С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 3 окт 2016, 18:16, 34314 прочитания

Как България стана най-големият износител на лавандулово масло в Европа

Бурният ръст на сектора крие рискове поради навлизането на много нови производители и натиск върху цената, показва анализ на "ИнтелиАгро"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната.
България се превърна в европейски лидер в производството на лавандулово масло и основен износител за Европа. Благодарение на солидните агросубсидии за сектора интересът към тази култура от 2008 г. нараства значително, а на фона на проблемите в борбата с вредителите и болестите в доскорошния пазарен лидер Франция България постига значителен резултат. Разнообразното приложение на лавандулата обаче има допълнителен пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната. Това са едни от основните изводи в анализа на производството и пазара на тази земеделска култура, подготвен от "ИнтелиАгро".

На какво се дължи ръстът


Лавандула се отглежда в много части на България, а Добруджа се оформя сред водещите производствени региони в света. Основни причини за ръста на производството и износа са затрудненията във Франция и други основни производители, както и нарастващото търсене и покачващите се изкупни цени, се отбелязва в анализа. Във Франция площите са около 3500 хектара, а годишното производство на лавандулово масло - 80 тона, по данни за 2015 г. В България площите вече се доближават до 7000 хектара, а производството по оценки на бранша е 200 - 250 тона на година, което почти изцяло се изнася чрез търговци и директно от по-големите производители. През последните години големи чужди клиенти инвестират в собствени дестилерии в България. Инсталациите не са особено скъпи и това позволява на средни и големи фермери да затворят цикъла с производство на масло, обясняват от "ИнтелиАгро".
Други фактори за значителното подобряване на производството и износа са наличието на публична подкрепа и нуждата от алтернативни източници на доходност на зърнопроизводството.

Европа е основен пазар за масла от лавандула и лавандин, а от 2015 г. лидер в стойността на експорта на обезтерпенено масло в ЕС е България – с 10 млн. евро. В анализа се отбелязва, че субсидирането в сектора е несъразмерно с оперативните разходи и стимулира създаването на насаждения без оглед на качеството и реализацията на продукцията. Поради това е необходимо преразглеждане на ставките по различните механизми и подобряване на контрола по функционирането им. Необходимо е подкрепата да се фокусира върху инвестициите за сметка на тази, базирана на единица площ.

Неизползвани възможности



Разнообразното приложение на лавандулата има пазарен потенциал, който е почти неразвит в страната, смятат авторите на анализа. Интересна ниша, която може да придаде значителна добавена стойност, особена за малки стопанства, е използването на насажденията за туризъм, атракция, ароматерапия и други рекреационни дейности. България е популярна лятна дестинация, а голяма част от стопанствата са в близост до София, Пловдив или Черноморието. Периодът, когато лавандуловите туфи са разцъфнали, е приблизително месец, но с използването на различни сортове той може да се удължи, смятат те. Експертите дават пример отново с Франция, където приходите от туризъм в "лавандуловите" области са над 1.5 млрд. евро годишно.

Предизвикателствата

Основните предизвикателства пред сектора са бурният ръст и навлизането на много нови производители. Като толкова голямо увеличение на площите в страната, която вече е водещ глобален производител, неминуемо води до натиск върху цените. Сигнали за това вече се наблюдават през кампания 2016 г. Освен това младите насаждения тепърва ще реализират пълния си капацитет, а Франция преминава към ръст в производството, се твърди в анализа.

Разпространението на болести и вредители, слабо познати досега в страната, но които могат масово да засегнат насажденията, е сред сериозните рискове. Недостатъчна е също така техническата подготовка на стопаните, което води до различни грешки при създаването, грижите и реколтирането на насажденията, а с това и до проблеми с качеството на маслото.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-динамичните селскостопански компании: Доминацията на зърното Най-динамичните селскостопански компании: Доминацията на зърното

Животновъдите и овощарите са малцинство сред най-бързорастящите компании в секторната класация в "Гепард"

11 яну 2020, 2991 прочитания

Одих малко надоле до Петрич... 5 Одих малко надоле до Петрич...

След 20 години на върха Благоевградско губи славата си на основен производител на канабис

5 яну 2020, 3426 прочитания

24 часа 7 дни
 
Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10