Еврофинансиране на общности за местно развитие
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еврофинансиране на общности за местно развитие

От първата покана за финансиране по Програмата за развитие на селските райони се възползваха 66 местни инициативни групи

Еврофинансиране на общности за местно развитие

Това е възможност за прилагане на реална децентрализация при управление на европейските средства

От първата покана за финансиране по Програмата за развитие на селските райони се възползваха 66 местни инициативни групи

© Надежда Чипева


В края на май изтече срокът, в който местни инициативни групи (МИГ) можеха да подават в Министерството на земеделието и храните (МЗХ) своите стратегии за прилагане на подхода "Водено от общностите местно развитие" (ВОМР). Те бяха разработвани в рамките на мярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" от "Програмата за развитие на селските райони" (ПРСР) 2014 - 2020 г. От първата покана по нея се възползваха 66 МИГ, включващи 119 общини с население около 1.6 млн. души и обхващащи над 52 хил. кв. км от територията на България. Очаква се до средата на август МЗХ да обяви кои стратегии ще бъдат финансирани, за да започне прилагането им. Това ще даде шанс на десетки МИГ да управляват между 1 и 5.2 млн. евро за социалното и икономическото развитие на територията си. Това е реална децентрализация в управлението и финансирането на местно ниво.

Резултатите, които ще постигнат МИГ в края на настоящия програмен период, ще покажат доколко местните власти в партньорство с бизнеса и гражданите са изградили капацитет сами да управляват финансови средства за постигането на устойчив икономически растеж, по-високо качество на социалните услуги и подобряване физическата среда и условията за живот на населението.

Същност и процес на разработване на стратегиите

Стратегията е документ, който се разработва, а впоследствие и изпълнява съвместно от общински власти, представители на бизнеса и неправителствения сектор чрез прилагане на подхода "отдолу нагоре". Местната общност сама определя своите проблеми и възможности и дефинира собствени приоритети, мерки и конкретни проекти за развитие (които може да се различават от тези заложени в другите стратегически документи, като общинските планове за развитие например). Реализацията на заложените в стратегиите дейности и проекти се осъществява чрез допустимите мерки в ПРСР, Програмата за морско дело и рибарство, приоритетните оси на оперативните програми (без "Транспорт", "Региони в растеж", "Добро управление", "Инициатива за малки и средни предприятия"). Стратегиите дават възможност на МИГ да синхронизира предварително определения бюджет спрямо конкретните нужди на територията, като по този начин фокусът се поставя върху рационалното използване на финансовия ресурс, а не само върху самото му "усвояване".

Разработването им се прави чрез т.нар. подход ЛИДЕР/ВОМР, който води своето начало от 1991 г., първоначално замислен да тества в селските райони на ЕС инструменти за ангажиране на местните общности в изграждането на собственото им бъдеще. Оттогава досега неговите еволюция (виж изображението) и резултати са забележителни и ЛИДЕР се налага като неизменна част от общата селскостопанска политика на съюза. В България подходът се прилага от 2011 г. и до 2013 г. функционират 35 МИГ и са реализирани 490 проекта на обща стойност 32 млн. лв. (подробности в таблицата).

Насърчаването на подхода "отдолу нагоре" при прилагането на ЛИДЕР/ВОМР позволява стратегиите за местно развитие да бъдат разработени с възможно най-голямо участие на всички заинтересовани страни и лица. По този начин те, първо, припознават стратегията като своя и се стремят тя да бъде реалистична. На второ място, придобиват допълнителни познания за начините на подаване на проектните предложения, механизмите за одобрението и финансирането им, както и възможностите, с които разполагат за привличане на публични средства за развитието на територията на МИГ-а и реализацията на собствени инициативи. Процесът на разработването на стратегиите включва информационни кампании, разпространение на печатни материали, провеждане на срещи, семинари и конференции с оглед да се популяризира ВОМР. Освен това МИГ задължително трябва да разработят и поддържат интернет страница. Допълнително се организират обучения както за екипа, който ще управлява МИГ, така и за т.нар. местни лидери. Това са най-дейните и ангажирани с обществения живот жители на съответната територия, от които се очаква да бъдат "двигателите" на промяната.

Пламен Апостолов, "Велдер Консулт" ООД
Фотограф: Капитал

Бюджет и очаквания

На този етап е трудно да се прогнозира общият бюджет по стратегиите за ВОМР, защото на национално ниво все още няма синхронизация между отделните управляващи органи на оперативните програми, участващи в подхода. Според споразумението за партньорство между България и ЕС 5% от бюджета на участващите оперативни програми трябва да бъдат насочени към прилагането на ВОМР чрез стратегиите. Ако това се спази, близо 248 млн. евро от ОПРЧР, ОПНОИР, ОПИК и ОПОС ще могат да бъдат на разположение на МИГ. Бюджетът, заложен в ПРСР, е 131.5 млн. евро, разпределен по четирите подмерки:

- Помощ за подготвителни дейности – малко над 4.7 млн, евро

- Прилагане на операции в рамките на стратегии за ВОМР – 90.1 млн. евро - Междутериториално и транснационално сътрудничество – 6.5 млн евро

- Текущи разходи и популяризиране на стратегията – 30 млн. евро.

Очакванията на МЗХ са, че този бюджет ще бъде достатъчен за покриването нa публичните разходи по стратегиите на 60 МИГ, които да обхванат по-голямата част от територията на селските райони и 1.37 млн. жители в тях.

Значението на ВОМР за селските райони и населението в тях

Едно от големите предимства на подхода ЛИДЕР/ВОМР е, че местното население не е нужно да кандидатства директно пред управляващия орган на ПРСР, ако иска да си закупи някакво техническо съоръжение или техника на ниска стойност, например 50 хил. лв., която му е много необходима, за да развива земеделската дейност. Вместо да се състезава с големите земеделски стопани на национално ниво, местният фермер ще може да подаде своето предложение пред МИГ при много по-малка конкуренция и ще бъде с по-голям шанс да спечели финансирането. Таванът от 200 хил. евро за проектно предложение не позволява да се изготвят спекулативни проекти, чиято цел е просто да се "вземат едни пари", без да има резултат. Тези проекти са от изключителна важност за местните общности, защото публичните средства могат да достигнат и до най-малките села.

Освен това се очаква сериозно преструктуриране на начина, по който ще бъдат отпускани средствата по линия на структурните и инвестиционните фондове, като фокусът на разпределението ще бъдат регионите, а не толкова централизираното финансиране на национално ниво. Така МИГ може да се окажат едни от най-подготвените звена за управление на европейските средства след 2020 г., защото вече ще са изградили административен капацитет за многофондово финансиране.

Ключови показатели за ЛИДЕР/ВОМР за периода 2007 - 2013 г.

Брой действащи МИГ - 35

Обхванати общини - 57

Обхванато население - 801 688

Територия (кв. км) - 25 800

Брой реализирани проекти - 490

Обща стойност на проектите (евро) - 16 003 000

Общ брой бенефициенти - 453

Източник: по данни на УО на ПРСР

Рубриката се подготвя със съдействието на Българската асоциация на консултантите по европейски програми.

    В края на май изтече срокът, в който местни инициативни групи (МИГ) можеха да подават в Министерството на земеделието и храните (МЗХ) своите стратегии за прилагане на подхода "Водено от общностите местно развитие" (ВОМР). Те бяха разработвани в рамките на мярка 19.1 "Помощ за подготвителни дейности" от "Програмата за развитие на селските райони" (ПРСР) 2014 - 2020 г. От първата покана по нея се възползваха 66 МИГ, включващи 119 общини с население около 1.6 млн. души и обхващащи над 52 хил. кв. км от територията на България. Очаква се до средата на август МЗХ да обяви кои стратегии ще бъдат финансирани, за да започне прилагането им. Това ще даде шанс на десетки МИГ да управляват между 1 и 5.2 млн. евро за социалното и икономическото развитие на територията си. Това е реална децентрализация в управлението и финансирането на местно ниво.

    Резултатите, които ще постигнат МИГ в края на настоящия програмен период, ще покажат доколко местните власти в партньорство с бизнеса и гражданите са изградили капацитет сами да управляват финансови средства за постигането на устойчив икономически растеж, по-високо качество на социалните услуги и подобряване физическата среда и условията за живот на населението.


    Благодарим ви, че четете Капитал!

    Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
    Влезте в профила си
    Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
    Вижте абонаментните планове

    0 коментара

    Нов коментар

    За да публикувате коментари,
    трябва да сте регистриран потребител.


    Вход

    С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK