С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 25 юни 2017, 15:06, 10947 прочитания

E-дентифицирай се

Ускорената дигитализация в рамките на Европа и прякото ѝ приложение във финансовия сектор налага необходимостта от създаване на изцяло нови бизнес модели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През 2016 година влезе в сила Регламент (EU) No 910/2014 (Регламент/ eIDAS) на Европейския парламент и на Съвета относно електронната идентификация и удостоверителните услуги при електронни транзакции на вътрешния пазар и за отмяна на Директива 1999/93/ЕО. Негова основна цел е изграждането на единен цифров пазар чрез улесняване на сигурна електронна идентификация и електронно удостоверяване на автентичността на съответния потребител.

Националното законодателство във връзка с eIDAS се детайлизира от Закона за електронната идентификация и правилника за прилагането му, които обслужват валидирането на новите бизнес модели и възможности за дигитализация. В закона се предвижда издаване на удостоверение за електронна идентичност, което е формализиран официален електронен документ, представен чрез общоприет стандарт, издаден с определен срок на валидност и съдържащ електронен идентификатор и други данни, които са определени с правилника за прилагане на закона.


eIDAS – ефектът върху финансовия сектор

Ускорената дигитализация в рамките на Европа и прякото ѝ приложение във финансовия сектор налага необходимостта от създаване на изцяло нови дигитални бизнес модели. Предизвикателствата пред банките и финансовите институции да отговорят на възможностите на новите технологии и опциите за оптимизиране на бизнес процесите са големи, но откриват нови хоризонти за бизнеса посредством изграждане на доверие в онлайн средата.

Дългосрочната конкурентоспособност на банките и финансовия сектор ги подтиква да стартират процес по дигитализация на услугите си и да разработят нови дигитални бизнес модели. Хоризонтът, който се открива пред финансовите институции в частта например на електронните заеми и застраховки, разкрива нови възможности за разгъване потенциала на бизнес средата и използването ѝ в цялост в рамките на ЕС.



Наред с позитивните аспекти финансовият сектор е изложен на сериозни изпитания, свързани преимуществено с динамичността на дигиталния бизнес пазар, необходимостта от постепенно въвеждане на стандартизиран, отворен API (application programming interface – интерфейс като програмно приложение), както и с масовото изместване на търговията в интернет пространството.

Именно тук на помощ идва eIDAS, който има за цел да хармонизира сигурността в електронната среда и същевременно с това да премахне дигиталната бариера, непозволяваща на доставчиците на услуги да се възползват в цялост от възможностите на вътрешния пазар и опциите на трансграничен оборот. Целта на регламента е да се гарантира, че при достъпа до трансгранични онлайн услуги, предлагани от държавите членки, е възможно да се осъществят сигурна електронна идентификация и сигурно електронно удостоверяване на автентичност.

Електронна регулация

Нещо повече - eIDAS създава оперативно съвместими услуги чрез разширяване полето за използване на електронна идентификация, като въвежда електронни печати; усъвършенствани електронни подписи; квалифицирани удостоверителни услуги; трансгранично признаване на електронната идентификация; приравнява правната сила на документите, подписани по електронен път, с тези, подписани на хартия. eIDAS цели да хармонизира националните правни рамки и равнявайки юридическата сила на електронния подпис с тази на саморъчния, въвежда презумпция за цялост и точност на данните и закрепва използването на така подписани документи като доказателство в съдебен процес.

В дигиталната епоха електронният печат е електронна версия на класическия фирмен печат. Цели да гарантира произхода и интегритета на електронните документи, произведени от определено дружество. Банки и застрахователни компании, използващи електронни печати на документите си, ясно и недвусмислено се идентифицират пред получателя, като едновременно с това се защитават срещу евентуални промени и нарушения по целостта на документа.

eIDAS регламентира квалифицираните доставчици на trust услуги да покрият най-високи изисквания относно сигурността на данните, както и спазването на най-стриктни правила за отговорност.

Фокусът на банките вече не е ориентиран към класическите методи, а към трупане на имидж в иновативните подходи и гъвкавата възможност за реакция на потребителя. Наблюдават се тенденции за налагане на изцяло нов подход при вземането на кредит например. Възможността за кандидатстване, последващо одобрение и преводна транзакция могат да се случат изцяло неприсъствено, само с помощта на eIDAS и електронната идентификация при удостоверителните услуги. Банките разполагат с възможност за предложат кредити в изцяло дигитална среда. Процесът минава през електронно доказателство за идентичност на личността, включващо и електронен подпис, и завършва с документ за отпуснат кредит.

Друга иновация е в застрахователния бранш със сключването на застраховки и обработването на полици по изцяло електронен път. Други приложими застрахователни сфери, които може да се извършват изцяло електронно, са консултантски отчети, отчети за вреди и редица статистически данни, изискуеми по закон.

Само с едно кликване се изразява волята за електронна транзакция, при това с осигурена електронна персонална идентификация в границите на целия ЕС. Не само бизнес средата, но и административно-ведомствените отношения попадат в обхвата на действие на eIDAS и новите регулаторни механизми. Депозиране на декларации, форми на кандидатстване, вписване в регистри, актуализиране на персонална информация и др. дигитални интеракции се приравняват изцяло на физическото присъствие.

Естественият път на дигитална миграция от присъствени към електронни сделки минава през фрагментирания пазар на финансови услуги и приключва с възможността за електронна идентификация не само на отделни лица и дружества, но и надгражда доверието в електронната търговия, като създава идентификация на интернет сайтове. Автентичността на даден електронен търговец вече е гарантирана и осигурява пълно доверие за взаимодействие на бизнеса с европейските граждани.

Предизвикателството пред финансовия сектор да замени хартията с интегрирани trust системи за идентификация, валидни за целия ЕС, би довело до повишаване броя на сключените договори, а иновативните подходи за търговия с помощта на електронни подписи, както и електронни печати - до дигитализация в пълния смисъл на думата.

Минало в бъдещето

Но и в момента има решения за подписване чрез мобилни устройства с помощта на стилуси или пръстова рисунка. Тогава кои са преимуществата на новия регулаторен механизъм за електронна идентификация? eIDAS придава правна сила на подписа. Досега тези подписи не се признаваха от закона, защото не се категоризираха като квалифицирани. Наред с правното признаване важен фокус е и трансграничната апликация на подписа. Познатите ни карти и четци вече не са абсолютна необходимост за целите на подписване именно благодарение на въведените отдалечени способи за електронна идентификация.

Правна рамка

Новите методи за идентификация са постигнати с изграждането на уеб платформи за работа и идентификация и използването на високотехнологични сървъри от квалифицирани доставчици на trust услуги. За отдалечен подпис се използва двуфакторна автентикация с ограничен достъп само от конкретния потребител чрез въвеждане на потребителски данни, включително биометрични и код, изпратен на мобилния телефон. Предстои да бъдат разработени и допълнителни механизми за работа с trust услуги.

eIDAS хармонизира националните рамки и изгражда доверие за извършване на електронни сделки, като гарантира сигурност и дава ниво на равенство между опциите за електронна идентификация на гражданите и бизнеса, като координира ефективността чрез пряко взаимодействие с Агенцията на Европейския съюз за мрежова и информационна сигурност (ENISA).

Изграждането на регулирана дигитална среда между гражданите, бизнеса и администрацията, приложима за целия вътрешен пазар в рамките на обществените услуги, ще облекчи трансграничния достъп на предприятията и гражданите до онлайн услуги. Регламентът eIDAS подпомага финансовия и публичния сектор да разработят нови стратегии за дигитализация и да управляват дигиталния трансфер на информационния поток.

Статията не представлява правно становище или съвет, свързан с конкретна ситуация или субект. Поради ограничения ѝ обхват същата не претендира за изчерпателност по темата. За повече информация по засегнатите по-горе въпроси може да се обърнете към автора на e-mail: petkova@tmlawoffice.bg или на www.tmlawoffice.bg
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Черен петък за директния маркетинг след GDPR Черен петък за директния маркетинг след GDPR

Как регламентът за защита на личните данни промени правилата в дигиталната реклама

19 ное 2018, 5168 прочитания

Търговската тайна - вече защитена в закон Търговската тайна - вече защитена в закон

Европейска директива е причината за новия български проектозакон. Стоки, предмет на нарушение, могат да бъдат изтеглени от пазара, пише в проекта

27 сеп 2018, 5190 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Външни анализи" Затваряне
Нова ера в правата ни при защита на личните данни

Нов регламент ще гарантира, че правата ни повече няма да бъдат пренебрегвани от администраторите

Доктор Ружа и пътят на милиардите

Само до есента на 2016 г. схемата OneCoin е събрала над 3.3 млрд. eвро, а печалбата е над 2 млрд. евро

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

София: този път има интрига

За пръв път от над 10 години в София се води истинска политическа кампания. "Капитал" прекара по един ден с четиримата основни кандидати, за да види отвътре как те се борят за гласовете на софиянци

Надежда за "Ирина"

Режисьорката Надежда Косева преплита темите за женската сила и клаустрофобията на малкия град в новия си филм

Другари срещу "хулигани"

Изложба изследва хомосексуалността в България по време на комунизма