Как България стана най-големият износител на лавандулово масло в Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как България стана най-големият износител на лавандулово масло в Европа

Основни причини за ръста в сектора са затрудненията във Франция и други основни производители, както и нарастващото търсене и покачващите се изкупни цени

Как България стана най-големият износител на лавандулово масло в Европа

Бурният ръст на сектора крие рискове поради навлизането на много нови производители и натиск върху цената, показва анализ на "ИнтелиАгро"

36683 прочитания

Основни причини за ръста в сектора са затрудненията във Франция и други основни производители, както и нарастващото търсене и покачващите се изкупни цени

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната.

България се превърна в европейски лидер в производството на лавандулово масло и основен износител за Европа. Благодарение на солидните агросубсидии за сектора интересът към тази култура от 2008 г. нараства значително, а на фона на проблемите в борбата с вредителите и болестите в доскорошния пазарен лидер Франция България постига значителен резултат. Разнообразното приложение на лавандулата обаче има допълнителен пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната. Това са едни от основните изводи в анализа на производството и пазара на тази земеделска култура, подготвен от "ИнтелиАгро".

На какво се дължи ръстът

Лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света. Основни причини за ръста на производството и износа са затрудненията във Франция и други основни производители, както и нарастващото търсене и покачващите се изкупни цени, се отбелязва в анализа. Във Франция площите са около 3500 хектара, а годишното производство на лавандулово масло - 80 тона, по данни за 2015 г. В България площите вече се доближават до 7000 хектара, а производството по оценки на бранша е 200 - 250 тона на година, което почти изцяло се изнася чрез търговци и директно от по-големите производители. През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло, обясняват от "ИнтелиАгро".

Други фактори за значителното подобряване на производството и износа са наличието на публична подкрепа и нуждата от алтернативни източници на доходност на зърнопроизводството.

Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин, а от 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България – с 10 млн. евро. В анализа се отбелязва, че субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията. Поради това е необходимо преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е подкрепата да се фокусира върху инвестициите за сметка на тази, базирана на единица площ.

Неизползвани възможности

Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната, смятат авторите на анализа. Интересна ниша, която може да придаде значителна добавена стойност, особена за малки стопанства, е използването на насажденията за туризъм, атракция, ароматерапия и други рекреационни дейности. България е популярна лятна дестинация, а голяма част от стопанствата са в близост до София, Пловдив или Черноморието. Периодът, когато лавандуловите туфи са разцъфнали, е приблизително месец, но с използването на различни сортове той може да се удължи, смятат те. Експертите дават пример отново с Франция, където приходите от туризъм в "лавандуловите" области са над 1.5 млрд. евро годишно.

Предизвикателствата

Основните предизвикателства пред сектора са бурният ръст и навлизането на много нови производители. Като толкова голямо увеличение на площите в страната, която вече е водещ глобален производител, неминуемо води до натиск върху цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. Освен това младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството, се твърди в анализа.

Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове. Недостатъчна е също така техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.

Автор: Капитал
Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната.

България се превърна в европейски лидер в производството на лавандулово масло и основен износител за Европа. Благодарение на солидните агросубсидии за сектора интересът към тази култура от 2008 г. нараства значително, а на фона на проблемите в борбата с вредителите и болестите в доскорошния пазарен лидер Франция България постига значителен резултат. Разнообразното приложение на лавандулата обаче има допълнителен пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната. Това са едни от основните изводи в анализа на производството и пазара на тази земеделска култура, подготвен от "ИнтелиАгро".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    Имаше проблем няколко години с насажденията на лавандула във Франция, което естествено доведе до скок в цената...!
    В Добруджа масово започнаха да сеят големи площи, като чуха за висока цена. Само дето там маслото няма качества, защото няма достатъчно слънце. Сега цената тръгна надолу и пазара е доста несигурен, като търговците чакат. Има големи количества, които стоят непродадени.
    Сега има нова мода в маслата. Започнаха да сеят маточина, лайка, равнец и какво ли още не, за да се преработва за масло. Ама и там нещо, нещата тръгнаха надолу. Особено за маточината, която има висока цена за масло, между 3 и 4 хиляди лева за килограм, също търговията спря. Доста хора си помислиха, че ще открият топлата вода, само дето късно разбраха, че има големи разходи за обработка и поливане. Сега, чакат пазар и цена...! Просто, предлагането е голямо, това е проблема...!

  • 2
    bobacho avatar :-|
    bobacho

    "В анализа се отбелязва, че субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията."

    Това изречение изразява същността на причините за залеза на ЕС. Планова икономика в най-чист вид.

  • 3
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    До коментар [#2] от "bobacho":

    тц - не е даже планова. Ами е просто лобистка икономика в най-чист вид. Това е много по-лошо от плановата и пазарната икономика.

  • 4
    lamarin avatar :-P
    Lary2

    До коментар [#1] от "tww09306483":

    В Добруджа няма достатъчно слънце???
    Сега българското масло е най-търсено на световния пазар, те идва да ги разбират качествата.

  • 5
    tww09306483 avatar :-|
    Petleshev

    До коментар [#4] от "Lary2":

    Ами да, за лавандулата поне, няма достатъчно слънце. Както и за гроздето примерно. Къде сте видяли в Добруджа да се прави хубаво вино, примерно? Ами няма и да видите, просто гроздето не може да узрее, освен една тясна ивица покрай морето около Каварна и то, не всяка година.
    Освен слънцето, лавандулата иска и по леки и песъкливи почви. Не, че не става в Добруджа, става си лавандултата, но си има показатели, които са ниски, сравнени примерно с маслото от южна България. Тоест, има количество за сметка на качество...!
    Не знам дали българското лавандулово масло е най-търсено на световния пазар... Просто има големи количества на ниска цена. Световния пазар е карал някак си и преди големите количества масло от България, нали...? ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK