Какви са прогнозите за пазара на онлайн реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какви са прогнозите за пазара на онлайн реклама

Под 40% от българите гледат телевизия между 19 и 22 ч. по данни на Interactive Media Services

Какви са прогнозите за пазара на онлайн реклама

Накратко, скептични

Андриан Георгиев
6085 прочитания

Под 40% от българите гледат телевизия между 19 и 22 ч. по данни на Interactive Media Services

© Flickr / CC / Pimento of Doom


На миналогодишната конференция за дигитален маркетинг Webit, Христо Тучев, мениджър на Interactive Media Services, направи интересна презентация. Тя се казваше "Краят на телевизията наближава. Готови ли сте за това, което следва?".

Може да звучи пресилено, но в САЩ през миналата година 800 хил. домакинства прекратяват своя абонамент за кабелна телевизия. Според доклад на Convergence Consulting Group през 2011 г., домакинствата, избягващи телевизията, ще се увеличат до 1.6 млн.. Причината е възходът на онлайн телевизията, чиито първи симптоми вече се усещат и в България.

По данни на Христо Тучев над 35% от българите НЕ гледат телевизия на седмична база. Нещо повече, 16% от активното градско население (16-49 г.) не гледа новинарските емисии. Това прави 680 хил. души, които се информират другаде. В интернет. Може да потвърдите това или да ни опровергаете в коментарите.

За да разберем какви са тенценциите в пазара на онлайн реклама (осн. източник на приходи за бизнеса в интернет), потърсихме за коментар двама от най-изявените представители на бранша - медиа шопа "Пиеро 97" и агенцията Zed digital Cybermark. Тук може да прочетете добро обяснение как работи българският пазар.

От събраното научихме, че ако хората прекарват повече време в мрежата, това съвсем не важи за рекламодателите. Според данни, изнесени преди месец от Асоциацията на рекламните агенции, 60% от рекламните бюджети се инвестират в телевизия въпреки годишния спад от над 20%. Телевизията компенсира със спад в рекламните тарифи, което не се случи в интернет, обясни Петър Симеонов, от "Пиеро 97".

По сметки на медиа шопа ръстът в онлайн рекламата през 2009 г. спрямо 2008 г. е 4%. Брутният обем на интернет пазара е 33.4 млн. лв. Неговият дял от общите рекламни инвестиции е едва 3.2%. "Има занижаване на нетните обеми, заради по-големите отстъпки на медиите по време на криза", допълни Петър Симеонов. "Според мен нетните медийни бюджети за 2009 г. са по-ниски с 10-15% спрямо 2008 г.", допълва Иван Иванов, изп. директор на агенцията за дигитален маркетинг Cybermark.

Като цяло, сериозните рекламодатели проведоха същия брой кампании като година по-рано, но с по-малки бюджети, обобщава Петър Симеонов.

Кои са най-активните сектори? "Автомобилните фирми на първо място, заради влошените продажби и непрекъснатите оферти с намаления, банките в надпреварата за привличане на депозити, електрониката и хранителните стоки", отговаря Иван Иванов.

Отбелязваме две тенденции от 2009 г. Първо, продължи ръстът на мрежите за интернет реклама като EasyAds, Etarget, httpool и Direct. Техният дял достига 20-25% от общия пазар, смятат в Cybermark. По непотвърдени данни приходите на рекламните мрежи се изчисляват на 2 млн. лв. "Има още потенциал за ръст, но той няма да дойде от увеличаване на инвестициите, а от преливане на бюджети от банерна реклама към performance мрежите (като EasyAds, httpool и т.н.)", убеден е Иван Иванов. В последните се плаща само за реализиран клик, с идеята да се оптимизират максимално бюджетите. Възходът на рекламните мрежи ще продължи и през 2010 г. и те все повече ще се ориентират към пълно рекламно обслужване (т.е не само performance реклама, но и банерна - бел.авт.), коментира Петър Симеонов.

Втората тенденция от последната година е, че медиите се опитват да продават директно на рекламодателите, избягвайки медиа шоповете като "Пиеро 97" и "Аргент". Според Петър Симеонов такъв тип политика има само краткосрочни ползи. "Никой не афишира какви отстъпки са давани на крайни клиенти официално, но е факт, че борбата за спечелването им от медиите беше доста активна през миналата година", обясни Иван Иванов.

Специалистите са скептични към ръст на пазара през 2010 г. "През първите 2 месеца годишният спад е с около 20%, но през март има раздвижване", обясни Петър Симеонов. "Тази година ще има ръст. Неясно какъв", допълни той. "Ситуацията е непривична и трудно се правят прогнози, но ако трябва да стъпя на първите три месеца от годината, по-скоро не бих очаквал ръст", казва Иван Иванов.

На миналогодишната конференция за дигитален маркетинг Webit, Христо Тучев, мениджър на Interactive Media Services, направи интересна презентация. Тя се казваше "Краят на телевизията наближава. Готови ли сте за това, което следва?".

Може да звучи пресилено, но в САЩ през миналата година 800 хил. домакинства прекратяват своя абонамент за кабелна телевизия. Според доклад на Convergence Consulting Group през 2011 г., домакинствата, избягващи телевизията, ще се увеличат до 1.6 млн.. Причината е възходът на онлайн телевизията, чиито първи симптоми вече се усещат и в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    apostol avatar :-P
    Апостол Апостолов

    А тези, които разбират от Интернет маркетинг, заобикалят не само рекламните агенции и мрежите за Интернет реклама. Те рекламират сайтове, стоки и услуги напълно безплатно в Мрежата, икономисвайки стотици хиляди!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.