Коронавирус в България и по света
2 21 юни 2007, 16:52, 12283 прочитания

Бактериални чистачи на тежки метали

Замърсяването с тежки метали е сериозен проблем за здравето на околната ни среда особено в индустриално прохождащи райони на света. Природата ни подсказва как да използваме нейните творения за пречистване на замърсени с тежки метали области.В последните десетилетия наред с куп негативни въздействия върху екосистемите, повишаването на концентрациите на тежки метали в почвите и водите се оказва още един епизод от сериала „съсипване на планетата”. Най-засегнатите райони са тези с тежка промишленост, както и областите около всички по-натоварени пътни магистрали въпреки политиката за производство на безоловен бензин. Остават обаче още елементи от Менделеевата таблица (мед, цинк, никел), за които отърваването на екосистемите от излишните количества изглежда нелека задача.

Един от повратните моменти в човешката история е началото на промишлено добиване на метални руди. Как обаче са се образували природните богатства? Относно формирането на рудни залежи, старите знания получават нови доказателства според изследване, публикувано в Science (Science 15 June 2007: 1600-1603). По презумпция е известно, че възможността за добиване метални руди е заложена от група бактерии в минали геологични епохи. Те са станали причина за натрупването на обособени места на големи количества злато, цинк, манган и редица други метали. Доказателствата обаче учените получват в обратен на събитията ред – причината се оказва следствие.

Група изследователи от Националната лаборатория Лорънс Бъркли откриват неочакван механизъм за „сглобяване” на микроскопични метални прашинки от наноразмерен порядък (наночастиците са с дължина 10-9 метра). Изненадващото е, че в основата на този процес седят не самите живи бактерии, а няколко протеина, които отделени извън бактериалните клетки слепват, подобно на лепило миниатюрните частици метал. За пръв път е доказано участието на бактериите при формирането на кристалната структура на изкопаемите руди. Нещо повече – за пръв път е доказана възможността на продукт на жизнената дейност, какъвто са протеините, да играят ключова роля във формирането на пластовете на литосферата. Много вероятно е и да се окаже, че това е повлияло и върху начинът, по който животът на Земята се е развивал до състоянието, което познаваме днес

Резултатите учените са получили при изследването на изоставена и наводнена мина в Уискънсин, САЩ. Там са установили, че метален цинков прах (под формата на ципа на повърхността на рудничните води), страничен продукт от минната дейност, се утаява на дъното в подземните галерии. Така се възпрепятства пренасянето му на по-далечни разстояния и се избягват негативните последствия от това. Участието на бактериите в явлението може да се оприличи с „хващане в протеинен плен” на замърсяващия агент. С това изследване учените получават безценен урок от бактериите по опазване на околната среда дори, когато черпим ресурс от нея. Едно от приложенията на това откритие е да се използват възможностите на бактериалните протеини при пречистването на замърсени с тежки метали райони, където нормално тези бактерии не се срещат.

Още от "Архив" Затваряне