Новият брой: Да си посееш бъдеще

Марк Вехтер: "Ако до 5 г. нямате мобилна стратегия, умирате"

Марк Вехтер: "Ако до 5 г. нямате мобилна стратегия, умирате"

В днешната рубрика за интернет бизнеса, разговаряме с Марк Вехтер, член на управителния съвет на асоциацията за мобилен маркетинг (MMA)

Андриан Георгиев
7667 прочитания

"Най-голямото предизвикателство в индустрията е фрагментацията. Разполагаме с много операционни системи. От една страна е Android, от друга iOS, Palm (закупена от HP), Symbian, чиято посока на развитие е неясна, MeeGo (съвместна инициатива на Nokia и Intel) и BlackBerry OS на RIM. Освен това има между 12 и 20 браузъра и разнообразие от екрани и резолюции. Всички тези фактори затрудняват много индустрията. Все пак тя ще ги превъзмогне, защото мобилните телефони са винаги включени и винаги с нас"

Думите на Марк Вехтер звучат силно на конференцията MobileWEB, организирана от списание ".net" и Mobile Monday Sofia. Това е защото още не сте чули неговите аргументи.

Марк Вехтер живее и работи в Дюселдорф. Той е изп. директор на консултантската фирма MWC.mobi и член на управителния съвет на MMA (Mobile Marketing Association). Разговаряме за тенденциите в мобилния маркетинг, войната за Flash и популярността на розовото масло в Япония.

Кога MMA (Mobile Marketing Association) ще отвори офис в България?

MMA има американски подход. Организацията има само един офис в Европа - във Великобритания. Присъстваме в големите европейски страни като Франция, Германия, Великобритания и Испания. Но често изпращаме хора, които събират информация за местните пазари. Все повече компании изискват данни за мобилния бизнес в Полша и Русия. Затова целта ни е да навлезем на пазарите в Централна и Източна Европа. Мисля че до края на 2010 г. или началото на 2011 г. ще имаме повече данни за България.

Какви са възможностите за бизнес на българския мобилен пазар?

- Не знам много за България. Вашата държава наред с Чехия, Полша и Унгария разполага с много млади хора, "гладни" за цифрови медии. За мен е въпрос на време преди да видим тук страхотни рекламни кампании за мобилни телефони. Предполагам, че сега са необходими хора, за да образоват пазара.

Вчера научих, че сте известни в Япония с розовото си масло. Това е страната с най-голямо потребление на безжични услуги. Затова трябва да направите мобилно приложение, с което японците да могат да купят розово масло например или да намират информация за него.

Какви са последните тенденции в мобилния маркетинг?

- Този термин включва три подсектора:

- мобилен маркетинг, разчитащ на директния отговор. Той е най-старият и с най-голям дял на пазара - между 60-70%. При него потребителят изпраща sms до компанията, защото е видял нейна реклама.

- мобилен маркетинг на позволението, където брандът купува огромно количество мобилни номера и с разрешението на техните собственици, изпраща рекламни съобщения. Неговият дял е около 20% от пазара.

- мобилна реклама или всичко, което консумирате пасивно на екрана на мобилния телефон. Например докато сърфирате в интернет, виждате банер, ако заредите приложение отново виждате банер. Когато слушате радио от телефона и чуете реклама, това също се брои. Мобилната реклама е най-горещата тема напоследък. Затова Google купи AdMob, Opera придоби AdMarvel, Amobee - RingRingMedia, а Apple - Quattro Wireless.

Банерите заемат най-голям дял от мобилната реклама. През 2009 г. в Обединеното кралство нетните инвестиции в мобилни банери достигат 27 млн. паунда, което е по-малко от 1% от общия рекламен пазар. В Германия този дял е 20 млн. евро, но се покачва. Средното насищане с мобилни банери в света е 25%. Тоест даден уебсайт продава само 1/4 от своя инвентар за мобилни банери. Така че трябва да продаваме по-добре останалите площи. Рекламни мрежи като AdMob и Quattro Wireless правят именно това.

Според Вас услугите, базирани на местоположението, като Foursquare и Gowalla, временен успех ли са или трайна тенденция?

- Ще виждаме все повече реклама, базирана на местоположението, тъй като все повече телефони имат GPS. Мобилната реклама не е просто част от медийния микс, а е нов канал за обратна връзка с хората.

Трудно е да се каже дали Foursquare е временен феномен. В индустрията има толкова разнообразни инициативи. Скоро бях на двудневна конференция за мобилните софтуери. Ако някой ми беше казал преди три години, че ще се случи такова нещо, не бих му повярвал.

Преобладаващото мнение на анализаторите е, че в работата си все по-често ще използваме мобилни телефони. Кои са най-обещаващите бизнес софтуери за мобилни телефони?

- Току-що срещнах познат от Гърция и поговориме за възможностите за бизнес в София. Той искаше да ми покаже нещо, но нямаше лаптоп със себе си. Затова си мисля, че хора като него биха искали да ползват мобилния си телефон, за да работят със служебни документи. Колкото повече хора имат смартфони (към момента разпространението на смартфони в Западна Европа е 20%), толкова повече те ще искат да ги ползват като минилаптопи.

Все повече служители се нуждаят от отдалечен достъп до корпоративна информация - бази данни на Oracle или Microsoft. С тази идея преди няколко месеца SAP придоби Sybase, което е сигнал, че b2b софтуерът е следващия хит в мобилните комуникации.

Какво е необходимо за едно успешно приложение за мобилен телефон?

- Мобилният екран е различен от дисплея на лаптопа и стационарния компютър, тъй като го ползваме в движение. Другата разлика е, че гледаме мобилните си телефони отгоре. Тоест докато седим в офиса не се взираме в него хоризонтално.

Софтуерът трябва да работи мигновенно и да показва най-уместната информация. Ако човек се окаже в София, на него му трябват 5-те най-уместни линкове с данни за София - ресторанти и нощни клубове например. Има и други изисквания към мобилния софтуер, тъй като хората го използват на крак или в автобуса, докато търсят за пицария например. Така че направете софтуера с по-малко линкове, по-прост и с по-малко бутони за натискане.

Всяка клиентски ориентирана компания трябва да има стратегия за мобилни телефони. Въобще не преувеличавам, ако нямате мобилна стратегия сте мъртви до 5 г. Говоря за всички компании.

Хората използват все по-често телефоните, за да търсят информация. Еволюцията започна от използването на устройствата с уши и стига до използването им с очи. Колкото повече използвате телефона си като компютър, толкова повече информация ще искате от него. Това включва бизнес софтуери, навигационни услуги и услуги, базирани на местоположението.

Когато интернет навлезе по-сериозно преди 15 г., говорихме за него като медиа, която свързва всичко - преса, телевизия и т.н. Мобилните телефони надграждат върху това схващане, защото работят навсякъде и имат неща, които други устройства нямат - компас и GPS.

Кога една компания избира между мобилен софтуер и сайт, оптимизиран за мобилен телефон?

- Бих посъветвал фирмите първо да направят мобилна версия на своя уебсайт. След това може да преценят какво е ключовото за техния бранд. Ако се целят в по-богата общност, нека разработят приложение за iPhone, но това е за ограничена група хора. За марки като Porsche и Hugo Boss това не е проблем, но за производител на маргарин е различно. А и създаването на софтуери е скъпо.

Колко струва разработката?

- Зависи, например в Западна Европа едно iPhone приложение струва 15 000 евро. Ако искате да използвате функционалносттите на компаса и GPS приемника, цената може да стигне 30 хил. евро. Софтуерът за Android е по-евтин, защото е отворен, може би малко под 15 хил. евро. Сигурно в България струва по-малко.

Подходът трябва да е различен. iPhone има над 50 млн. продажби, докато Android се намира на над 40 устройства. Затова е важно като бранд да прецените каква аудитория целите. Ако сте Nike, приложение за iPhone има смисъл, но ако сте местен производител на обувки по-скоро - не.

Кой ще победи измежду Adobe и Apple?

- Трудно е да се каже. Щом изпълнителният директор на една компания, Стив Джобс, описва личното си виждане за Flash, а босът на Adobe купува реклама на цяла страница във вестник, това показва, че войната вече е на лична основа.

Лично аз не харесвам затворени системи. Харесвам много продуктите на Apple, но те са плътно следени от най различни компании. Зараждат се дискусии сред почитателите на Apple, дали поведението на компанията е правилно.

Относно Flash срещу HTML 5 - не знам, това е отворен въпрос. Не ми харесва, че спорът вече е на лична основа, но смятам че някакси ще се реши.

Голямо благодаря на екипа на списание ".net" и организаторите на MobileWEB.

"Най-голямото предизвикателство в индустрията е фрагментацията. Разполагаме с много операционни системи. От една страна е Android, от друга iOS, Palm (закупена от HP), Symbian, чиято посока на развитие е неясна, MeeGo (съвместна инициатива на Nokia и Intel) и BlackBerry OS на RIM. Освен това има между 12 и 20 браузъра и разнообразие от екрани и резолюции. Всички тези фактори затрудняват много индустрията. Все пак тя ще ги превъзмогне, защото мобилните телефони са винаги включени и винаги с нас"

Думите на Марк Вехтер звучат силно на конференцията MobileWEB, организирана от списание ".net" и Mobile Monday Sofia. Това е защото още не сте чули неговите аргументи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    borimechka avatar :-P
    Bear Force One

    "...в Западна Европа едно iPhone приложение струва 15 000 евро."

    Без коментар.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал