С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 ное 2006, 14:25, 7718 прочитания

"Традиционните лейбъли се интересуват от музика, за която очакват да се продава"

Джон Бъкман, основател и собственик на Magnatune

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Magnatune е независима звукозаписна компания, базирана в интернет. Бизнес моделът и е да промотира музика и да взема пари от вас само ако нещо ви хареса и го искате с високо качество или на диск. Основателят на компанията в ексклузивно интервю за сайта на Капитал относно мейджър лейбълите и бъдещето на музиката в интернет.Какъв е бизнес моделът на Magnatune?

Можете да посетите сайта на Magnatune, да слушате каквато музика поискате и колкото поискате и ако нещо ви хареса можете да го купите с по-високо качество или на компакт диск. А ако сте фирма и искате да използвате музиката за телефонните ви системи, във филм, който правите, или в реклама, можете да сключите с Magnatune договор за комерсиалното използване на произведението. Тъй като издаваме нашата музика под Криейтив Комънс, има много възможности за безплатно използване на музиката, включително, когато един филм е направен, за да се прожектира безплатно. Ако филмът има успех и започнете на по-късен етап да го разпространявате с търговска цел, можете през интернет да закупите от нас разрешение за такова ползване.

Мотото на Magnatune е “Ние не сме зли.” Можете ли да обясните какво имате предвид?

Музикалната индустрия е ужасяваща. Музикантите обичайно са принудени да подписват ужасни договори, в следствие на които губят правата върху музиката си и правят много малко пари. Дистрибуторите често не плащат нищо на лейбълите; магазините имат право да върнат всички дискове, които не са успели да продадат до една година след като са ги поръчали. И разбира се, има технически мерки за защита срещу презаписване, лошо качество на аудио-записите, както и война с клиентите по повод споделянето на файлове. Това е индустрия, която никой не харесва, дори хората, които се занимават с нея. В Magnatune ние се отнасяме към нашите музиканти етично и с уважение. Също така, те получават 50% от всички приходи от тяхната музика.

Какъв процент от хората, които посещават уебсайта ви купуват?

Към момента един на всеки 42 купува. Това означава 2.5 %, което е много добро съотношение. В традиционните музикални магазини обикновено един на всеки 20 или 30 души купува.

Как може един музикант да започне да работи с вас?

Можете да ни изпратите музиката си. На  сайта си сме обяснили каква е процедурата. Прослушваме абсолютно всичко, което получаваме, но одобряваме и приемаме само около 2%.

Защо един музикант би предпочел вас пред традиционен лейбъл?

Причините са няколко. Първо, традиционните лейбъли се интересуват предимно от конкретен тип музика, за която очакват да се продава в големи количества. Така че, ако вашата музика има потенциал да продаде не повече от 50,000 копия, ще ви е трудно да сключите договор с традиционен лейбъл. Втората причина е, че самите традиционни лейбъли напоследък срещат затруднения и плащат на музикантите много малко, понякога нищо. Така че ако подпишете с тях, вие като музикант обикновено губите правата си върху произведението; вашата собствена музика вече не ви принадлежи. Оказва се, че дори музиката ви да не се продава, вие вече не можете да се разпореждате с нея; ако пък се продава, обикновено заплащането за вас е много ниско, някакъв процент от печалбите, като лейбълът определя какво счита за печалба. Трето, традиционните лейбъли продават музикат си на компакт дискове, а днес наблюдаваме голям растеж на продажбите в интернет и може би бъдещето е в тях.

Кои музикални жанрове предлагате в Magnatune и кои се продават най-добре?

Предлагаме 6 основни типа музика: класическа; етно; алтернативна; джаз и блус; хеви метъл и пънк-рок. От тези жанрове най-добре се продава класиката, на която дължим около 45% от печалбите, следвана от 20 – 25% от продажбите за етно музика, което включва какво ли не, от български женски вокален ансамбъл (ансамбъл Китка – бел. ред.) през индийски до южноафрикански изпълнители.

Спомена български ансанбъл. Работите ли с много български музиканти?

Не сме работили много с български музиканти. Около 45% от изпълнителите ни обаче са от Европа, така че не сме насочени само към американската сцена. На този етап е важно за нас да се чуе във възможно най-много държави и изпълнителите да осъзнаят, че могат да имат фенове къде ли не. Някои от тези фенове може би ще са българи, живеещи в САЩ; за други това ще е първа среща с българската музика.

Как се движат продажбите ви в Европа в сравнение с тези в САЩ?

Всъщност, наблюдаваме най-голям растеж на продажбите именно в Европа, например във Великобритания, но също в Италия, Швейцария. Пазарът там се разраства и днес реализираме в тези страни близо 50% от продажбите. Така че макар САЩ да е най-големият пазар, общо продажбите в европейските държави почти настигат, а мисля след няколко години и ще надминат САЩ.

Доколко ефектът “дългата опашка” е приложим за Magnatune?

Този ефект се основава на идеята, че онова, което се предлага е малък процент от това, което хората искат. Така че когато разпространителските мрежи се отворят към по-разнообразно съдържание, могат да се реализират и много по-големи печалби. Например двадесетте хиляди най-продавани книги на amazon.com правят едва една трета от продажбите. Мисля, че това важи и за музиката при виртуалните музикални магазини. Един традиционен музикален магазин може би продава едва една трета от това, което би могъл да продаде. Хората посещават един такъв магазин и след като не открият нищо интересно се насочват към интернет. Затова нашето внимание е насочено към музика, която не можете да откриете в обикновените магазини и по радиостанциите. Започнах Magnatune, защото много харесвам класическата музика. И аз, и съпругата ми сме класически музиканти и бях обезпокоен, че няма бизнес модел, който да позволи на класическата музика да оцелее. Чрез Magnatune можете да закупите такава музика и да подкрепите тези музиканти.

Как бихте реагирали ако популярен изпълнител като Принс или Мадона поиска да подпише договор с Magnatune?

Не би имало проблем, защото договорът на Magnatune е неизключителен, но ще трябва да разберат, че ние позволяваме безплатно некомерсиално използване на музиката под Криейтив Комънс. Училища, благотворителни организации, правителството могат да използват музиката стига да не реализират печалби по този начин. Творците обикновено трудно свикват с мисълта, че някой ще използва музиката им без да си плаща. Но вече няколко популярни изпълнителя се свързаха с нас и обмислят сключване на договор. След като са издали три успешни албума с популярен лейбъл, а после още пет, за които не са спечелили нищо, те започват да се оглеждат за други бизнес модели.

Могат ли отвореният код и Криейтив Комънс да играят ролята на положителен PR за дадена компания?

Криейтив Комънс просто са готини и хората искат да ги подкрепят. Има два начина да популяризирате бизнеса си: или тикате продукта в ръцете на хората чрез маркетинг и реклама и това винаги е действало, но е скъпо; или хората пишат за вас, разказват на приятелите си за вас – това е стихиен маркетинг и е супер, но за да работи трябва да накарате хората сами да пожелаят да го правят. Да сте част от Криейтив Комънс означава да сте част от една визия за света, която много хора споделят. Тези хора биха искали да ви помогнат без да очакват нещо в замяна. Ако например отидете в google.com и пуснете търсене за Magnatune, ще видите че около 600 000 уебсайта съдържат препратки към нас. На тях не им се плаща за това; те просто искат да ни помогнат. Именно така стигаме до нашата публика.

iTunes започнаха да продават iVideo. Възможно ли е Magnatune да се превърне в Magnavideo?

Аз истински вярвам в това да правиш едно нещо и да го правиш добре. Музикалната индустрия днес печели 6 милиарда долара годишно от продажби на потребители и 12 милиарда от отстъпването на правата за използване на музика на компании. Ние правим и двете. Ще сме доволни ако успеем да се преборим за 1% от този пазар на стойност 18 милиарда долара. Но не виждам защо някой друг да не направи Magnavideo и да работи както ние работим.

Как работите с организациите за колективно управление на авторски права?

Що се отнася до тях, ние сме просто още един лейбъл. Подписваме договори директно с изпълнителите, приходите се събират, когато музиката се използва в ресторанти или филми и нямаме проблеми. В различните държави обаче, правилата са различни. В Германия например, GEMA очаква да събере приходи, когато позволявате на хората да слушат музика през интернет; в САЩ ако музиканта ви е позволил да предоставите безплатен достъп до музиката му, не е нужно да се събират такива приходи. Така че днес бизнесът ни е абсолютно законен, но ако седалището ни е в друга държава, може да имаме проблеми. На този етап отношенията и преговорите ни с организациите за колективно управление са съвсем приятелски.

* Светозара Петкова работи шест години в областта на правната реформа. Има публикации за европейски юридически издания. В извънработно време не се занимава с нищо достатъчно структурирано, за да се нарече хоби. Обича да пътува, освен с градския транспорт; също да ходи пеша. Намира за любопитни неща, които смесват жанрове и дисциплини, без да създават кич.

Светозара е първият от серията външни автори в блога на Капитал, който скоро ще бъде отворен за публикация на ваши текстове.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Сбит преразказ, петък 3 ноември

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10