Продажбите на компаниите за веган "месо" в САЩ спадат

Надеждите на производителите са понижението да е временно

Ниските продажби водят до сериозен спад в цената на акциите на Beyond Meat.
Ниските продажби водят до сериозен спад в цената на акциите на Beyond Meat.    ©  Reuters
Ниските продажби водят до сериозен спад в цената на акциите на Beyond Meat.
Ниските продажби водят до сериозен спад в цената на акциите на Beyond Meat.    ©  Reuters

Продажбите на месо на растителна основа през четирите седмици преди 3 октомври намаляват със 1.8% спрямо същия период на 2020 г., като от началото на годината понижението е 0.6%. Това съобщава Financial Times, като се позовава на данните на компанията за обработка на информация SPINS. Скокът в продажбите на веган "месо" в началото на пандемията поставя висока цел за растежа на сектора през тази година. Освен това с премахването на рестрикциите клиентите все по-често ядат навън, а проблеми с веригата за доставки прави някои продукти недостъпни в магазините. Също така дебютът на нови продукти затруднява избора на потребителите, добавят от компанията.

САЩ е най-големият пазар за месото на растителна основа, чиято цел е да наподоби вкуса и текстурата на истинското месо. Спадът в продажбите идва след седмици на слаби приходи за Beyond Meat и Maple Leaf Foods, канадски производител на месни продукти, който е собственик на компанията за растителен протеин Green Leaf.

Според Майкъл МакКейн, изпълнителен директор на Maple Leaf, спад от 6.6% на продажбите на растителни протеини води до понижение в цялата категория - от охладени храни до търговия на дребно и хранителни услуги. Компанията анализира причините за това, за да разбере промените в пазара. Въпреки това Maple Leaf надминават очакванията за приходите, благодарение на 13.4% ръст на продажбите в отдела си за истинско месо.

Ниските продажби водят до сериозен спад в цената на акциите на Beyond Meat. Компанията отчете приходи от продажби за 106 млн. долара за третото тримесечие, след като миналия месец понижи предишната си прогноза за 120-140 млн. долара. Според изпълнителния директор Итън Браун това се дължи на клиентите, които пазаруват по-рядко и са по-малко склонни да опитват нови продукти, както и се интересуват по-малко от здравословни продукти. Той също така отбелязва и липсата на възможност за тестване на нови продукти от клиентите заради разпространението на делта варианта на коронавируса.

Алтернативи на истинското месо

Опасения относно въздействието на животновъдството върху околната среда, жестокостта към животните и здравето стимулираха инвестициите в алтернативни източници на протеин през последните няколко години. През 2020 г. стартъпи за алтернативни източници на протеин набраха рекордните 3.1 млрд. долара, като 2.1 млрд. отиват за месо, млечни и яйчени продукти на растителна основа. Impossible Foods обяви през октомври, че е получила финансиране на стойност 500 млн. долара, с което набра близо 2 млрд. долара от откриването си през 2011 г.

Според някои компании този спад в продажбите е временен. Стивън Кейхилейн, изпълнителен директор на Kellogg, собственикът на марката продукти на растителна основа MorningStar Farms, заяви, че потребителските проучванията на компанията показват, че "все още има голям ентусиазъм и вълнение" по отношение на растителните алтернативи на месото.

Бахидж Ел-Райес от консултантската фирма Bain заяви, че тъй като алтернативите на месото на растителна основа все още са с 30-40% по-скъпи от истинското месо и изискват подобряване на вкуса и текстурата, увеличаването на производствения капацитет с цел намаляване на разходите и повече изследвания са от съществено значение, за да може категорията да продължи да се развива.

Още от Капитал