С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 фев 2017, 11:01, 12035 прочитания

Машинното гласуване – поредното импотентно нормотворчество

Изборният кодекс предвижда изключителен и опростен режим за снабдяване с такива машини, който почти не подлежи на обжалване

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ако целта на машинното гласуване е да се ограничи купуването на гласове, тази антикорупционна мярка е опорочена с невъзможността кандидатите в поръчката да обжалват действията на възложителя.
Оказва се, че както всяка година зимата изненадва общините и снегопочистващите машини никога не достигат, така и предсрочните избори (напоследък у нас почти толкова чести, колкото и зимите) сварват неподготвени институциите, та да се проведе гласуването съгласно закона. Пак машини липсват!

Защо се бави осигуряването на машините


Прегледът на законодателните разпоредби обаче води до недоумение защо при така създадения олекотен режим за придобиване на техника за машинно гласуване, след изтичане на експерименталния период, това все още не е направено, а се стига до патовата ситуация изборите да не могат да се проведат законосъобразно и да се търсят вратички за заобикаляне на закона.
Аргументите на Централната избирателна комисия (ЦИК), коментирани в медиите, са повече от несериозни – задължението за машинно гласуване не се отнасяло за случаи на предсрочни избори, не достигали средства за закупуването на машини, възможно било да не се явят кандидати при обявяването на обществена поръчка. Това, разбира се, са разсъждения, граничещи с безотговорността.

Но фокусът тук не е върху обясненията защо не може да се организира машинно гласуване навреме или върху начина, по който ЦИК ще се измъкнат сухи от водата и ще се позоват на "непреодолимите външни обстоятелства", които правят този вид гласуване невъзможно в момента (съгласно чл. 269 от Изборния кодекс). Интересът е по-скоро защо при наличието на достатъчно време от влизането в сила на промените по отношение на машинното гласуване (от пролетта на 2016 г.), че дори и след президентските избори насам, законодателната рамка предвижда изключителен и опростен режим за снабдяване с такива машини, който почти не подлежи на обжалване.

Висящи въпроси




Самата разпоредба на §3 от допълнителните разпоредби на кодекса е смущаваща по две направления:
Първо, създава се изключение от режима за провеждане на процедури по възлагане на обществени поръчки, като сроковете по Закона за обществените поръчки "не се прилагат относно техниката, консумативите, машините за машинното гласуване, компютърната обработка на данните от гласуването и издаването на бюлетин с резултатите от изборите". Ясна е идеята на законодателя - да не се отежнява процесът по провеждането на подобен род поръчки, за да се избере изпълнител по-бързо и до съответните избори. Въпреки това дори и обичайните законови срокове да не се прилагат, поръчката все пак трябва да протече по правилата на закона и да се обяви откриването на процедура за възлагане. Почти всеки от видовете процедури по закона предполага предоставяне на сериозен набор от документи, който за изключително кратки срокове е, общо взето, невъзможно (ако не повърхностно) да се подготви. Още повече че в случая се очаква кандидатите да са основно чуждестранни юридически лица, които в рамките на толкова кратък период няма да могат дори да преведат офертите си на български език. Нищо, че ЦИК възнамеряват да получат оферти в рамките на 5 работни дни от обявяването на поръчката...

Освен това не става ясно защо всъщност машините за гласуване трябва изобщо да попадат в изключенията от прилагането на закона, като идеята е те да се закупят еднократно и да се ползват за всички избори напред, а време за провеждане на нормална процедура имаше предостатъчно. Възможността тези машини да се вземат назаем, която се лансира с оглед предсрочните избори и изпуснатите месеци досега, е изключително нерентабилна и ще е изцяло в ущърб на данъкоплатците. В крайна сметка ЦИК избра варианта с наемането и късно в петък вечерта на 10 февруари обяви обществената поръчка за 12 500 машини за гласуване за парламентарните избори на 26 март 2017 г. Прогнозната стойност на търга е 12.5 млн. лв. без ДДС, т.е. по 1000 лв. наем на машина. Максималната стойност, на която може да бъде сключен договорът за машините, е 15 млн. лв. без ДДС. Изборните секции в страната са около 12 400.

Дори и все пак да приемем, че сроковете за провеждане на процедурата за придобиване на изборните машини ще са сведени до минимум, то законът, уви, остава безмълвен относно сроковете за сключване и изпълнение на договора например. Също така не съвсем ясна остава хипотезата, ако процедурата се прекрати (в случай че се сбъдне "кошмарът" на ЦИК и не се явят кандидати или се явят негодни), то при липса на възможност за обжалване на решението за прекратяване на процедурата нова поръчка веднага ли може да се обяви или пък може да се премине към друг вид процедура или дори пряко договаряне.

aдв. Ирена Георгиева, PPG Lawyers



Ограничена възможност за обжалване

На второ място, отделно от опита да се скъсят сроковете за провеждане на процедури, възможността решенията на възложителя да се обжалват също е силно лимитирана, което поставя и морален казус. Ако целта на въвеждането на машинното гласуване е сериозно да се ограничи купуването на гласове, защо именно тази
антикорупционна мярка още в зародиш е опорочена с невъзможността кандидатите в обществената поръчка да защитят правата си и да обжалват действията на възложителя? Защо единствено откриването на процедурата и определянето на изпълнител могат да се обжалват, и то само пред Върховния административен съд? Защо няма автоматичен суспензивен ефект (т.е. спиране на процедурата) в случай на обжалване на избора на изпълнител? И какво става, ако ЦИК подпише договор с изпълнител за няколко милиона лева, а след 3 дни (какъвто е срокът, съгласно кодекса) съдът обяви поръчката за проведена незаконосъобразно?

Все висящи въпроси, чийто отговор не само напълно обезсмисля съкратените срокове по Изборния кодекс, но и които най-вероятно ще останат без адекватен отговор и след провеждането на тези предсрочни парламентарни избори.
Така или иначе следва да се признае, че целият казус около машинното гласуване реално поставя не само проблеми пред сегашните избори, а и очевидно загатва за импотентността на нормотворците ни да създадат "прозрачни" правила за така желаната "прозрачност" в изборния ден.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5201 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5230 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Как се определят заплатите в IT сектора

Кои фактори влияят на възнаграждението на специалистите, какви придобивки получават и как ще се променя пазарът в бъдеще

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Спорният Петер Хандке

Нобеловата награда за литература за 2019 г. предизвика възмущение и полемика относно ролята на писателя

20 въпроса: Даниела Костова

Тя претворява различни житейски ситуации в работата си като художник, а най-амбициозният й проект беше реализиран това лято във Виена

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10