Нестандартните рекламни формати в интернет

Днешната публикация в рубриката Web Nation е от Петър Симеонов, мениджър "Интернет проекти" в медиа шопа "Пиеро 97".

Рекламните формати в интернет на практика са толкова, колкото е богата фантазията на дизайнерите, но все пак има няколко нестандартни форми, които поради своята привлекателност са добили определена стандартизация. Те са вече доста популярни и в българското уеб пространсво и често присъстват в рекламните кампании. Ще се спра на някои от тях:

Expandable  –  стандартен по размер банер, който при преминаване на курсора на мишката увеличва размера си с нестандартна част и после отново се връща в стандартния си размер.  Банерът може да носи много повече информация, отколкото позволява стандартно позицията му, може да има видео или всякакво друго по-богато съдържание.

Peel off  - атрактивен формат, при който ъгъла на заредената страница се разлиства леко и при преминаване на курсора на мишката се разлиства на по-голяма площ като отдолу се намира рекламното съобщение.

Wallpaper – много популярен напоследък формат в България. При него изображение се поставя като фон на сайта.

Тransition page - този формат също е доста популярен в България. Рекламната визия се зарежда  преди зареждането на желаната от потребителя страница (най-често на заглавната) и остава за известно време като потребителя може да затвори рекламата или да изчака обикновено 5 секунди да се затвори сама.

Floating  –  обикновено се състои се от две части: стандартна част с размера на банер позицията и нестандартна, която преминава или се появява върху съдържанието на сайта  и след определено време изчезва.  Нестандартната част се стартира сама при зареждане на страницата и трае не повече от 5 секунди, за да не бъде досадна за потребителите. Би могло и да бъде само нестандартната част като тогава е задължително да има бутон за затваряне. Това е и най-често изпозвания rich media формат в България.

Синхронизирани банери - формат при, който две или повече рекламни форми се показват едновременно и си взаимодействат.

Нестандартните рекламни формати предлагани от българските медии се продават най-често на CPM (Cost For Impression - цена на 1000 импресии) като цената им е от 50% до 100% по висока от стандартните позиции.

Този тип формати по право се показват ограничен брой пъти на един потребител за определен период от време, най често между един и три пъти дневно, за да не досадят и да имат негативен ефект.

В България се очаква сериозно развитие на нестандартните форми свързани с видео рекламата:

- In stream video - Видео реклама, вградена в друг видео клип. Например гледате видео в YouTube, на който Lil' Jon е с неговия модел на Nike и отдолу или отстрани в рамките на картината върви видео реклама на въпросните кецове. Пo принцип в "in stream video" влизат и стандартите pre roll, mid roll или post roll, където видео рекламата е закачена в, по време или след видеото, което човек гледа.

- Flash in flash - Реклама, създадена на Flash, вградена във видео, също програмирано на Flash.

- HD video banners - Видео реклами в по-високо качество (HD).

Там все още нямаме сериозно рекламно присъствие, а възможностите са много големи. Очаквам да има и по-голямо развитие на възможностите за по-висока интерактивност в рекламните форми, все повече персонализиране на рекламните съобщения. Интересни са и различните widgets, които още нямат голяма популярност на българския пазар заради по-скъпата им изработка. Widgets са самостоятелни уеб приложения, които са вградени в сайтове или работят извън браузъра на работния екран на операционната система.

Нестандартните рекламни форми безспорно са много интересни и дават изключително много възможности, но както всичко друго те не са универсални, тоест не са подходящи за всяка една рекламна кампания, която искате да направите в интернет. Те са препоръчителни за промотиране на нов продукт и по-задълбочено ангажиране на хората с марката например. Затова е най-добре да се обърнете към рекламен специалист от дигитална или рекламна агенция, които да направят подходящото медиа планиране.

Още от Капитал