задълженията за това трябва да бъдат сведени до минимум

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар.
След промените от 24 юли 2015 г. в Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници производителите на зелена енергия, която се изкупува по преференциални цени, бяха частично "изтласкани" на свободния пазар. Със свое решение от юли тази година Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) определи конкретен брой часове енергия на година, които ще се изкупуват по преференциални цени, а енергията, която се произвежда над тях, се изкупува по правило по цена на излишък на балансиращия пазар, която е пренебрежимо ниска спрямо преференциалната. В същото време законът изрично предвиди, че количествата енергия, надвишаващи определените часове, могат се реализират на свободен пазар. И много от производителите предпочетоха този вариант с оглед постигането на по-адекватни цени. Съответно бяха сключени договори за продажба на зелена енергия с търговци на електроенергия по свободно договорени цени, извънборсово.

В същото време още през март 2015 г. КЕВР публикува съобщение на сайта си за необходимостта участниците в сделки на едро на енергийния пазар, подлежащи на докладване на Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (ACER), да се регистрират в Централния европейски регистър на участниците на енергийния пазар (CEREMP). Toва беше в съответствие с REMIT - Регламент (ЕС) No 1227/2011 на Европейския парламент и съвет от 25 октомври 2011 г. за интегритета и прозрачността на енергийните пазари на едро, който въведе обща европейска рамка за:


- Дефиниране на пазарни злоупотреби при търговия на пазарите на енергия на едро и забрана за пазарни манипулации и използване на вътрешна информация при тази търговия
- Наблюдение на пазарите на едро от ACER в тясно сътрудничество с националните регулаторни органи (какъвто в България е КЕВР) с оглед разкриване и възпиране на (oпити за) пазарни манипулации и използване на вътрешна информация
- Даване на възможност за изпълнение на горните забрани и санкциониране при нарушаването им на национално ниво.

В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар, като преобладават търговците на електрическа енергия, лицензирани от КЕВР.

Доколкото, от една страна, договорите за продажба на енергия на свободния пазар представляват по своята природа сделки с енергия на едро, но, от друга, те са първични договори за продажба на енергия, а не сделки по препродажба на вече произведена такава, възникват следните въпроси:



Попадат ли договорите за продажба на зелена енергия по свободно договорени цени в обхвата на REMIT

REMIT се прилага за търговията на едро с енергийни продукти, към които се причисляват договори за доставка на електроенергия, при които доставката е в рамките на ЕС (тук се включват договори за продажба и препродажба на електроенергия на клиент на едро; по отношение на договорите за доставка на електрическа енергия за използване от крайни клиенти има диференциация съгласно капацитета за потребление, за да се считат като попадащи под определението за търговия на едро).

По-нататък Регламент №1348/2014 на ЕК посочва като подлежащи на докладване при обосновано поискване от ACER и в специални случаи четири типа извънборсови договори, сред които са:
- Договорите за физическа доставка на електроенергия, произведена от отделна производствена единица ("съоръжение за производство на електроенергия, състоящо се от една генераторна единица или от съвкупност от генераторни единици") с мощност от 10 MW или по-малка, или от производствени единици с обща мощност от 10 MW или по-малка.
Не се изисква участниците на пазара, участващи в сделки единствено във връзка с тези договори, да бъдат регистрирани в съответствие с REMIT.

Тоест договорите за продажба на енергия по свободно договорени цени между търговец и ВЕИ производител с мощност от 10 MW или по-малка, освен ако не са сключени на организиран пазар, не подлежат на задължително докладване пред ACER, а участниците в тях не са длъжни да се регистрират в CEREMP чрез националния регулаторен орган. Въпреки това ACER има право да поиска обосновано разкриването на информация относно такива договори.

При липса на предвидено изключение за ВЕИ производителите с мощност над 10 МW или по-голяма може да се приеме, че участниците в тях следва да се регистрират в CEREMP (поне търговецът), а самите договори (сделки за продажба на електрическа енергия на едро между ВЕИ производител и търговец, който я препродава), дори и извънборсови, подлежат на докладване пред ACER.

Това се потвърждава и от примера, даден в 11-ото издание "Въпроси и отговори по REMIT" (за вятърните централи, но приложим и за останалите източници на възобновяема енергия), илюстриращ прилагането на разграничението на електропроизводствените единици под и над 10 МW. И по-точно: договори за физическа доставка на електроенергия от вятърен парк (или части от него) с обща производствена мощност на парка, по–малка от 10 МW, не подлежат на докладване пред АCER и обратно, ако мощността надвишава 10 МW, договорите следва да бъдат докладвани.

В хипотеза, в която търговският участник има повече от един вятърен парк (или части от него), които са териториално разделени и всеки от тях е с производствена мощност под 10 МW, за които електрическа енергия се търгува в различни договори (а не са обединени в един договор), то тези договори не са подлежащи на докладване пред АCER. Ако обаче енергията се продава/търгува в един общ договор, то последният подлежи на разкриване пред ACER.

Кой има задължение да докладва подлежащите на оповестяване договори за продажба на зелена енергия по свободно договорени цени


Задълженията за докладване на сделки и информация до ACER следва да бъдат сведени до минимум и да се избягват двойните задължения за докладване. REMIT предвижда, че след като изисканата информация веднъж е получена от някое от лицата или органа, изброени в REMIT (участник на пазара, трето лице, което действа от името на участник на пазара и други), задължението за докладване на съответния участник се счита за изпълнено.

Тоест, когато сделка за продажба на електрическа енергия на едро между ВЕИ производител и търговец е докладвана веднъж от търговеца, това разкриване би следвало да ползва и самия ВЕИ производител и да го освобождава от самостоятелно задължение за уведомяване. Ето защо е препоръчително ВЕИ производителите да предвидят в договорите за продажба на електрическа енергия с търговците изрични клаузи, с които да възложат уведомяването и разкриването на информация по REMIT на съответния търговец, ако сделката попада в приложното поле на Регламента.

Материалът не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения му обхват същият не претендира за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси може да се обърнете към автора на e-mail: hristova@tmlawoffice.bg или на www.tmlawoffice.bg>

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5388 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5509 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Общественополезните нестопански цели на сдружения и фондации

Или как държавата контролира и насърчава тяхната дейност

Още от Капитал
Новите владетели на "Булсатком"

Водещият тв доставчик има нова акционерна структура, в която присъства един от големите инвестиционни фондове - BlackRock

Любимата пица на София

Успехът на малката пицария Franco’s в центъра на града се крие в качествените продукти, добрата цена и бързото обслужване

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10