В очакване на българския Chapter 11*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В очакване на българския Chapter 11*

Молбата за иницииране на производството се подава до съответния окръжен съд по седалището на търговеца, като най-важният елемент в нея е подробен и пълен проект на плана за стабилизация

В очакване на българския Chapter 11*

Ще стане ли възможно в България спасяването на бизнес в затруднение, преди да изпадне в несъстоятелност

Молбата за иницииране на производството се подава до съответния окръжен съд по седалището на търговеца, като най-важният елемент в нея е подробен и пълен проект на плана за стабилизация

© АНЕЛИЯ НИКОЛОВА


Проект за изменение на Търговския закон предвижда стабилизация на търговци извън несъстоятелността.

Предимствата на оздравяването на жизнеспособни компании в затруднение, преди те да изпаднат в несъстоятелност, са безспорни. Затова и в много държави има въведени процедури, фокусирани върху запазването на стойността на предприятието и неговото спасяване. Сред най-известните и най-често прилагани са разпоредбите на Глава 11 (Chapter 11) от Кодекса на несъстоятелността на САЩ и договорните схеми по английското право (т.нар. Schemes of Arrangement), които са се превърнали в предпочитан инструмент за реструктуриране на задълженията на европейски компании (вкл. и български).

Препоръката на Европейската комисия

Виждайки предимствата на тези механизми, Европейската комисия (ЕК) през последните години си постави за цел да измести фокуса на законодателството на страните членки към подкрепа на ранното оздравяване в случай на финансови затруднения. През март 2014 г. беше публикувана "Препоръка на комисията относно нов подход към несъстоятелността и неплатежоспособността на предприятията". В нея са очертани основни принципи на процеса по спасяване на компании в затруднение и е предложено те да бъдат въведени в националното законодателство на страните членки до 12 месеца. В своята оценка по изпълнението на препоръката от септември 2015 г. ЕК отбелязва, че в някои държави, включително и България, все още липсва структуриран процес, чрез който длъжниците и кредиторите да предоговорят задълженията преди изпадане в несъстоятелност.

Макар и с известно закъснение, вече има изготвен проект на Закон за допълнение на Търговския закон, който от декември миналата година е публикуван на уеб сайта на Министерството на правосъдието. С проекта се предвижда създаване на нова глава, уреждаща производството по стабилизация на търговци, намиращи се в затруднения. Подобни производства всъщност не са новост в българския правен мир - през 1932 г. е приет Закон за предпазен конкордат (действащ до 1950 г.) с мотиви, звучащи напълно актуално и днес, а именно, че несъстоятелността е процес, който е "бавен, скъп и разстройва окончателно предприятието, при това често без да донася никаква полза за кредиторите освен нови разноски". Новият законопроект, разбира се, предлага уредба, която съответства на съвременните отношения в търговския оборот в България.

Откриване на производството

Производството по стабилизация ще може да се инициира от всеки търговец, който е в непосредствена опасност от неплатежоспособност. Според проекта такава опасност има, ако с оглед предстоящите падежи на задълженията в следващите 6 месеца търговецът ще се окаже в невъзможност да ги изпълни. В други държави критериите за преценяване на опасността от неплатежоспособност варират, като могат да включват не само финансови затруднения, но и правни проблеми и спорове (напр. Франция).

Производството обаче няма да се прилага за търговци, изпаднали в ситуация на предстояща неплатежоспособност поради своята непочтеност или лекомислие (без тези термини да са дефинирани допълнително или да са изяснени понастоящем в законите или съдебната ни практика). Изключени са и търговци, които не са обявявали своите финансови отчети в срок през последните 3 години; тези, за които вече е откривано производство по стабилизация през последните три години; тези, за които има подадена молба за откриване на производство по несъстоятелност; или когато повече от 1/5 от задълженията им са към свързани лица.

Молбата за иницииране на производството се подава до съответния окръжен съд по седалището на търговеца и включва изключително подробна информация за дейността, активите, кредиторите, сделките, съдебните и изпълнителните дела, причините, довели до вероятната неплатежоспособност, и други данни. Към молбата трябва да се приложат и множество документи като списъци с длъжници и кредитори, финансови отчети, опис на имуществото. Но най-същественият елемент от молбата е подробен и пълен проект на плана за стабилизация. Подобна утежнена процедура по събиране и изготвяне на документи може да се окаже пречка за някои добросъвестни търговци, желаещи да се възползват от защитата на процедурата по стабилизация. В много други юрисдикции събирането на информацията и най-вече изготвянето на плана се извършва след започване на процедурата, когато в процеса може да се включат и кредиторите. В Германия например производството се открива с молба, придружена от становище на експерт (напр. одитор, данъчен експерт, счетоводител или адвокат), че провеждането на едно такова производство не е лишено от смисъл с оглед на състоянието на търговеца. В други държави пък съществуват облекчения за малки и средни предприятия, които искат да започнат процес по стабилизация.

От друга страна, проектът предвижда при откриване на производството всички изпълнителни дела и изпълнения на особени залози спрямо длъжника да се спират, а това може да доведе до вълна от неоснователни молби за започване на такова производство от недобросъвестни търговци. Вероятно утежнените изисквания към молбата и приложенията към нея са въведени от авторите на проектозакона, за да предотвратят една такава злоупотреба.

Кой друг ще участва в процеса

Друг интересен момент в законопроекта е включването на фигурата на доверено лице, наподобяваща фигурата на синдика в несъстоятелността. Довереното лице може да упражнява надзор върху дейността на длъжника, както и изпълнява функции при комуникацията с кредиторите и приемането на исковете за техните вземания. Съдът има дискреция да определи параметрите на неговите функции в производството. Например може определени сделки да се сключват само след съгласие на довереното лице или разпореждания с имущество и извършване на плащания да става само от довереното лице. Подобна фигура съществува и в другите държави с процедури по стабилизация, в някои такъв орган е даже задължителен и участва още по-активно, като може да предлага и свой план за реструктуриране.

Кредиторите също имат съществена роля в производството, доколкото те трябва да одобрят плана за стабилизация. Но за разлика от други юрисдикции (САЩ, Германия, а дори и Румъния) кредиторите нямат право да предлагат свой план (например след отхвърляне на плана на длъжника или изтичането на законоустановен срок) или да предлагат промени в плана на длъжника. Така има опасност процесът по стабилизация да загуби едно от най-важните си предимства – възможността кредиторите чрез активно участие в изготвяне на жизнеспособно предложение за план да допринесат за оздравяването на дружеството.

Съгласно законопроекта предложеният план се гласува не по-късно от 4 месеца след започването на производството. Кредиторите се разделят на класове: обезпечени кредитори, работници и служители, публични институции, кредитори без обезпечения и кредитори - свързани лица. След одобряването със съответното мнозинство планът става задължителен за всички лица, участвали в процеса на стабилизация. В него може да са предвидени различни методи, чрез които да се реструктурира дружеството, изпаднало в затруднение – разсрочване на падежите по вземания (но не за повече от 3 години), "подстрижки" на главниците (намаление, но не повече от 50%), превръщането на задължения в капитал, продажба на търговското предприятие или отделна обособена част от него. Самият план трябва да има строги параметри и срокове за изпълнение, като тяхното неспазване води до възможността кредиторите да търсят вземанията си незабавно и до пълния техен размер.

Добре би било до окончателното приемане на проекта на новото изменение в Търговския закон да се помисли за облекчаване на формалните изисквания за започване на процеса и по-активната роля на кредиторите в изготвяне на плана и проследяване на неговото изпълнение. Могат да се включат и разпоредби относно предоставянето и приоритета на допълнително финансиране с цел оздравяване на предприятието, каквито има в САЩ и Франция. При всички случаи уреждането на процедура по стабилизация без съмнение е положителна стъпка за създаването на механизъм в България за оздравяване на търговци извън несъстоятелността.

* Chapter 11 e Глава 11 от Кодекса на несъстоятелността на САЩ

Проект за изменение на Търговския закон предвижда стабилизация на търговци извън несъстоятелността.

Предимствата на оздравяването на жизнеспособни компании в затруднение, преди те да изпаднат в несъстоятелност, са безспорни. Затова и в много държави има въведени процедури, фокусирани върху запазването на стойността на предприятието и неговото спасяване. Сред най-известните и най-често прилагани са разпоредбите на Глава 11 (Chapter 11) от Кодекса на несъстоятелността на САЩ и договорните схеми по английското право (т.нар. Schemes of Arrangement), които са се превърнали в предпочитан инструмент за реструктуриране на задълженията на европейски компании (вкл. и български).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK