Следва ли продажбата на зелена енергия на свободния пазар да се докладва в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Следва ли продажбата на зелена енергия на свободния пазар да се докладва в Европа

Договорите за продажба на енергия по свободно договорени цени между търговец и ВЕИ производител с мощност от 10 MW или по-малка, освен ако не са сключени на организиран пазар, не подлежат на задължително докладване на европейско ниво

Следва ли продажбата на зелена енергия на свободния пазар да се докладва в Европа

Задълженията за това трябва да бъдат сведени до минимум

Договорите за продажба на енергия по свободно договорени цени между търговец и ВЕИ производител с мощност от 10 MW или по-малка, освен ако не са сключени на организиран пазар, не подлежат на задължително докладване на европейско ниво

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар.

След промените от 24 юли 2015 г. в Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници производителите на зелена енергия, която се изкупува по преференциални цени, бяха частично "изтласкани" на свободния пазар. Със свое решение от юли тази година Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) определи конкретен брой часове енергия на година, които ще се изкупуват по преференциални цени, а енергията, която се произвежда над тях, се изкупува по правило по цена на излишък на балансиращия пазар, която е пренебрежимо ниска спрямо преференциалната. В същото време законът изрично предвиди, че количествата енергия, надвишаващи определените часове, могат се реализират на свободен пазар. И много от производителите предпочетоха този вариант с оглед постигането на по-адекватни цени. Съответно бяха сключени договори за продажба на зелена енергия с търговци на електроенергия по свободно договорени цени, извънборсово.

В същото време още през март 2015 г. КЕВР публикува съобщение на сайта си за необходимостта участниците в сделки на едро на енергийния пазар, подлежащи на докладване на Агенцията за сътрудничество между регулаторите на енергия (ACER), да се регистрират в Централния европейски регистър на участниците на енергийния пазар (CEREMP). Toва беше в съответствие с REMIT - Регламент (ЕС) No 1227/2011 на Европейския парламент и съвет от 25 октомври 2011 г. за интегритета и прозрачността на енергийните пазари на едро, който въведе обща европейска рамка за:

- Дефиниране на пазарни злоупотреби при търговия на пазарите на енергия на едро и забрана за пазарни манипулации и използване на вътрешна информация при тази търговия

- Наблюдение на пазарите на едро от ACER в тясно сътрудничество с националните регулаторни органи (какъвто в България е КЕВР) с оглед разкриване и възпиране на (oпити за) пазарни манипулации и използване на вътрешна информация

- Даване на възможност за изпълнение на горните забрани и санкциониране при нарушаването им на национално ниво.

В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар, като преобладават търговците на електрическа енергия, лицензирани от КЕВР.

Доколкото, от една страна, договорите за продажба на енергия на свободния пазар представляват по своята природа сделки с енергия на едро, но, от друга, те са първични договори за продажба на енергия, а не сделки по препродажба на вече произведена такава, възникват следните въпроси:

Попадат ли договорите за продажба на зелена енергия по свободно договорени цени в обхвата на REMIT

REMIT се прилага за търговията на едро с енергийни продукти, към които се причисляват договори за доставка на електроенергия, при които доставката е в рамките на ЕС (тук се включват договори за продажба и препродажба на електроенергия на клиент на едро; по отношение на договорите за доставка на електрическа енергия за използване от крайни клиенти има диференциация съгласно капацитета за потребление, за да се считат като попадащи под определението за търговия на едро).

По-нататък Регламент №1348/2014 на ЕК посочва като подлежащи на докладване при обосновано поискване от ACER и в специални случаи четири типа извънборсови договори, сред които са:

- Договорите за физическа доставка на електроенергия, произведена от отделна производствена единица ("съоръжение за производство на електроенергия, състоящо се от една генераторна единица или от съвкупност от генераторни единици") с мощност от 10 MW или по-малка, или от производствени единици с обща мощност от 10 MW или по-малка.

Не се изисква участниците на пазара, участващи в сделки единствено във връзка с тези договори, да бъдат регистрирани в съответствие с REMIT.

Тоест договорите за продажба на енергия по свободно договорени цени между търговец и ВЕИ производител с мощност от 10 MW или по-малка, освен ако не са сключени на организиран пазар, не подлежат на задължително докладване пред ACER, а участниците в тях не са длъжни да се регистрират в CEREMP чрез националния регулаторен орган. Въпреки това ACER има право да поиска обосновано разкриването на информация относно такива договори.

При липса на предвидено изключение за ВЕИ производителите с мощност над 10 МW или по-голяма може да се приеме, че участниците в тях следва да се регистрират в CEREMP (поне търговецът), а самите договори (сделки за продажба на електрическа енергия на едро между ВЕИ производител и търговец, който я препродава), дори и извънборсови, подлежат на докладване пред ACER.

Това се потвърждава и от примера, даден в 11-ото издание "Въпроси и отговори по REMIT" (за вятърните централи, но приложим и за останалите източници на възобновяема енергия), илюстриращ прилагането на разграничението на електропроизводствените единици под и над 10 МW. И по-точно: договори за физическа доставка на електроенергия от вятърен парк (или части от него) с обща производствена мощност на парка, по–малка от 10 МW, не подлежат на докладване пред АCER и обратно, ако мощността надвишава 10 МW, договорите следва да бъдат докладвани.

В хипотеза, в която търговският участник има повече от един вятърен парк (или части от него), които са териториално разделени и всеки от тях е с производствена мощност под 10 МW, за които електрическа енергия се търгува в различни договори (а не са обединени в един договор), то тези договори не са подлежащи на докладване пред АCER. Ако обаче енергията се продава/търгува в един общ договор, то последният подлежи на разкриване пред ACER.

Кой има задължение да докладва подлежащите на оповестяване договори за продажба на зелена енергия по свободно договорени цени

Задълженията за докладване на сделки и информация до ACER следва да бъдат сведени до минимум и да се избягват двойните задължения за докладване. REMIT предвижда, че след като изисканата информация веднъж е получена от някое от лицата или органа, изброени в REMIT (участник на пазара, трето лице, което действа от името на участник на пазара и други), задължението за докладване на съответния участник се счита за изпълнено.

Тоест, когато сделка за продажба на електрическа енергия на едро между ВЕИ производител и търговец е докладвана веднъж от търговеца, това разкриване би следвало да ползва и самия ВЕИ производител и да го освобождава от самостоятелно задължение за уведомяване. Ето защо е препоръчително ВЕИ производителите да предвидят в договорите за продажба на електрическа енергия с търговците изрични клаузи, с които да възложат уведомяването и разкриването на информация по REMIT на съответния търговец, ако сделката попада в приложното поле на Регламента.

Материалът не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения му обхват същият не претендира за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси може да се обърнете към автора на e-mail: [email protected] или на www.tmlawoffice.bg>

В момента 45 търговски участници от България са регистрирани в Централния европейски регистър за енергийния пазар.

След промените от 24 юли 2015 г. в Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници производителите на зелена енергия, която се изкупува по преференциални цени, бяха частично "изтласкани" на свободния пазар. Със свое решение от юли тази година Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) определи конкретен брой часове енергия на година, които ще се изкупуват по преференциални цени, а енергията, която се произвежда над тях, се изкупува по правило по цена на излишък на балансиращия пазар, която е пренебрежимо ниска спрямо преференциалната. В същото време законът изрично предвиди, че количествата енергия, надвишаващи определените часове, могат се реализират на свободен пазар. И много от производителите предпочетоха този вариант с оглед постигането на по-адекватни цени. Съответно бяха сключени договори за продажба на зелена енергия с търговци на електроенергия по свободно договорени цени, извънборсово.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK