76% от пълнолетните българи купуват поне веднъж седмично плодове и зеленчуци

Производството в страната е малко и трудно, затова преобладава вносът, заключиха представители на сектора на форума "InteliFresh 4.0 – От градината до щанда"

Откритите пазари се свързват със свежест на плодовете и зеленчуците, хипермаректите - с промоции
Откритите пазари се свързват със свежест на плодовете и зеленчуците, хипермаректите - с промоции
Откритите пазари се свързват със свежест на плодовете и зеленчуците, хипермаректите - с промоции    ©  Лили Тоушек
Откритите пазари се свързват със свежест на плодовете и зеленчуците, хипермаректите - с промоции    ©  Лили Тоушек
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Продажбите на плодове и зеленчуци имат огромен потенциал за растеж, те са по-предпочитани дори от хляба. Идеалните плодове и зеленчуци са пресни, с добър произход и търговски вид. Седемдесет и шест процента от пълнолетните българи купуват поне веднъж седмично плодове и зеленчуци, някои правят това ежедневно, а около една четвърт биха могли да си ги произвеждат сами. Това показва национално представително проучване на агенция Kantar TNS от август, представено по време на форума "InteliFresh 4.0 - От градината до щанда", организиран от консултантската компания "ИнтелиАгро" в партньорство с посолството на Нидерландия в България.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Продажбите на плодове и зеленчуци имат огромен потенциал за растеж, те са по-предпочитани дори от хляба. Идеалните плодове и зеленчуци са пресни, с добър произход и търговски вид. Седемдесет и шест процента от пълнолетните българи купуват поне веднъж седмично плодове и зеленчуци, някои правят това ежедневно, а около една четвърт биха могли да си ги произвеждат сами. Това показва национално представително проучване на агенция Kantar TNS от август, представено по време на форума "InteliFresh 4.0 - От градината до щанда", организиран от консултантската компания "ИнтелиАгро" в партньорство с посолството на Нидерландия в България.

Какво и къде

Най-често се купуват зеленчуци за готвене и за пряка консумация, а от плодовете най-предпочитани са черешите и прасковите, следвани от банани и цитруси. След тях са ябълки и круши, а на четвърто място - горските плодове, отчита изследването.

Двадесет и два процента от анкетираните купуват плодове и зеленчуци от големи търговски вериги. Също толкова са и феновете на откритите пазари. В квартални бакалии пазаруват 17% от участниците в проучването, а от специализирани магазини - 15%. От собствено производство се снабдяват 13%, а други 7% пазаруват плодове и зеленчуци директно от производител.

Проучването показва, че потребителите предпочитат да купуват плодове и зеленчуци, отгледани с грижа, и от места, които са най-близо до произхода на продуктите, обобщи Марчела Абрашева, регионален директор за Югоизточна Европа на Kantar TNS.

Изборът

За избора на плодове и зеленчуци влияят съотношението цена-качество (63%), външният вид (55%), ароматът (50%), информацията за произход. Важни фактори са също срокът на годност, дали са опаковани или не, възможността да се купят малки количества.

Клиентите избират мястото за пазаруване според хигиената и чистотата (54%), наличието на български плодове и зеленчуци (53%), промоциите (50%). От значение са също възможността да се купи всичко необходимо от едно място, бързината на пазаруване и компетентните служители, отчита проучването на Kantar.

Според Марчела Абрашева "изборът на място за пазаруване не е само въпрос на цена или близост. Има изградени нагласи сред потребителите - откритите пазари се свързват със свежест на плодовете и зеленчуците, хипермаркетите - с разнообразие и промоции", дава примери тя.

Секторът

В България секторът на плодовете и зеленчуците все така стои в графата "чувствителен". Слабото вътрешно предлагане като цяло води до ниска конкуренция, което позволява на вносители и търговци да се възползват от конюнктурата и инфлацията.

"Сектор "Плодове и зеленчуци" има висока добавена стойност и осигурява най-много работни места в земеделието, като заетите в него са 3 човека на хектар", заяви заместник-министърът на земеделието Тодор Джиков. В същото време земеделските производители твърдят, че от години страдат от липсата на работна ръка в бранша.

"Нужни са млади и здрави хора за прибиране на реколтата, но те липсват. Много земеделски производители ще си поизрежат градините, защото няма кой да работи в тях. Всяка сутрин се чудим колко човека ще дойдат на работа в градината. Ако има сватба - една седмица няма да берем. В същото време вносът на работници от чужбина е трудна и бавна процедура", каза Митко Самоковски, управител и собственик на веригата "Промаркет", която има 20 магазина в столицата, а от миналата година съвместно с колеги обработва и 300 декара с череши. Според Самоковски липсата на работна ръка е само един от проблемите в сектора. Към него той добави недостига на места за пазари на производители, както и евтиния внос от Турция, която нарече "Китай" за плодовете и зеленчуците".

"Производството на плодове и зеленчуци и преработката им са тясно свързани, проблемите в единия сектор рефлектират в другия", обобщи Константин Ламбрев, управител на консервната фабрика "Конекс-Тива". Той посочи статистически данни, според които най-големите количества консерви са произведени през 1985 - 670 хил. тона. За сравнение - през миналата година преработващата индустрия е произвела 102 хил. тона - резултат и от драстично намалялото производство на плодове и зеленчуци на открити площи.

Според Ламбрев проблем за преработавателите е недостигът на големи производители на плодове и зеленчуци и почти пълната липса на организации на производители, които се обединяват в името на пазарите. "Това води до трудности при проследимост на продукция и партидност на доставките, при еднородност на сортовете, агротехническите мероприятия и лабораторните анализи, както и до проблеми при транспорта. При производителите липсват манипулационни за сортиране, хладилници, транспортни опаковки. Няма характерни и отличаващи се български сортове. В резултат възникват трудности при годишни и многогодишни договаряния и пречки при планирането и от двете страни", обобщи Ламбрев. И призова за обединение на производители, независимо под каква форма - организации, кооперативи, търговски фирми.