С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 3 окт 2016, 18:16, 33200 прочитания

Как България стана най-големият износител на лавандулово масло в Европа

Бурният ръст на сектора крие рискове поради навлизането на много нови производители и натиск върху цената, показва анализ на "ИнтелиАгро"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната.
България се превърна в европейски лидер в производството на лавандулово масло и основен износител за Европа. Благодарение на солидните агросубсидии за сектора интересът към тази култура от 2008 г. нараства значително, а на фона на проблемите в борбата с вредителите и болестите в доскорошния пазарен лидер Франция България постига значителен резултат. Разнообразното приложение на лавандулата обаче има допълнителен пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната. Това са едни от основните изводи в анализа на производството и пазара на тази земеделска култура, подготвен от "ИнтелиАгро".

На какво се дължи ръстът


Лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света. Основни причини за ръста на производството и износа са затрудненията във Франция и други основни производители, както и нарастващото търсене и покачващите се изкупни цени, се отбелязва в анализа. Във Франция площите са около 3500 хектара, а годишното производство на лавандулово масло - 80 тона, по данни за 2015 г. В България площите вече се доближават до 7000 хектара, а производството по оценки на бранша е 200 - 250 тона на година, което почти изцяло се изнася чрез търговци и директно от по-големите производители. През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло, обясняват от "ИнтелиАгро".
Други фактори за значителното подобряване на производството и износа са наличието на публична подкрепа и нуждата от алтернативни източници на доходност на зърнопроизводството.

Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин, а от 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България – с 10 млн. евро. В анализа се отбелязва, че субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията. Поради това е необходимо преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е подкрепата да се фокусира върху инвестициите за сметка на тази, базирана на единица площ.

Неизползвани възможности



Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната, смятат авторите на анализа. Интересна ниша, която може да придаде значителна добавена стойност, особена за малки стопанства, е използването на насажденията за туризъм, атракция, ароматерапия и други рекреационни дейности. България е популярна лятна дестинация, а голяма част от стопанствата са в близост до София, Пловдив или Черноморието. Периодът, когато лавандуловите туфи са разцъфнали, е приблизително месец, но с използването на различни сортове той може да се удължи, смятат те. Експертите дават пример отново с Франция, където приходите от туризъм в "лавандуловите" области са над 1.5 млрд. евро годишно.

Предизвикателствата

Основните предизвикателства пред сектора са бурният ръст и навлизането на много нови производители. Като толкова голямо увеличение на площите в страната, която вече е водещ глобален производител, неминуемо води до натиск върху цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. Освен това младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството, се твърди в анализа.

Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове. Недостатъчна е също така техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Кампанията за директни субсидии за фермерите е блокирана 1 Кампанията за директни субсидии за фермерите е блокирана

Повече от месец след началото й пропуск на министерството още не позволява кандидатстването за финансирането на стойност общо над 1.2 млрд. лв.

9 апр 2017, 11672 прочитания

24 часа 7 дни
 
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Формулата на Манолова: кмет-омбудсман

Обещанието за допитване до хората по всички важни въпроси носи предизборни дивиденти, но и рискове от прекомерни очаквания и блокажи

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Изкуство на ръба

"Фриндж" в Единбург е най-големият фестивал на изкуствата в света

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие