Утрешните неграмотни

„Ами седми клас завърших, осми - два месеца взех и се ожених,” разказва жена на средна възраст от ромски произход в Радомир. Тя вече има не просто няколко деца, но и внуци. Синът й е завършил четвърти клас: „Така, без училище остана. Игра си, живя си...”, а дъщеря й тръгва в първи клас, повтаря, после и втори. Накрая остава вкъщи, за да гледа майки си, която тогава се разболява и няма кой друг да се грижи за нея. Внуците на 9 и 5 години също си седят вкъщи: майката е в Гърция, гледа възрастна жена, бащата работи каквото намери, а децата: „Големият преди ходеше на училище, ама сега няма кой да го води, няма кой… Седят в къщи, ей така. Синът ми отива на работа и ги оставя сами, душиците.”

Колко са децата, които никога не тръгват на училище никой не знае със сигурност. За сметка на това има данни колко са децата, които напускат класната стая преди да са завършили задължителното си образование. Според официалната статистика, децата, които отпадат от училище са между 25 000 и 30 000 годишно. По-голямата част от тях са от ромски произход, а основните причини за отпадането им от училище са икономически.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
22 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    дедо поп

    Остави сега тия работи, чадо. В обществото ни има много по-важни проблеми от децата. Примерно книгата "Хари Потър". Също така гей-парадът в София. Анатема!

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    айсайдер

    Бе нали Отворено общество,Червената къща,Хелзинкския комитет,Центърът за Демокрацията,Центърът за либерални стратегии направиха програми...и казаха какво да се прави-да се повиши толерантността ни!На цялото общество!
    И към неграмотните,и към хората които не се грижат за децата си,и към гейовете,и към малцинствата и към неходещите на училище...Толерантност,повече толерантност-защо не ги приемаме каквито са.Защо слушаме СКАТ,че обществото ни трябвало да взема мерки,за децата без достатъчно грижи в семействата,та дори и до отнемане от родителите...
    Ние СКАТ-аджии ли ще ставаме или либералгейдемократи?
    Айде "Капитал" и вие много СКАТ гледате май...

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    nixi

    Айде сега смятайте, раждаемостта в България в последните години е около 70 000+, а 25-30 000 деца отпадат от училище, болшинството от тях са цигани (НЕ роми). Ако приемем че има и циганета, които все пак завършват училище значи около 50 % от всички родени са цигани. И после разправят че циганите в България или 400 000 души, да ама не, тежко ни.

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    горния

    не или 400 000, а били 400 000

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-?
    заинтересован

    Публична тайна е, че голяма част от парите по "ромските" програми отиват не по предназначение - никой обаче не говори за това.

    Всеки ден, в нашите невероятни медии излизат поне 10-тина съобщения за тежки катастрофи и корупция, но проблемите на малцинствата никога не се обсъждат. Винаги съм мислел, че е нужно тези теми да се обсъждат постоянно. Не че това само по себе си ще помогне, но поне и този проблем да стои на дневен ред!

    Неграмотността на българите е повече от притеснителна. Не само ромските и децата на етническите турци престават да се появяват в училище. Предполагам, че проблемът и с българските деца е сериозен. Не искам изобщо да засягам темата, че дори и да посещават редовно училище, нивото на тази система е такова, че някои пак си остават неграмотни. Жалко, че в милата ни родина, образованието, също като темите за етническите малцинства е тема - табу.

    В България трябва да се създадат добри смесени училища, а не както сега елитни български и ромски такива. Тази (образователна) система е крайно време да се реформира, за да могат да се налеят малко пари там - има нужда.
    Спомняте ли си, скоро ДАЖЕ имаше учителска стачка???
    ---
    Към автора:
    Адмирации за поредната прекрасна публикация!

    Нередност?
  • gepeto

    Като дългогодишен учител текста ми звучи като статистика. До гуша ми е дошло от статистики. И какво от това?
    Родителите, в по-голямата си част, изобщо не ги е еня какво се случва в училище./Кой ли го е еня вече какво става с езика на българската нация?/ Ако пък има такива, те са 100% субективни. Просто защото знаят, че не са направили необходимото до 7-мата година и когато възникнат проблеми не знаят как да ги решат. А българското: другият е виновен си остава в сила.А и защо да ги виня. По медиите се псува, демонстрира се неуважение и към институции, и към личност. В училище колегите 70% са за магазинери, без да обиждам търговците. Питайте колко от учителите четат книги и се опитват да бъдат в крак с времето. познавам такива, които преподават от тетрадките си преди 30 години.
    А за управляващите последните 20 и предишните 50 - те са боклуци и предатели. Но произлизат от моята българска черга. Аз не се чувствам боклук и предател. На децата, чиито и да са, сме длъжници.
    В училище е много страшно. Но чиновниците, които получават заплатите си, защото работят в МОН, не го знаят.

    Нередност?
  • 7
    Avatar :-|
    Nikolay UK

    Ето затова социалните помощи и детските трябва да се обвържат с редовно посещение в училище и някакъв минимален успех (но не от училищни оценки, а измерен с национален изпит по подобие на матурите иначе училищата пак могат да "замазват" с тройки по "милост").

    Иначе какво става - ромите тъй като са масово неграмотни и тъй-като не ходят нито на училище, нито на работа имат много свободно време. Какво им остава да правят освен деца? Като направят децата получават социални помощи и детски, а съответните деца също остават неграмотни. На децата не им остава нищо друго освен да станат крадци или хронично безработни (които пък също имат достатъчно време да направят свои си деца). И така цикълът си продължава.

    Социални помощи, които не са обвързани с постигането на някакви минимални образователни стандарти вкаменяват ромското малцинство (а то не е вече малко) в ролята на люпилня за безработни и крадци. Трябва този порочен кръг да се прекъсне.

    Нередност?
  • 8
    Avatar :-|
    Георги Д.

    Законите в тази страна трябва да се спазват. Ако някой не пуска децата си на училище, те трябва да му се отнемат или поне той да се вкарва в затвора. Нали уж искаме да живеем добре сега и в бъдеще? Защо не се прави това?

    Нередност?
  • 9
    Avatar :-|
    baba Yaga

    Най-важната дума в главата на всеки човек е собственото му лично име. Да, но името Димитър вече се изписва без последната буква, така - Димитъ. Ама той бил стресиран, написал го на контролно... По български език! Ама иначе - бил добро дете...

    Учениците пишат масово неграмотно. А по методика се учи, че колкото и гениални писания да е предал ученикът, ако те са написани неграмотно, той трябва да получи оценка слаб - 2 (две). На някои и двойката им е много. Той трябва да бъде спрян, докато не се научи да пише правилно. Или да пише, защото много ученици не познават и азбуките - кирилицата, латиницата... Да не говорим за глаголицата. И, понеже са чатърско и СМС-поколение, те пишат 4 и 6, вместо ч и ш. Дори и в заглавията на уроци, дори - и по време на писмено изпитване.

    За голяма част от днешната младеж българският език е по-чужд от английския!

    Учениците не различават семантиката (смисъла) на двойките:
    - светска/съветска (република, да речем)
    - преплувал/преплавал (с кораб) (Тихия океан, да речем)
    - оставам (тук/сам)/оставям (нещо, някого - сам)
    - правя (нещо)/права (линия)
    - любими (мой)/люби ме (прави любов с мен!)...

    Един ученик казва на друг: "Ти си най-големият лъжец, когото познавам. Попитах те за твоята интернет-кореспондентка три пъти. А ти ми даде три РАЗЛИЧНИ отговора. Първият път ми каза, че тя е китайка. Вторият път - че живее в Китай. Третия път - че живее в Бейджинг (Пекин)."

    Знанията им по история са фрапантни.

    - Константинопол е голям град, като ... Полша.
    - Спартанците се раждали с меч в ръка и умирали с меч в ръка.
    - По време на мумификацията, жреците изваждали отделните органи на починалия и ги поставяли в глинени буркани.
    - Видни участници във френската буржоазна революция (1789-1792) са... Жана д'Арк (участничка в 100-годишната война (1337 - 1475)) и генерал дьо Гол (участник във Втората световна война (1939-1945)).
    - Наполеон Лунапарк (Бонапарт)...

    Списъкът с любими примери съвсем не претендира за изчерпателност.

    ---

    Защо е така?

    - Тате и мама им дават пари - по две учителски заплати на ден. За да не им се мотаят между краката, да не хабят електричеството, да не гледат общата любовница или общия любовник.
    -С тези пари децата им не си купуват книги, учебници, тетрадки, блокчета, химикали, моливи, водни бои... Купуват си грим, алкохол, цигари, наркотици, оръжие, проститутки... Мислят, че като са правили секс с по-възрастен от тях, като са опитали тютюн, алкохол и наркотици са получили някакво висше познание и никой от учителите и родителите им вече не може да ги научи на нещо ново, важно, интересно... Вярват, че като убият някой съученик, набият полицай, учител или циганин, като се уригнат в час или в междучасието се изпикаят в коша за боклук, са много велики. Не дай Боже, да подкарат автомобил или мотоциклет!

    Нередност?
  • 10
    Avatar :-|
    Barni Rubble

    Ама то така е, когато имат по 220 извинени отсъствия - това прави три предмета (история, география и философия), които не са посещавани цяла година. Но това не е точно така. Ако учат по 7 часа и по 5 дни в седмицата, за една седмица отсъствие от училище това са 35 часа. Това прави 6 месеца плътно отсъствие!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал