Кой ще ми направи сайт?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой ще ми направи сайт?

Кой ще ми направи сайт?

Имате нужда от сайт. На кого ще се обадите? Как ще знаете дали ще ви свърши работа? Колко ще струва? Колко време ще отнеме?

Андриан Георгиев
10414 прочитания

Уеб дизайнерът Георги Варзоновцев опитва да отговори на тези въпроси в днешното издание на Web Nation.

Подгответе се внимателно. Изяснете си какво искате да  постигнете с онлайн присъствието си. Поставете конкретни цели. Нормалните уеб дизайнери или уеб дизайн агенции ще ви разпитват за това, за да знаят какво да предложат и как да представят бизнеса ви в интернет. Когато за пръв път се обърнете към тях най-вероятно ще ви помолят да попълните подробни въпросници (или да проведете няколко срещи) дори преди да сте подписали договор за работа.

Всъщност точно по въпросите, които ви задават най-добре ще отсеете подходящите кандидати. Не трябва да се учудвате когато започнат да ви разпитват в подробности за това какъв е бизнесът ви, кои са вашите клиенти, какви са целите ви, с какви ресурси разполагате, кои са вашите конкуренти и т.н.

Само когато ви познават добре уеб дизайнерите ще могат да ви представят адекватно и в интернет - подчертавайки силните и уникалните ви преимущества. Ако пък се опитват да ви предложат стандартизирано решение - шаблонен графичен дизайн и функционалност и единствено се опитват да ви спечелят с ниска цена знайте,че ще получите точно това - стандартен сайт, който с нищо няма да ви изведе пред конкурентите.

Що се отнася до цената, тя не може да бъде най-добър измерител за качеството, което ще получите. Може да получите качествено решение от малка фирма или дори фриленсър, който работи сам и иска малко пари. Може да похарчите 5 или 6 цифрен бюджет в голяма агенция и проектът ви да отшуми без смислен резултат.

Ето защо е най-добре да се ориентирате по предишния опит. Интересувайте се дали избраните от вас уеб дизайнери имат опит във вашата индустрия, с решения подобни на това, което търсите. И което е по-важното - интересувайте се от успеваемостта на тези решения.

Трябва да знаете, че правенето на сайт в повечето случаи не е елементарна работа и отнема време. Освен, че ще съберат подробните ви изисквания, уеб дизайнерите трябва да подготвят спецификации (колкото по-сложен е сайтът, толкова по-внимателно трябва да се обмислят нещата в началото).

После графични дизайнери изработват визията на сайта. Прието е графичният дизайн да се прави след като има готови спецификации, защото в противен случай може да се получи красива картинка, но нефунционален и направо безсмислен сайт.

Уеб програмистите пък се грижат красивата картинка на дизайнерите да се превърне във функциониращ сайт. Този процес може да отнеме от няколко седмици до няколко месеца. Затова е хубаво да предвидите повече време в бизнес плановете си за изработка на сайта, а не да очаквате, че ще може да стане от днес за утре.

Добрите уеб дизайнери ще знаят какво се случва с техните проекти и след като ги "пуснат на вода". Това е така, защото от една страна предоставят на клиентите си средства за следене на представянето на сайта - кой го посещава, откъде идва, къде се губи и т.н.. От друга страна - когато клиентите на уеб дизайнера са доволни от работата му те често се връщат при него, за да искат доработки. Това е напълно естествено - с времето бизнесът се променя и това налага промени в онлайн представянето му.

Що се отнася до поддръжката на готовия сайт - малко уеб дизайнери се занимават с това. По-скоро те ще ви предоставят възможност сами да променяте и добавяте съдържание в сайта си и ще ви обучат как да го правите. Все пак бизнесът е ваш и вие най-добре го разбирате, т.е. можете най-добре да го представите и продадете на клиентите си.

В крайна сметка най-важно е доверието. Изберете уеб дизайнер за сайта си така както избирате бизнес партньор или служител - доверете им се напълно, за да могат да си свършат работата си най-добре и да изградят един истински уникален образ на компанията ви в интернет.

Уеб дизайнерът Георги Варзоновцев опитва да отговори на тези въпроси в днешното издание на Web Nation.

Подгответе се внимателно. Изяснете си какво искате да  постигнете с онлайн присъствието си. Поставете конкретни цели. Нормалните уеб дизайнери или уеб дизайн агенции ще ви разпитват за това, за да знаят какво да предложат и как да представят бизнеса ви в интернет. Когато за пръв път се обърнете към тях най-вероятно ще ви помолят да попълните подробни въпросници (или да проведете няколко срещи) дори преди да сте подписали договор за работа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 2
    webdesign avatar :-|
    Момчил Марчев

    Много правилно описани етапи по изграждане на сайт. Добре показани критериите за отсяване на фирмите в бранша. Добре е показано, че изработката на сайт е ангажимент и за двете страни и изисква известна всеотдайност. Вярно е, че уеб агенцията трябва да задава доста въпроси преди да напише точна и адекватна оферта.

  • 3
    anguel_terziyski avatar :-P
    Anguel Terziyski USA

    Момчиле, отдавна мина времето, когато сайт се правеше от 'скрач'. Да, добре е описано всичко за абсолютно нов сайт с абсолютно нова функционалност и т.н. Да, ама туй беше преди 10-ина години. Сега хората имато готови 'кожи' - модели с уноверсална и/или гъвкава структура на менюта, атрибути, линкове и т.н. Разпитват те и ако няма какво толкова да искаш - ти го сглобяват за 2-3 дена. Разбира се, не говорим за тежки специализирани уеб-базирани приложения, а за средно сложен търговски/рекламен сайт.

  • 4
    jack avatar :-P
    valeria

    До коментар [#3] от "Anguel Terziyski USA":
    незнам къде живеете, но в България все още доста от сайтовете се правят "от скрач".
    да не говорим, че масово сайтовете имат нужда (буквално) да се задраскат и да се започнат "от скрач".
    иначе, и ние четем блогове и сайтове за архитектура, или как се прави по света, но на живо не е баш както го четем по интернета ... :)

  • 5
    mkl avatar :-|
    м

    CMS-ите са му майката... Иначе в България, като студио ми прави добро впечатление Rizn, за друго не се сещам, вероятно има още 2-3 читави.

  • 6
    anguel_terziyski avatar :-P
    Anguel Terziyski USA

    Валерия, където и да живея (стига да има компютър и Интернет), ако една фирма се занимава с уеб дизайн, то тя си прави с течение на времето библиотека с прототипи. Вярно, почват от нищо, но нали като дизайнват, сорс кодът с хитрините остава у тях. Като направят 10-ина преокта и вече имат основни модули и архитектура нза няколко типа сайта. Пък и за тях е по-лесно да строят върху основа, а не като Башмайстора на времето да почнат от бъркането на спояващите разтвори. Все едно да идеш в магазин за авточасти и да видиш, как един ковач ( шлосер, монтьор) се поти и изчуква на момента частта по заявка на клиента. То това само в .Железния светилник' по Талев го има, но после идват фабричните листа ( помниш ли сцената, като трябва да уволнят чираците), а след година им сервират и готови домакински прибори - сцената с алумниевото канче, дето майсторът го хвърля с яд в стената, ама то не се чупи. Айде малко да излезем от манифактурата и да работим като бели хора..

  • 7
    jack avatar :-|
    valeria

    До коментар [#6] от "Anguel Terziyski USA":

    поработете в България, после коментирайте така "експертно" :). останалото е локумопроизводство.

  • 8
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#7] от "valeria":

    Не съм съгласен с Вас. Аз съм работил и на двете места и мисля че бат Ангел е много прав в случая :)

  • 9
    anguel_terziyski avatar :-P
    Anguel Terziyski USA

    А-а-а, работил съм и в БГ - сърбал съм им попарата. Ако имат подход и желание, няма значение къде са. Друг е върпосът за пазар, заплащане и т.н.

  • 10
    aren avatar :-P
    aren

    От повече от 10 години съм в този бизнес и най-често чувам следното: искам сайт, нямам идея какво да има вътре, как да изглежда, нямам корпоративна идентичност, да не говорим за предварително подготвени материали ... Би било чудесно да има повече хора, които да прочетат "утопичните" редове, написани от колегата по-горе преди да тръгнат да си правят сайт.
    В крайна сметка е важно крайният продукт да върши работа на клиента, а не как е направен, дали са ползвани готови компоненти и т.н. Опитен програмист (ПРОГРАМИСТ, а не шайка скъпоплатени безделници) и дизайнер могат да завършат сайт за по-малко от седмица, независимо от сложноста му.
    Разбира се, най-важна е ... най-ниската цена за изпълнение ;)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.