Машинното гласуване – поредното импотентно нормотворчество
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Машинното гласуване – поредното импотентно нормотворчество

ЦИК обяви вечерта на 10 февруари обществената поръчка за 12 500 машини за гласуване за парламентарните избори на 26 март.

Машинното гласуване – поредното импотентно нормотворчество

Изборният кодекс предвижда изключителен и опростен режим за снабдяване с такива машини, който почти не подлежи на обжалване

12791 прочитания

ЦИК обяви вечерта на 10 февруари обществената поръчка за 12 500 машини за гласуване за парламентарните избори на 26 март.

© Надежда Чипева


Ако целта на машинното гласуване е да се ограничи купуването на гласове, тази антикорупционна мярка е опорочена с невъзможността кандидатите в поръчката да обжалват действията на възложителя.

Оказва се, че както всяка година зимата изненадва общините и снегопочистващите машини никога не достигат, така и предсрочните избори (напоследък у нас почти толкова чести, колкото и зимите) сварват неподготвени институциите, та да се проведе гласуването съгласно закона. Пак машини липсват!

Защо се бави осигуряването на машините

Прегледът на законодателните разпоредби обаче води до недоумение защо при така създадения олекотен режим за придобиване на техника за машинно гласуване, след изтичане на експерименталния период, това все още не е направено, а се стига до патовата ситуация изборите да не могат да се проведат законосъобразно и да се търсят вратички за заобикаляне на закона.

Аргументите на Централната избирателна комисия (ЦИК), коментирани в медиите, са повече от несериозни – задължението за машинно гласуване не се отнасяло за случаи на предсрочни избори, не достигали средства за закупуването на машини, възможно било да не се явят кандидати при обявяването на обществена поръчка. Това, разбира се, са разсъждения, граничещи с безотговорността.

Но фокусът тук не е върху обясненията защо не може да се организира машинно гласуване навреме или върху начина, по който ЦИК ще се измъкнат сухи от водата и ще се позоват на "непреодолимите външни обстоятелства", които правят този вид гласуване невъзможно в момента (съгласно чл. 269 от Изборния кодекс). Интересът е по-скоро защо при наличието на достатъчно време от влизането в сила на промените по отношение на машинното гласуване (от пролетта на 2016 г.), че дори и след президентските избори насам, законодателната рамка предвижда изключителен и опростен режим за снабдяване с такива машини, който почти не подлежи на обжалване.

Висящи въпроси

Самата разпоредба на §3 от допълнителните разпоредби на кодекса е смущаваща по две направления:

Първо, създава се изключение от режима за провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки, като сроковете по Закона за обществените поръчки "не се прилагат относно техниката, консумативите, машините за машинното гласуване, компютърната обработка на данните от гласуването и издаването на бюлетин с резултатите от изборите". Ясна е идеята на законодателя - да не се отежнява процесът по провеждането на подобен род поръчки, за да се избере изпълнител по-бързо и до съответните избори. Въпреки това дори и обичайните законови срокове да не се прилагат, поръчката все пак трябва да протече по правилата на закона и да се обяви откриването на процедура за възлагане. Почти всеки от видовете процедури по закона предполага предоставяне на сериозен набор от документи, който за изключително кратки срокове е, общо взето, невъзможно (ако не повърхностно) да се подготви. Още повече че в случая се очаква кандидатите да са основно чуждестранни юридически лица, които в рамките на толкова кратък период няма да могат дори да преведат офертите си на български език. Нищо, че ЦИК възнамеряват да получат оферти в рамките на 5 работни дни от обявяването на поръчката...

Освен това не става ясно защо всъщност машините за гласуване трябва изобщо да попадат в изключенията от прилагането на закона, като идеята е те да се закупят еднократно и да се ползват за всички избори напред, а време за провеждане на нормална процедура имаше предостатъчно. Възможността тези машини да се вземат назаем, която се лансира с оглед предсрочните избори и изпуснатите месеци досега, е изключително нерентабилна и ще е изцяло в ущърб на данъкоплатците. В крайна сметка ЦИК избра варианта с наемането и късно в петък вечерта на 10 февруари обяви обществената поръчка за 12 500 машини за гласуване за парламентарните избори на 26 март 2017 г. Прогнозната стойност на търга е 12.5 млн. лв. без ДДС, т.е. по 1000 лв. наем на машина. Максималната стойност, на която може да бъде сключен договорът за машините, е 15 млн. лв. без ДДС. Изборните секции в страната са около 12 400.

Дори и все пак да приемем, че сроковете за провеждане на процедурата за придобиване на изборните машини ще са сведени до минимум, то законът, уви, остава безмълвен относно сроковете за сключване и изпълнение на договора например. Също така не съвсем ясна остава хипотезата, ако процедурата се прекрати (в случай че се сбъдне "кошмарът" на ЦИК и не се явят кандидати или се явят негодни), то при липса на възможност за обжалване на решението за прекратяване на процедурата нова поръчка веднага ли може да се обяви или пък може да се премине към друг вид процедура или дори пряко договаряне.

aдв. Ирена Георгиева, PPG Lawyers

Ограничена възможност за обжалване

На второ място, отделно от опита да се скъсят сроковете за провеждане на процедури, възможността решенията на възложителя да се обжалват също е силно лимитирана, което поставя и морален казус. Ако целта на въвеждането на машинното гласуване е сериозно да се ограничи купуването на гласове, защо именно тази антикорупционна мярка още в зародиш е опорочена с невъзможността кандидатите в обществената поръчка да защитят правата си и да обжалват действията на възложителя? Защо единствено откриването на процедурата и определянето на изпълнител могат да се обжалват, и то само пред Върховния административен съд? Защо няма автоматичен суспензивен ефект (т.е. спиране на процедурата) в случай на обжалване на избора на изпълнител? И какво става, ако ЦИК подпише договор с изпълнител за няколко милиона лева, а след 3 дни (какъвто е срокът, съгласно кодекса) съдът обяви поръчката за проведена незаконосъобразно?

Все висящи въпроси, чийто отговор не само напълно обезсмисля съкратените срокове по Изборния кодекс, но и които най-вероятно ще останат без адекватен отговор и след провеждането на тези предсрочни парламентарни избори.

Така или иначе следва да се признае, че целият казус около машинното гласуване реално поставя не само проблеми пред сегашните избори, а и очевидно загатва за импотентността на нормотворците ни да създадат "прозрачни" правила за така желаната "прозрачност" в изборния ден.

Ако целта на машинното гласуване е да се ограничи купуването на гласове, тази антикорупционна мярка е опорочена с невъзможността кандидатите в поръчката да обжалват действията на възложителя.

Оказва се, че както всяка година зимата изненадва общините и снегопочистващите машини никога не достигат, така и предсрочните избори (напоследък у нас почти толкова чести, колкото и зимите) сварват неподготвени институциите, та да се проведе гласуването съгласно закона. Пак машини липсват!


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK