Коронавирус в България и по света
12 30 окт 2007, 17:12, 17527 прочитания

Древна мутация е изправила хората на два крака

Интересна находка при сравнително изследване на изкопаеми форми на бозайници и примати показва, че човешкия род се е възникнал 15 милиона години по-рано от предполаганото досега.От няколко десетилетия учените се стремят да начертаят родословно дърво на човешкия род, отразяващо всички еволюционни събития, които са довели до появата на нашия вид – Хомо сапиенс. Основното, което е нужно за пълно и истинско родословие на човека е да са познати всички преходни форми, както и геологичната епоха, през която са съществували. За съжаление, успехите в тази област са кратковременни и бързо биват опровергани от  всяко ново откритие на вкаменелост от прачовеци.

За да преодолее това неудобство, д-р Арън Филерот музея по сравнителна зоология при Харвардския университет започва от самото начало, а именно от идентифицирането на първото звено на човешката еволюция. Като основен метод при постигането на тази цел д-р Филер използва сравнителен анализ на ембрионалното развитие на гръбначния стълб на 200 днешни и фосилни (вкаменелости на организми, живели в предишни геологични епохи) скелети на бозайници в период от 220 милиона години [1]. Допълнителното прилагане на генетични методи води до изненадващ резултат: първите, бродещи на два крака екземпляри са живели преди 20 милиона години!

Приема се, че изправения стоеж на 2 крака и размера на черепната кутия са най-важните признаци, които определят принадлежността на даден фосил към групата на прародителите на човешкия род. До момента науката разполагаше с данни, че най-ранните двукраки хоминиди са се появили преди 3,8 милиона години. Физическото доказателство за това е известния австралопитек Люси.

Двадесет милиона годишният екземпляр, за когото е установена възможността за придвижване в изправено състояние се нарича Morotopithecus bishopi и е открит като вкаменелост още през 1960 г. в Уганда.Той принадлежи към групата на древните примати – животните, които са свързващото звено между прародителите на човешкия род и ранните представители на днешните човекоподобни маймуни. Но защо едва в наши дни, след близо 50 години, откакто M.bishopi е известен за антрополозите, става ясно, че именно той е в основата на човешката еволюция? Отговорът на този въпрос се крие в узнаването на причините, които са довели до изправения стоеж на този вид.

Според хипотезата на д-р Филер, изменението на архитектурния план на тялото (от четирикрака в двукрака поза) се дължи на определена генетична промяна. Тя се изразява в мутация на хомеотични гени (отговорни за контрола на процесите на развитие в ембрионалния период) при Morotopithecus bishopi. Следствието от тази мутация е вродена трансформация на гръбнака в сравнение с нормално развиващите се индивиди, която обръща механиката му в обратна посока.  При повечето гръбначни животни съществува хоризонтална преграда – равнина по дължината на тялото, която разделя тялото на гръбна (в която преминава гръбначномозъчния канал) и предна, коремна част. При мутиралите индивиди хоризонталната преграда в областта на кръста се е оказала зад гръбначния стълб. Така за тях стойката на четири крака е била изключително неудобна и се предполага, че механичният ефект от мутацията почти по принуда изправя древните примати на два крака.

Откритието със сигурност ще бъде доста дискутирано в средите на антрополозите, защото радикално би изменило теорията на еволюцията на човека поне в два аспекта:

1. Разделянето на пътищата на развитие на хоминидите от човекоподобните маймуни се е извършило не преди 6 милиона години, както се смяташе досега, а преди 20 милиона години;

2. Причините за изправения стоеж на човека са съвсем други от предполаганите досега - по-добра ориентация в пространството, намиране на храна и предпазване от неприятели. Може би има и трети голям извод и той е за ортопедите – най-древната човешка болежка изглежда е болката в кръста. И причината за нея вероятно е необичайната за животинския свят механична конфигурация на телата ни.

====================================================================
[1] Filler, A. G., 2007. Homeotic evolution in the mammalia: diversification of therian axial seriation and the morphogenetic basis of human origins. PLoS ONE 2(10): e1019. doi:10.1371/journal.pone.0001019

Още от "Архив" Затваряне
Безкрайна стачка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо