НАСА и партньори
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

НАСА и партньори

Изстрелването на ракетата от базата край Vandenberg. Всичко е изглеждало добре... до 13-тата минута. <br />

НАСА и партньори

Бойчо Попов
5204 прочитания

Изстрелването на ракетата от базата край Vandenberg. Всичко е изглеждало добре... до 13-тата минута. <br />

© NASA


Наистина, ракетата Таурус, произведена от частната фирма Orbital Sciences Corporation, е била изстреляна без никакви проблеми. Първите два от общо четирите етапа са преминали безпроблемно. Но третият - "обличането" на купола на ракетата, не сработва. Проблемът възникнал, след като горната част на ракетата, предназначена да предпазва товара при преминаването му през атмосферата, отказала да се отдели правилно. Часове по-късно става ясно, че сателитът е паднал в Северния ледовит океан.

Случаят не би предизвикал толкова интерес, ако не беше една подробност - това е вторият нещастен случай с американски сателит само за последния месец. Две седмици по-рано нефункциониращ руски военен сателит се сблъска с телекомуникационен спътник на американската компания Iridium Satellite LLC. Тогава сблъсъкът осея орбиталното пространство с огромни отломки. А сега и този случай с катастрофата на ракетата Таурус на частната фирма Orbital Sciences. Последната е една от двете компании, на които НАСА е поверила снабдяването на международната космическа станция (International Space Station). За тази цел Orbital Sciences и другият частен партньор - SpaceX, получиха от американското правителство чрез НАСА общо 3.6 млрд. долара. Orbital трябва да достави на станцията осем пъти провизии и техника, а конкурентът им, създаден от интернет милионера Елън Мъск - дванадесет пъти.

Без частните си партньори НАСА е заплашена от криза със снабдяването на станцията, когато през следващата година много от старите технологии трябва да бъдат подменени. А наследникът на станцията ще бъде изстрелян не по-рано от 2015 г. А да зависи изцяло от руснаци и европейци в космоса, за Америка ще е, меко казано, неприемливо.

Ето защо НАСА има много доверие в двете компании, твърде много. Строенето на ракети е, както знаем, високорисково начинание. А в това болезнено се убедиха вече и двете фирми. през миналата година SpaceX изстреля първата си ракета в орбита... след четвъртия си опит. За сметка на това Orbital има многогодишен опит в ракоетостроенето. Но и ракетата Таурус е била изстрелвана едва осем пъти, от които два - неуспешно. А ракета от калибъра, необходим от НАСА за снабдяване на станцията, досега не е била изстрелвана от американските компании.

Е, сега шефът на програмата за изстрелване на Таурус в Orbital Sciences, Джон Бръншилер, знае колко боли, когато резултатът от многодишна работа е неуспешен. С тъжна гримаса Бръншилер заедно с представители на НАСА се изправи пред представителите на медиите и обяви, че се създава вътрешна комисия, която да установи причините за провала. При това, по време на изявлението, почти му падна гласът. Не толкова емоционално реагира обаче борсата: акциите на Orbital се сринаха мигновенно.

Наистина, ракетата Таурус, произведена от частната фирма Orbital Sciences Corporation, е била изстреляна без никакви проблеми. Първите два от общо четирите етапа са преминали безпроблемно. Но третият - "обличането" на купола на ракетата, не сработва. Проблемът възникнал, след като горната част на ракетата, предназначена да предпазва товара при преминаването му през атмосферата, отказала да се отдели правилно. Часове по-късно става ясно, че сателитът е паднал в Северния ледовит океан.

Случаят не би предизвикал толкова интерес, ако не беше една подробност - това е вторият нещастен случай с американски сателит само за последния месец. Две седмици по-рано нефункциониращ руски военен сателит се сблъска с телекомуникационен спътник на американската компания Iridium Satellite LLC. Тогава сблъсъкът осея орбиталното пространство с огромни отломки. А сега и този случай с катастрофата на ракетата Таурус на частната фирма Orbital Sciences. Последната е една от двете компании, на които НАСА е поверила снабдяването на международната космическа станция (International Space Station). За тази цел Orbital Sciences и другият частен партньор - SpaceX, получиха от американското правителство чрез НАСА общо 3.6 млрд. долара. Orbital трябва да достави на станцията осем пъти провизии и техника, а конкурентът им, създаден от интернет милионера Елън Мъск - дванадесет пъти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

12 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    Любо

    Винаги могат да се примолят на Иран, на Южна Корея ...

  • 2
    dobromir avatar :-|
    Dobri

    ИнжИнер се пише с Е!

  • 3
    boyo avatar :-|
    Boyo

    Dobri,

    благодаря, поправено е. Стават грешки, особено в бързината.

  • 4
    Avatar :-|
    Bushido

    Ако навлезем в зоната на заяждането, би трябвало да изписваме думата енжинер, защото думата произлиза от английското engine. :P

  • 5
    Avatar :-|
    до Бушидо

    По-добре не навлизай друг път в тази зона, за да не се изложиш пак.
    Думата произлиза от френската "ingenieur".
    И правописа е "инжЕнер".

  • 6
    Avatar :-?
    Анонимко

    Бойчо, Бойчо, написал си тая статия все едно си на Орбитал дядото, и тъкмо ще ги припляскаш. Много назидание, малко съдържание. Имаш ли опит с тази материя, за да съдиш така? Изобщо какво искаш да кажеш с тази статия?

  • 7
    Avatar :-|
    Bushido

    Какво те кара да мислиш, че първият инженер е французин, а не англичанин ?

  • 8
    Avatar :-|
    Bushido

    Хъм, взе че ме заинтригува произходът на думата "инженер". Гледайте какво намерих, май не само ние си блъскаме главата дали името идва от engine или не:

    B. THE QUESTION INGENUITY VS. ENGINE OPERATOR IN THE DICTIONAIRES: ENGLISH, LATIN, SPANISH.

    The English material

    Not only the Second Edition of the Webster Dictionary (1983) as the Random House (New York, 1967) refer to the origin of the word engineer as coming from the Low Latin ingeniarius, equivalent to ingenia(tus), from where derived ingeniator (Low Latin), already mentioned and then engigneor (Ancient French), and later engyn(e)our (Middle English). Also Webster quotes engigneur from the Old French and engigner in Middle English (p. 602, idem).

    So then it appears the possibility of the origin other word as coming from an apparent evolution from the original Low Latin, ingegniarius, referred to �that who uses an machine (engine)� -- engine itself coming from ingenium, that is, clever creation.

    Also the Random House text points out the word engineer as composed by engine + -eer, participe of ingeniare: to design, devise, from the Latin ingenium. This would constitute another conception closer to the present understanding of the profession, as project engineer.

    Considering the pure or exclusive alternative of the origin as coming from engine, this word derives from engin, from the Middle English, in turn lent from the Old French, in turn coming from Latin ingenium, invention.

  • 9
    Avatar :-|
    Браво

    добре написано и с лек намек на химор - интелигентните ще го оценят

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Пак тръгнаха по отдавна забравеният път на частни проекти и усилия в ракетостроенето, както и през 50-те. Верно по "капиталистически" изглежда ама в тази област не вървой, жадността и опитите за икономии пречат!
    Видно старите в НАСА ги няма, новите не помнят!
    И тогава както и сега успех след неуспех и то основно от тази база Вандерберг, бяха станяли зя смях, докато Кенеди не създаде НАСА и не наля едни 10 млрд. само в един проект Аполон отиване до Луната. Нататък знаем!
    --------------------------
    Така че ако не искат да ги возят французи, китайци, руснаци или индийци, в по-далечно бъдеще корейци, да влагат много пари и то в НАСА и яка работа както през 60-те и 70-те години, "частници", "конкуренция", "икономия" йок!
    Ако искат икономия и игра на капитализъм, ей къде е Байконур няма и 6 часа полет от Виена!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK