С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
52 23 юли 2008, 23:15, 8514 прочитания

ТВ-въздържатели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Пожелахте да видите... или първият тренд, забелязан от читателите на "Капитал" и предложен за включване в поредицата – хората, които не гледат телевизияПочти всеки човек над 50 години има трогателна история, запазена за внуците, в която се разказва как първият телевизор събирал целия квартал около себе си. Разбира се, тогава телевизорите са били черно-бели кутии, някои от тях битуващи в наши дни като антики или дори саксии. Повечето домове днес имат не просто цветни, но плазмени, плоски, многоинчови и какви ли още не телевизори. Някои са превърнали телевизора в част от интериора дори на детската стая. И за да не си помислим, че телевизорът е толкова популярен само като вещ, той почти непрекъснато е пуснат и излъчва непрестанно картинки, звуци, забави, новини и каквото трябва по програма.

Над 29 % от хората в България гледат телевизия повече от 3 часа на ден или казано накратко гледането на телевизия е най-любимото занимание на почти всички българи. И все пак на този фон се появява една малка група хора, които не гледат телевизия. Те са 2.6% и си струва по-внимателно да се вгледаме в тях.
В случая не говорим за хомогенна група. От една страна, това са безработни и хора с много нисък доход. При тях отказът от телевизия съвсем не е въпрос на избор. Те по-скоро са принудени да сведат медийното потребление до традиционните канали - радио и вестници.

Има, обаче, една по-интересна група в тези 2.6% - на ТВ-въздържателите. След години те вероятно ще разказват на своите внуци как са се събирали, за да не гледат телевизия. Защото става дума за страстен личен избор да изключиш телевизора.
40% сред ТВ-въздържателите са хора между 18-30 години. Те охотно разказват как са решили да бойкотират синия екран. Не малко форуми са посветени на отказването от телевизия, а не един и двама блогъри имат лична история за своя героичен отказ. Истината е, че изключването на телевизора, много често върви успоредно с пристрастяването към новата медиа, интернет, а екрана на телевизора се заменя с огромен монитор.
24% от ТВ въздържателите отделят повече от 3 часа от времето си за
 
Живот в интернет
 
те блогват, браузват, участват в социални мрежи и четат новинарски сайтове или просто се забавляват он-лайн. Любопитното е, че екранът на компютъра се мисли като възможност да общуваш и разбираш реални неща за истински хора, а телевизията като че ли излъчва режисирани истории, събития и съдържания. При това в определено програмно време, което съвсем не съвпада с личното желание на потребителя. И така много от ТВ въздържателите всъщност се отказват от телевизията, защото толкова много я обичат, че не харесват съвременния й твърде комерсиален вид. Те искат да правят съдържанието на медиата, да участват директно в нея, да я превърнат в онова, което тя е била при появата си: възможност на разнообразни гласове да присъстват в публичното пространство и да определят дневния ред на обществото. Днес подобна възможност дава основно интернет и от нея се възползват всякакви хора.

ТВ въздържателите съвсем не са нова група по света, техният брой непрекъснато нараства, а аудиторията на традиционните вече медии всяка година остарява и вече достига до средна възраст 50 години. Световно погледнато, от телевизия се отказват елитите, защото телевизията предлага масов, а това автоматично означава и нискокачествен продукт. Или както разказва в блога си Петър Стойков: „Особено важно за мене е, че с отказването да гледам телевизия опазих разсъдъка си от два разрушаващи всеки интелект фактора - реклами и новини. И двете в телевизията се правят за “широката публика”, което означава, че са отчайващо тъпи... Тъй успявам да остана
 
Блажено неосведомен за най-новите убийства


на "знакови фигури", за последните изцепки на тъпите медици, за всякакви неща, свързани с футболисти, футболни съдии, собственици на футболни отбори и изобщо за каквото и да е, свързано с футбол, както и рождения ден на слона Дъмбо от бомбайската зоологическа градина или как баба Гицка от Долно Кокялане се готви за Великден..."
И така, нарастването на развлекателните предавания, риалити шоута и най-вече реклами кара високо образованите и бъдещите млади елити да напускат телевизионната аудитория. При това те се отказват с жар и организират акции срещу телевизията като „Седмица без телевизия”, защото намират, че тази медиа най-безболезнено, но всекидневно убива отношенията между хората: „Настаняваме се удобно срещу екрана, далеч един от друг, изолирани един от друг и се оставяме друг да ни говори, друг да ни казва, какво трябва да ни е мнението, кое е красиво и правилно и т.н.”, пише Таня в един български форум.
Подобен профил – елити превърнали се в ТВ въздържатели – вече очертахме и в тази група.
Хората със семеен доход над 500 лева сред ТВ въздържателите са 8% и 24% от тях имат висше образование. Оттук можем да продължим към промените, които тази група произвежда.
Първата и най-видима промяна е непрекъснато появяващото се
 
Ново медийно съдържание
 
блоговете в САЩ вече успяват да произвеждат новини, не е далеч времето, в което това ще се случва и тук. Дори и сега новинарски сайтове и блогове вече влизат в програмите на телевизиите. По-голямата промяна е истеричното усилие на телевизиите да се превърнат в интерактивни медии, които засега постигат това, само колкото да ни накарат да изпратим няколко sms-а. Ако традиционните медии искат наистина да спечелят ТВ - въздържателите отново, това може да доведе до много по-сериозна промяна. Освен да завладеят виртуалното пространство, може би ще трябва да се научат да се справят с по-малки рекламни блокове и малко повече сериозно съдържание; и най-вече ще трябва да открият начин дневният ред да се задава от аудиторията, а не от интересите на медийната компания, пък била тя и държавна.

И още нещо, активният отказ от телевизия на ТВ въздържателите има потенциала да формира истинска общност, защото е личен, но публично споделен избор. Постепенно ТВ въздържателите формират група, която е информирана отвъд рамката на националните медии, имат канали, по които да общуват помежду си и кой знае какви каузи може да им хрумне да защитават някой ден. Защото те имат потенциал не просто да загасят телевизора, а да променят медийния ред на обществото.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Черната овца на Югоизточна Азия

През чумавото

Най-важните въпроси около първите за Европа случаи на рядкото заболяване по дребните преживни животни в България ще останат без отговор

Наглият подарък за Домусчиев и Пеевски

Комбинация между двама патриоти и депутат от ГЕРБ спестява милиони на собствениците на БМФ, "Булгартабак", купувача на киноцентъра и още шепа приватизатори

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Ново място: "Хралупата"

През последните месеци "Хралупата" стана едно от основните места за българската литературна сцена

Календар и домашно кино

Интересните събития през уикенда и следващата седмица

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 29

Капитал

Брой 29 // 21.07.2018 Прочетете
Капитал PRO, Третият варненски мол се довършва с кредит за 22 млн. евро, десетият магазин Jumbo ще е в "Илиянци", НАП с промени за касовите апарати

Емисия

DAILY @7AM // 23.07.2018 Прочетете