С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 7 мар 2008, 15:27, 10413 прочитания

Пътеводител 2020

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Познавате ли хора, които пишат с лявата ръка? Има ли в приятелския ви кръг двойки, които са се запознали в интернет или такива, които поддържат връзката си от разстояние? Споделяте ли наблюдението, че вегетарианците стават все повече, както и жените в полицията и корпоративния свят?Здравейте, отваряме нов блог, който ще представя новата поредица на "Капитал", Център за либерални стратегии и Институт Отворено общество. "Пътеводител 2020" е жив, отворен проект, в който сте поканени да участвате. 
 

Малкото е новото голямо


Има моменти, когато най-сигурният начин да се изгубите в един град е да се опитате да се ориентирате по карта. Картата има твърде малко подробности, в нея улиците са просто едни чертички с различна дебелина, които по нищо не приличат на къщите, край които стоите, докато търсите посоката си. В опита си да се справите с абстрактността на картата, вие я захвърляте в най-близкото кошче, пред което попадате отново няколко часа по-късно и още по-изгубени. Защото този път сте се опитали да усетите града, вървейки след детайлите му - фасадите, витрините, хората, кафенетата.

Следващия път опитайте с пътеводител – те са пълни с разкази за ъглите и за маршрутите, по които се стига до тях.

Сега си представете си, че не става дума за град, а за нашето собствено общество. Можем да му начертаем карта по разнообразни макропоказатели. Така ще го населим с работници, служещи, бизнесмени, електорати и ще променяме картата, според икономическите цикли. И винаги, когато открием, че хората никак не приличат на тези големи групи, в които картографирането ги е вкарало, ще трябва да избираме между картата и хората. Дълго време избирахме все картата, тоест макропоказателите (според които икономиката върви нагоре, ситуацията в България се нормализира, а хората са нещастни).

За да проумеем реалността и да можем да се ориентираме в детайлите, ние предлагаме да изхвърлим картата и да се опитаме сами да си направим пътеводител.

Всичко започна от една книга – „Microtrends” на Марк Пен.  
 

Какво е микротренд? 

Най-вероятно сте чували за порно маниаците и приемате, че има избиратели, които всеки път гласуват различно...

Микротренд е обществена група с ясна идентичност и определено поведение, нужди и желания, на които пазарът и политиците в момента не съумяват да отговорят. Това са тенденции, отразяващи промяната в навиците и избора на много от нас.

Микротренд е силата на малките групи, на нишите. Триумфът на личния избор и индивидуалното над масовото. Казва го авторът на книгата, вдъхновила нашия проект. Марк Пен е световно име в областта на политическия PR и социологията.

Всъщност това, което предлага Пен преди 12 години е смяна на перспективата: вместо да залагаме единствено на големи и представителни групи, нека да адресираме малки, но жизнени общности. Иначе казано -  „Малкото е новото голямо”. Другото пътеводно изречение на Пен е 

“Избирателите не са глупаци” 


В книгата си, Марк Пен разказва днешното американско общество през 75 микротренда (ниши), кристализирали около личен избор или поведенческа характеристика –  “Младите плетачи”, “Домашните любимци – новите деца”, “Офис любовниците”, “Бившите затворници”, “Умерените мюсюлмани”, “Мигриращият електорат”, “Работещите от вкъщи”....Определянето им стъпва здраво на цифри – за Пен социологически важен е прагът от 1%. Достатъчно е един процент от хората, встрани от масовия вкус, да харесат някой филм, книга или партия, и вече можем да говорим за “бестселър”, иначе казано, микротренд, който е в състояние да повлияе върху цялото.

Как така съвсем малки групи могат да доведат до създаването на нови пазарни продукти, нови политически и рекламни послания, нови бизнес стратегии?

Да се движиш с велосипед в София може да си остане само опасна ексцентричност, но когато хората на колела станат достатъчно много, за да променят ситуацията на пътя, когато поискат велоалеи от общината и стойки за колела от работодателите си, а търговците започнат да предлагат стоки специално за тях, тогава говорим за микротренд. Микротрендът е разпознаваем по това, че има пазарен, социален или политически ефект.

Малките групи определят бъдещето ни. Колкото по-скоро ги разберем, толкова по-добре ще се справяме със социалния пейзаж през 2020 година.

Социологическите изследвания показват, че българите отказват да се разпознават в големи групи – те не искат да бъдат работници, селяни, служещи, бизнесмени, дори когато са такива. Живеем в общество, в което повечето наричат себе си „обикновен човек”. 


В коя група си 


Нашият Пътеводител 2020 вярва, че всички ние сме необикновени хора. Той се опитва да открие тъкмо малките групи, формирани около индивидуалния избор и интересите на необикновените хора. Търсим микрологиката, разумните модели, които определят поведението и позицията на хората днес.

Съвместният ни проект ще разглежда под лупа новите феномени, вкусове, потребности и нагласи, които имат потенциала да променят българското общество.

Познавате ли хора, които отказват да се женят? А такива, които се женят с все по-пищни церемонии? Хора, които отказват да си купят мобилен телефон и такива, които непрекъснато си купуват най-новите модели? Звучи парадоксално, но точно такива малки ниши могат да ни разкажат какво се случва около нас. И какво ще ни се случва съвсем скоро.

Всеки може да се разпознае в една или няколко подобни групи. Затова ви предлагаме да участвате - нека заедно откриваме различните физиономии на обществото, в което живеем. Представете си го като игра, в която търсим  сили, които ще променят света ни.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Кукерски празник

Краят на "Булгартабак"

За седем години контролираният от Делян Пеевски холдинг затвори всички производства, а държавата не вижда проблем

Може ли Лондон да излезе от ЕС с "гръм и трясък"

Вероятността Великобритания да напусне ЕС с едностранно решение засега е малка, но в Брюксел вече кипи подготовка

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ангел Игов

Преводачът, литературен критик и писател Ангел Игов е новият носител на специалното отличие за превод "Кръстан Дянков"

Льо Корбюзие, който живее на покрива

Домът-ателие на френско-швейцарския архитект Льо Корбюзие в Париж отваря за посетители след двегодишна реставрация

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 3

Капитал

Брой 3 // 19.01.2019 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: За какво говори Давос, край на българското гражданство срещу инвестиции

Емисия

DAILY @7PM // 22.01.2019 Прочетете