Китайците се завръщат в Lenovo
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайците се завръщат в Lenovo

<p>Уилям Амелио (вляво) и Ян Юанцин (вдясно) в годините, когато гледаха в една посока.</p>

Китайците се завръщат в Lenovo

Маргарита Насева
2663 прочитания

<p>Уилям Амелио (вляво) и Ян Юанцин (вдясно) в годините, когато гледаха в една посока.</p>

© Reuters


Китайската компания Lenovo смени досегашния си изпълнителен директор - американеца Уилям Амелио, след като отчете първата си загуба от три години насам. Мястото му ще заеме досегашният председател на управителния съвет на фирмата Ян Юанцин.

Уилям Амелио е бивш служител на Dell. Той идва в Lenovo през 2005 г., малко след като китайската компания осъществи сензационната покупка на бизнеса с персонални компютри на IBM в сделка на стойност 1.25 млрд. долара. Това превърна групата в четвъртия по големина производител на компютри в света след Hewlett-Packard, Dell и Acer с дял от 7.5% в общите продажби за сектора през 2008 г.

Недоволството срещу Амелио избуява в Lenovo, след като директорът сменя един от популярните китайски високопоставени служители и поставя на мястото му свой бивш колега от Dell. През финансовата 2007-2008 г. представители на компанията дават да се разбере, че конфликтите са преодолени. По това време Lenovo отчита зашеметяващ ръст на нетната си печалба с 200% благодарение на увеличените продажби на компютри. През миналата година обаче Wall Street Journal съобщи за назряващо ново напрежение в мениджмънта по повод на разликите в заплатите между някои американски и китайските служители.

През последното тримесечие, което приключи през декември 2008 г., Lenovo обаче излезе „на червено” с нетна загуба от 96.7 млн. долара. Според китайската компания причината за това се крие в драстичния спад в продажбите на компютри – с 20% спрямо аналогичното тримесечие на 2007 г. Миналия месец Lenovo обяви, че ще съкрати 2500 работни места, за да реализира икономии в размер на 300 млн. долара до март 2010 г. и да преодолее поне част от проблемите си най-вече на китайския пазар. За целта компанята вероятно ще разчита на доброто познаване на местния бизнес от страна на новия директор Ян Юанцин.

В Lenovo се завръща и още една емблематична личност от нейната история – Лю Чуанжи, който е участвал в създаването на фирмата и е бил председател на съвета на директорите до 2005 г. Той ще поеме стария си пост.

Според анализатори успехът на четвъртия по големина производител на PC в света до голям степен ще зависи от това как ще успее да се преориентира от пазара на корпоративни клиенти (където е съсредоточен основната част на бизнеса му) към ниския ценови сегмент. Перспективите никак не са розови, особено в Китай, лаконичен е Джоузеф Хо, анализатор от Daiwa Securities, цитиран от агенция Reuters. Настоящото тримесечие се очертава дори още по-мрачно от предишното, тъй като предстои във финансовите резултати да бъдат включени и разходите от преструктуриране на компанията.

Китайската компания Lenovo смени досегашния си изпълнителен директор - американеца Уилям Амелио, след като отчете първата си загуба от три години насам. Мястото му ще заеме досегашният председател на управителния съвет на фирмата Ян Юанцин.

Уилям Амелио е бивш служител на Dell. Той идва в Lenovo през 2005 г., малко след като китайската компания осъществи сензационната покупка на бизнеса с персонални компютри на IBM в сделка на стойност 1.25 млрд. долара. Това превърна групата в четвъртия по големина производител на компютри в света след Hewlett-Packard, Dell и Acer с дял от 7.5% в общите продажби за сектора през 2008 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.