С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
4 окт 2016, 18:29, 11763 прочитания

Разследването на КЗК на застрахователите: Могат ли да се диктуват условията на брокерите

Дистрибуторите могат да бъдат ограничавани по отношение на клиентите, териториите и цените, на които продават, само при определени условия

Боряна Шотекова | "Евролекс България"
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако агенти и брокери не поемат или поемат само незначителни рискове при договаряне или сключване на застрахователните договори, договорките им със застрахователите не могат да бъдат разглеждани като забранени вертикални споразумения.

Комисия за защита на конкуренцията започна разследване на осем застрахователни компании - ЗАД "Булстрад Виена иншурънс груп", ЗАД "Алианц България", ЗАД "Енергия", "Застрахователно дружество ЕИГ Ре", ЗК "Надежда", ЗЕАД "ДаллБогг: Живот и Здраве", "ЗАД Алианц България Живот", ЗАД "Булстрад Живот Виена иншурънс груп" и "ОББ - МетЛайф животозастрахователно дружество". Регулаторът има съмнения, че застрахователите ограничават агентите и брокери да правят отстъпки на потребителите, с което им се пречи да се конкурират помежду си.

Продуктът си е мой


Различните застрахователни продукти като застраховките "Живот", Автокаско", "Гражданска отговорност" и др. се разпространяват до клиентите не само директно от служители на застрахователните дружества, но и от посредници – агенти или брокери, за което те получават като комисиона от премията. Според КЗК различни практики на застрахователите възпрепятстват посредниците да използват комисионата, за да предлагат по-ниски и атрактивни цени, с което да привличат клиенти. По този начин посредниците са лишени от възможността свободно да определят ценовата си политика, която е съществен елемент на конкуренцията между тях.
Разследването започва на база на току-що приключилия анализ на КЗК на застрахователни сектор. В него доста по-конкретно са посочени практиките, които според КЗК са проблемни за конкуренцията. За пример са дадени клаузи, които изискват посредника да предлага премия, одобрена по актуална тарифа на съответния застраховател за всяка конкретна застраховка, задължението посредника да се съобразява с актуалната тарифа и други вътрешни документи на застрахователя, както и да спазва всички писмени и устни указания на застрахователите, изискването във всички случаи на отстъпки размерът на комисионното възнаграждение да се договаря допълнително между страните, в това число и по отношение на корпоративни или комплексни застраховки, както и при участието в обществени поръчки и конкурси. Отделно от това КЗК цитира и отговори на самите застрахователи, които разясняват отношенията си с посредници и посочват, че според тях не е допустимо да се правят отстъпки от цените за потребители, в това число и за сметка на получаваното възнаграждение, или че посредниците трябва да получат съгласието им за подобна ценова политика.

Цената не трябва да се налага

Комисията ще разследва договорите на всяка от компаниите с посредници. Тези отношения са вертикални споразумения, тъй като се сключват между страни на различни нива на дистрибуционната верига на продукта до потребителя (застраховател – посредник – потребител). Това уточнение е важно, за да се избегнат твърдения, че застрахователите се разследват за картел, което е хоризонтално споразумение между преки конкуренти. Евентуалното вмешателство на застрахователите в ценовата политика на дистрибуторите на техните застраховки според КЗК може да представлява определяне на цени за препродажба на застрахователните продукти.
По принцип всяка компания е свободна да договаря условията, при които разпространява на пазара продуктите или услугите си. Това трябва да става при спазване на законовите правила, включително защитаващи конкуренцията. Свободата на договаряне може да бъде ограничена за целите на поддържане на ефективна конкуренция между участниците на даден пазар, която от своя страна е гаранция крайните потребители да се възползват от по-качествени, разнообразни и иновативни услуги на по-ниски цени. Конкурентното право налага редица ограничения в отношенията между компаниите и техните дистрибутори към крайни потребители. Дистрибуторите не следва да бъдат ограничавани по отношение на клиентите, териториите и цените, на които продават. Налагането на подобни ограничения все пак е позволено при определени условия и в зависимост от вида на дистрибуционната система (изключителна, селективна и т.н.).



Вертикалните споразумения с дистрибутори като цяло се считат за потенциално по-малко вредни за конкуренцията в сравнение с тези между преки конкуренти, каквито например са картелите. Преценката за това дали те ограничават или не конкуренцията винаги е свързана със задълбочен анализ на икономическите ефекти върху пазара или реалното им влияние върху конкуренцията.

Системата на конкурентното право допуска дадени споразумения или практики да не бъдат санкционирани, тъй като ползите от тях за конкуренцията и съответно за потребителите превишават негативните им ефекти – това е така нареченото освобождаване от забраната. Прякото или косвеното определяне на цени, за което ще бъдат разследвани застрахователите, се възприема като една от най-тежките форми на нарушения на конкурентното право. За него, както посочва и КЗК, не се допуска групово освобождаване (за категорията "вертикални споразумения") по силата на националното или европейско законодателство. Въпреки това най-новата практика на съдилищата на ЕС не изключва възможността за така нареченото индивидуално освобождаване, ако компанията докаже, че в конкретния случай ползите за конкуренцията и потребителите от подобна ценова политика превишават установените негативни ефекти. Тази практика е свързана с вече спомената тенденция за задълбочен анализ на икономическите ефекти от споразуменията за дистрибуция.

Трябва да се има предвид и че е забранено налагането на фиксирани или минимални цени за препродажба. Препоръчителните или максимални цени са позволени, доколкото не представляват непряк способ за налагане на фиксирани или минимални цени.

Съвместно или по поръчка

Извън анализа на ценовата политика в рамките на дадена дистрибуционна система и икономическите ефекти от нея върху конкуренцията и потребителите в казуса на застрахователите има и един изначален въпрос за това дали установените практики въобще могат да бъдат разглеждани като забранени вертикални споразумения. За да съществува споразумение, е необходимо да се докаже наличие на съгласуваност на волите между две или повече независими предприятия за ограничаване на конкуренцията. Забраната не се прилага по отношение на агентски договори. Това са договори, при които на представител – юридическо или физическо лице, е предоставено правото да преговаря и/ или да сключва договори от името на друго лице (принципал) или от свое собствено име за покупка или продажба на стоки или услуги, доставени от принципала. Определящ фактор, за да се прецени дали забраната е приложима към подобни споразумения, е финансовият или търговски риск, който представителя поема във връзка с дейностите, за които е бил определен като представител. Ако рисковете се носят от принципала, на практика функциите на представителя за продажба на продукта или услугата са част от неговата дейност. В този случай липсват независими предприятия и съответно не може да бъде установено забранено споразумение. Анализират се рискове, които са специфични за договора, рискове, свързани със специфични за пазара инвестиции, или евентуално рискове, свързани с други дейности, които не са предмет на договора, но са свързани с неговото изпълнение. В конкретния случай, ако агенти и/или брокери не поемат или поемат само незначителни рискове при договаряне или сключване на застрахователните договори, договорките им със застрахователите не могат да бъдат разглеждани като забранени вертикални споразумения. Всичко зависи от това до каква степен застрахователните посредници поемат специфичните за дейността разходи и рискове.
Сходен казус в практиката на КЗК, в рамките на който е извършван анализ на характера на споразуменията между доставчик и неговите дистрибутори, т.е. дали те са агентски договори, е този за дистрибуцията на МПС и резервни части от марката "Хюндай".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 4641 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 4011 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
В капана на общите условия по застраховките каско

Оставянето на регистрационния талон в откраднато МПС не е основание за пълен отказ от плащане на застрахователно обезщетение

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

ТЕЦ "Варна" - милиони без покритие

Държавата плаща на Ахмед Доган за нещо, което не е сигурно, че може да получи, тъй като техническото състояние на ТЕЦ-а не позволява безопасното му управление

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University