Кога един ген става причина за раздвояване на личността?

Сцена от филма „Полет над кукувиче гнездо”. Един от често използваните методи до скоро, а понастоящем крайна мярка за болни от шизофрения, е електрошокът. Изображение: Wikipedia
Сцена от филма „Полет над кукувиче гнездо”. Един от често използваните методи до скоро, а понастоящем крайна мярка за болни от шизофрения, е електрошокът. Изображение: Wikipedia
Сцена от филма „Полет над кукувиче гнездо”. Един от често използваните методи до скоро, а понастоящем крайна мярка за болни от шизофрения, е електрошокът. Изображение: Wikipedia
Сцена от филма „Полет над кукувиче гнездо”. Един от често използваните методи до скоро, а понастоящем крайна мярка за болни от шизофрения, е електрошокът. Изображение: Wikipedia

Като че ли в последното десетилетие медицината изглежда твърде зависима от резултатите на генетиката в търсенето на по-голяма успеваемост в профилактиката и лечението на болестите. И изглежда има защо. Дори и в най-загадъчните области като човешкото съзнание, поведение и психическо здраве, съдбата на процесите в мозъка е предопределена от „здравето” на няколко групи гени.

Изследователски екип от университета Джон Хопкинс съумя да надникне зад завесата на трудно податливите за изучаването причини за психически състояния като шизофренията. Научният експеримент, предизвикащ симптоми на шизофрения при опитни мишки, е свързан с повлияването на работата на специален ген, наречен DISC1 [1]. Името му показва (Disrupted In SChizophrenia 1), че е познат на учените като част от тежкото психическо разтройство. Новото изследване разкрива как работи този ген в нормална обстановка и какво води до верижния процес - разрушен ген – психическо заболяване.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    т

    Шизофрения и раздвоение на личността не е едно и също. Поледенте в уикипедия.

  • 2
    Avatar :-|
    Г. Балджиев

    Уважаеми т,

    строго погледнато наистина шизофренията и раздвояването на личността са различни заболявания. Един от основните симптоми на шизофренията е съществуването на друга личност, която "подменя" истинската за определен период от време или ... завинаги. "Другата" самоличност даже може да е различна всеки път, когато настъпи подмяна ако има такава. Така един път индивидът може да се изживява като войник, след това да се върне към себе си. При следваща криза той вече е водолаз, например, и прочее.

    Благодаря за корекцията и Ви желая всичко добро,

    Г. Б.

  • 3
    Avatar :-|
    Когато подпише,

    че е готов да сътрудничи.

  • 4
    schokolina avatar :-P
    Middle Vilage_NY

    Да не попадате във форума на "Атака", че там ви е гарантирано лудването след като се запознаете с коментарите на 3-4 щурмовака!

  • 5
    Avatar :-|
    Огнян Захариев

    > За клиничните психиатри е известно, че симптомите на шизофренията се
    > проявяват у предразположените почти винаги в зряла възраст

    Във Вашата специализирана литература се твърди се, че шизофренията стартира между 16 и 30-годишна възраст и това е болестта, която най-често довежда до сериозна неспособност за справяне в обществото. Светът изглежда като един голям пъзел и този пъзел е с различен брой части, за възприемане на света, намиращи се в съзнанието ни. В този свят ВСЕКИ от нас се представя като интелект и малко преди това като нечий син/дъщеря. Между 16 и 30-годишна възраст са точно годините когато сина/дъщерята се отделя от родителската семейна среда за да намери своя път в живота.

    Това отделяне е последвано от осъзнаване на взаимоотношенията между хората и нормите, произтичащи от характера на труда на определени професии и от моралните изисквания на обществото. Това ориентиране в норми на безопасно и регулирано поведение е за , или чрез, социалната роля на "бъдещ родител". Възпитаването на уважение и признателност към хората е най-силната благодарност която "бъдещия родител" реално ще се научи и ще предаде на своите деца.

    Според средата, в която "бъдещ/настоящ родител" живее, учи и се труди се променя и неговия/нейния статус в който статус се появява предвиждане на критични ситуации и предпазване чрез търсене на помощ. Тази помощ всеки може да се потърси от родителското си семейство, кръга от свой близки и колеги, и т.н. - за да стигне при необходимост до вик за помощ към цялото ни общество.

    Къде всичко - което до тук изглежда така ясно и подредено се "сблъсква с феномена шизофрения" ?

    Не е в моята академична специалност и поради това ще дам своя житейски отговор, като автор на поставения ВЪПРОС. В Математиката ние често боравим с понятието МЕТА език. Аз, и математиците преди мен, и колегите използваме метаезика за да разговаряме на него за елементите на анализирания език и тяхната добра и правилна употреба.

    МЕДИЦИНАТА и генетиката се опитват да разгадаят/проучат хипотезата:
    > Когато поради мутация или друга причина генът не „работи правилно” се
    > наблюдава хаотично придвижване и погрешно установяване на нервните
    > клетки, както и изграждане на изключително много синапси. Така
    > се изграждат множество ненужни материални връзки между различни
    > участъци от главния мозък. Те са предпоставка за нарушаване на правилния
    > поток на нервни импулси като те стават изключително много, безразборни и
    > без ясна закономерност. Тогава започва кошмарът с име шизофрения –
    > личността на засегнатият индивид няма нищо общо с тази, която е била
    > преди развитието на болестта
    но, индивидуалната нервна клетка, заедно с увредения ген, не може да бъде елемент на МЕТА езика - защото не е абстрактна а е конкретна и е елемент в употреба.

    В дисциплината Програмиране има установена практика - първо се специфицира програмната задача и след това се пристъпва към решаването й. Самото решение може да "ни подскаже" промени в първоначалната спецификация. Консистентният подход, понякога наричан техника на Мейджър, ИЗИСКВА при промяната - по низшите жизнени цели да участвуват в реализацията на по-висшите жизнени цели, т.е. те ДА БЪДАТ достижими. С тази съответственост се целите запазване на досегашните възможности ЗА ДА СЕ формира поведение което да е успешно. Успешното поведението, е дефинирано така че да, НЕ води до различно тълкуване, "от страна на учител и дете, между които целите трябва да бъдат дефинирани така, че всеки момент обучаемия да може да прецени САМ достигането им".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал