Време ли е за сън?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време ли е за сън?

Време ли е за сън?

Деси Николова
9059 прочитания

© Robert Broadie


Дали безсънието е признак на болест, резултат от преумора, появява ли се само при пълнолуние и кои са рецептите да се пребориш с него? Кога става хронично и трябва да се потърси лекарска помощ? Обърнахме се за отговор към доц. д-р Венета Костова, завеждащ отделението по неврология на Университетска болница "Св. Иван Рилски", която е специалист и по проблемите на съня.

Insomnia (инсомния/безсъние) най-често се определя като симптом. Представлява нарушение на съня, което се характеризира с трудност при заспиване, с нарушено/невъзможно поддържане на съня за достатъчен период (минимум 6 часа) – ранно събуждане, с тотална липса на сън или с всички изброени признаци.

От какво се поражда безсънието?

Най-честите причини са:

- нарушена хигиена на съня – лоши/неправилни навици по отношение на съня: - усилени физически упражнения късно през деня, преди лягане (те трябва да се избягват до три часа преди сън);
- прием на много течности във времето преди лягане; - усилена умствена активност преди лягане - ярките цветове на телевизора и компютрите възбуждат мозъчната дейност; - преяждане вечерно време, ядене на кисели, пикантни, тежки и високовъглехидратни храни вечер;
- дремване, следобеден сън; - прием на някои храни, напитки, вещества като кафе, кола, чай, какао, шоколад, никотин; също така алкохол - може да подобри заспиването в някои случаи, но нарушава втората половина на нощния сън; растителни добавки – повишават енергията, но също така нарушават/пречат на съня; - “неблагоприятна” околна среда: много шум, ярка светлина, висока или ниска температура в спалнята, неудобно легло, нарушаващи съня партньор или други членове на семейството (хъркане, често събуждане, говорене на сън, сънна апнея и др.);
- стрес – нова работа, семейни или финансови проблеми, предстоящ тест (мозъчната дейност се активира); - негативно възприемане на проблемите със съня- пациентът се ядосва заради това, че сънят не е настъпил или заради това че се буди рано или през нощта; - други соматични болести: хронични болкови синдроми (болки в шията, кръста, ставите); сърдечни увреждания, сърдечна недостатъчност, хронична обструктивна белодробна болест, дегенеративни болести (напр.болеста на Алцхаймер); желязодефицитна анемия; нарушена функция на бъбреците; захарен диабет; СПИН;
- причина могат да бъдат и психични разстройства: тревожност, депресия, деменция, психози; - други нарушения на съня (извън безсънието) – сънна апнея, симптом на неспокойните крака, периодичните движения на крайниците, бруксизма и др. - бременност и период на менструация – поради хормоналните промени;
- менопаузата – топли вълни и изпотявания нощем, тревожност и/или хормонални вариации - остаряване – поради промени в схемите на сън; намалена физическа и социална активност, хормонални и здравословни проблеми - прием на някои лекарства: например препарати, използвани при простуда, грип, астма (съдържат стимуланти, които пречат на съня), лекарства за повишено артериално налягане (напр.β-блокери, диуретици) и др;

- нарушения на ритъма бодрост/ сън – възникват при загуба на вътрешната синхронизация с външни синхронизатори, със смяната на светлина – мрак и социално свързани графици; нарушение на часовия график; наблюдават се при професии, свързани със сменна работа (съответно нощен труд), трансмеридианни полети (т. нар. jet lag - при пилоти на самолети, стюардеси, често и редовно пътуващи, бизнесмени и др.).

Кога безсънието е хронично?

Съществуват:

1. Преходна инсомния - краткотрайно безсъние - трае от няколко нощи до една - две седмици и обикновено е свързано с емоционално действащи или стресови явления. Понякога смяната на времевата зона (“jet lag”) или sleep schedule са причина за безсънието 2. Хронична инсомния (безсъние) – трае най-малко 1 месец, но обикновено продължава месеци или години; обикновено се причинява от медицински (здравословни) проблеми или от лоша хигиена на съня и се разделя на два подтипа: - първична инсомния – няма съпътстващи болести, най-честият тип безсъние и обикновено се причинява от лоша хигиена на съня; стрес; неуточнена/неясна причина и др.;

- вторична инсомния – обикновено съпътства (симптом) на друго заболяване, чието излекуване отстранява и безсънието;

“Подръчни” средства или какво да направиш сам?

Това са хигиенните мерки и традиционните средства, насочени към подобряване на навиците за сън и на околната среда:

- трябва да се избягват дейности, натоварващи умствено и психически във вечерните часове; - добре е да се ляга в определен “приличен” час; - необходимо е да се осигурят условия, улесняващи съня;
- да се избягва употребата на алкохол и тютюнопушене преди лягане; - препоръчително е да се приема топло мляко преди лягане и да се вземе гореща баня вечер; - интензивни физически упражнения трябва да се извършват около час и половина най-късно в ранния следобед;
- трябва да се приема само лека вечеря, поне три часа преди лягане (евентуалният прием на обилно количество храна трябва да е на обяд);

Не се препоръчна самолечение (както при всички здравословни проблеми). Задължително е пациентът да се консултира специалист; много често безсънието се явява симптом на друго сериозно заболяване, което налага лечение.

Кога се налага да се потърси лекарска помощ?

Безсънието налага посещение на лекар-специалист, ако продължава повече от четири седмици или ако пречи на ежедневните дейности и функциониране на организма.

Безсънието е проблем с изключителна значимост, защото има голяма честота и разпространение и засяга много хора. Високата честота на безсънието в общата популация: е доказана в редица проучвания - напр. според скорошни проучвания на Националния институт по неврологични нарушения и инсулти в САЩ над 40 мил. американци страдат от нарушения на съня, а повече от 50% от населението в САЩ са имали проблеми със съня в определен период от живота си; в САЩ insomnia е третата причина за посещение на лекар след главоболието и простудата. Изследване в Канада сочи, че 25.3% от хората не са били задоволени от качеството на съня си, 29.9% съобщават за различни признаци на безсъние, а 9.5% имат критериите за цялостния синдром инсомния. Хронично безсъние е доказано при 10%. Изследване на британски специалисти, завършило м.септември 2007 г., установява, че хората, страдащи от безсъние, умират два пъти по-често от сърдечно-съдови заболявания - ритъмни нарушения, стенокардия, миокарден инфаркт.

В България липсват детайлни епидемиологични проучвания, които да определят точната честота на безсънието; някои автори посочват, че двама на всеки петима души са с проблеми със съня, други съобщават честота на инсомнията - около 15-20%.
Инсомнията нараства с напредване на възрастта, като жените се засягат по-често от мъжете - над 65 години 29% от мъжете и 37 % от жените са засегнати от това разстройство, а в САЩ повече от половината от лицата над 64 г. са с нарушения на съня.

Безсънието предизвиква съществени нарушения в организма, емоционални разсторйства, както и повишена опасност от инциденти с моторни пренозни средства и трудови злополуки. Инсомнията много лесно става хронична и това предизвиква трудности при лечението.

доц. Венета Костова
Фотограф: Капитал

Дали безсънието е признак на болест, резултат от преумора, появява ли се само при пълнолуние и кои са рецептите да се пребориш с него? Кога става хронично и трябва да се потърси лекарска помощ? Обърнахме се за отговор към доц. д-р Венета Костова, завеждащ отделението по неврология на Университетска болница "Св. Иван Рилски", която е специалист и по проблемите на съня.

Insomnia (инсомния/безсъние) най-често се определя като симптом. Представлява нарушение на съня, което се характеризира с трудност при заспиване, с нарушено/невъзможно поддържане на съня за достатъчен период (минимум 6 часа) – ранно събуждане, с тотална липса на сън или с всички изброени признаци.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ъъъ

    аз пък спя кат пор

  • 2
    Avatar :-P
    anonimen

    аз спя само с хапчета


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK