С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 3 ное 2006, 12:01, 6969 прочитания

"Mненията на хората са критерий за качеството на даден албум"

Лорън Крац, мениджър на Jamendo

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Продължаваме серията интервюта относно свободното съдържание в интернет. Този път със собственика на друг лейбъл - Jamendo, който е базиран в Люксембург и предлага не толкова селекция от музика, колкото инфраструктурата тя да се разпространява.Какъв е бизнес моделът на Jamendo?
Неотдавна основахме Jamendo в Люксембург. Целта ни е да изградим нов модел на разпространение на базата на Криейтив Комънс, които са в основата на движението за свободна култура. Разпространяваме музика чрез споделяне на файлове, тоест напълно безплатно. Потребителите превеждат средства на музикантите само ако желаят. От тези средства 90 % са за изпълнителя и 10% за Jamendo, чиято интернет страница съдържа препратки към официалния сайт на изпълнителя и към сайтовете на нашите спонсори.  Бизнесът ни се издържа от реклами. Реклами има на интернет страницата ни, а също в албумите, които сваляте от нашия сайт. Но ако свалите същата музика чрез споделяне на файлове, можем да гарантираме, че тя ще е с по-високо качество и без реклами. Рекламите обаче не са достатъчни за успешен бизнес модел. Опитваме се да продаваме нашата музика на ресторанти, кафенета, обществени места.

Какви са основните проблеми, с които се сблъсквате?
Проблемът не е в предлагането на такава музика, а по-скоро в търсенето. Jamendo помага на музикантите да запишат своята музика и да я качат в мрежите за споделяне на файлове като BitТorrent или еМule. Има много музиканти, които искат да предоставят свободен достъп до музиката си по такъв начин. Трябва обаче да насърчим повече хора да използват това съдържание.

Прослушвате ли музиката, за да решите дали може да бъде разпространявана през Jamendo?
Не, достъпът е свободен. Единственото ограничение е, че изискваме поне концептуален албум, тоест поне четири песни и обложка. Изискваме също записи с високо качество. Няма обаче ограничения в зависимост от това дали музиката е добра или слаба. В крайна сметка, в момента, в който я качим на сървъра, социалната мрежа, мненията на хората, линковете към албума са критерий за качествата му.

Защо един музикант би предпочел вас пред традиционен лейбъл?
Най-напред, ние не сме толкова лейбъл, колкото инфраструктура. Инфраструктурата ни е неизключителна и не канибализира приходите на музикантите. Напротив, тя създава повече приходи за тях, повече трафик към официалните им интернет страници. Така че, не губите нищо, можете само да спечелите. Музиката ви ще се коментира по блогове, ще се предлага в еMule и във всички големи торент тракери.

Кои музикални жанрове са представени в Jamendo?
Обикновено в интернет има много електронна музика, амбиент, защото това се записва без да е необходимо студио или високо специализирано оборудване. Имаме обаче и доста добри поп-рок песни, френска, испанска музика, т.е. етно музика, защото това е което не можете да намерите лесно на традиционния музикален пазар и по телевизията. Има много предлагане в тези жанрове, има и някакво търсене и ние като бизнес трябва да осъществим срещата между тези два елемента.

Работили ли сте с изпълнители от България или Източна Европа?
Имаме изпълнители от Полша и Унгария, за това съм сигурен. Не се сещам да имаме български изпълнители. Имаме заявен интерес за превод на платформата на чешки и полски. Все още обаче сме на етап, в който не сме започнали сериозно да популяризираме Jamendo в Източна Европа. Днес около 50% от съдържанието ни е от френско-говорящи страни, Франция, Белгия, защото това е езикът, на който започнахме да работим. Платформата е преведена на английски, но не получаваме много неща от англо-говорящи държави. Преведохме платформата и на испански и там имахме голям успех – получихме много музика от Испания, Мексико, Чили, Арженитина. Наскоро преведохме платформата и на немски и се надяваме скоро да разширим и това съдържание.

Как бихте реагирали ако популярен изпълнител като например Елтън Джон поиска да подпише договор с Jamendo?
Със сигурност бихме се опитали да работим с тях. Днес няколко големи имена са издали албуми под Криейтив Комънс и можете да намерите тези албуми в Jamendo.

Могат ли отвореният код и Криейтив Комънс да играят ролята на положителен PR за дадена компания?
Надяваме се! За 20 години свободният софтуеър и отвореният код спечелиха на своя страна повечето медии (въпреки че остават и консервативни медии, които дават силна подкрепа на Microsoft). Очакваме същото да се случи и със свободното съдържание и Криейтив Комънс. Най-малкото в блого-сферата то вече се случва.

Какви са взаимоотношенията ви с организациите за колективно управление на авторски права?
Седалището ни е в Люксембург, така че попадаме под режима на SACEM. Това е организацията, която управлява права и във Франция. Свързахме се с тях, представихме Jamendo, обяснихме какво правим и те ни отговориха, че е невъзможно техни членове да предоставят музиката чрез Криейтив Комънс, защото организацията създава отношения на изключителност със своите членове. С други думи, ако сте член на такава организация, те събират възнаграждения за всички ваши песни, минали и бъдещи. Не може да става дума за изключение по отношение на една песен или на някакъв вид медия, например интернет. Така че в Jamendo се опитваме да филтрираме съдържанието и да избягваме музиканти, които членуват в SACEM или GEMA (организация за колективно управление на права в Германия – бел.ред.), незнам как се казва българският аналог (Музикаутор – бел.ред.). Гледаме да се продържаме към т.нар. инди-музика.

* Светозара Петкова работи шест години в областта на правната реформа. Има публикации за европейски юридически издания. В извънработно време не се занимава с нищо достатъчно структурирано, за да се нарече хоби. Обича да пътува, освен с градския транспорт; също да ходи пеша. Намира за любопитни неща, които смесват жанрове и дисциплини, без да създават кич.

Светозара е първият от серията външни автори в блога на Капитал, който скоро ще бъде отворен за публикация на ваши текстове.



  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
Всички новини
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
PR: Бони: Отказах на Мечи брак, за да не се развежда

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Повече прозрачност в общинския съвет

Основните политически групи единодушно се ангажират с промени в досегашния начин на работа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Канадска вълна

Писателят Дени Терио за работния си процес и защо Канада е страна на "две самотности"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10