

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Наистина, ракетата Таурус, произведена от частната фирма Orbital Sciences Corporation, е била изстреляна без никакви проблеми. Първите два от общо четирите етапа са преминали безпроблемно. Но третият - "обличането" на купола на ракетата, не сработва. Проблемът възникнал, след като горната част на ракетата, предназначена да предпазва товара при преминаването му през атмосферата, отказала да се отдели правилно. Часове по-късно става ясно, че сателитът е паднал в Северния ледовит океан.
Случаят не би предизвикал толкова интерес, ако не беше една подробност - това е вторият нещастен случай с американски сателит само за последния месец. Две седмици по-рано нефункциониращ руски военен сателит се сблъска с телекомуникационен спътник на американската компания Iridium Satellite LLC. Тогава сблъсъкът осея орбиталното пространство с огромни отломки. А сега и този случай с катастрофата на ракетата Таурус на частната фирма Orbital Sciences. Последната е една от двете компании, на които НАСА е поверила снабдяването на международната космическа станция (International Space Station). За тази цел Orbital Sciences и другият частен партньор - SpaceX, получиха от американското правителство чрез НАСА общо 3.6 млрд. долара. Orbital трябва да достави на станцията осем пъти провизии и техника, а конкурентът им, създаден от интернет милионера Елън Мъск - дванадесет пъти.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
12 коментара
Винаги могат да се примолят на Иран, на Южна Корея ...
ИнжИнер се пише с Е!
Dobri,
благодаря, поправено е. Стават грешки, особено в бързината.
Ако навлезем в зоната на заяждането, би трябвало да изписваме думата енжинер, защото думата произлиза от английското engine. :P
По-добре не навлизай друг път в тази зона, за да не се изложиш пак.
Думата произлиза от френската "ingenieur".
И правописа е "инжЕнер".
Бойчо, Бойчо, написал си тая статия все едно си на Орбитал дядото, и тъкмо ще ги припляскаш. Много назидание, малко съдържание. Имаш ли опит с тази материя, за да съдиш така? Изобщо какво искаш да кажеш с тази статия?
Какво те кара да мислиш, че първият инженер е французин, а не англичанин ?
Хъм, взе че ме заинтригува произходът на думата "инженер". Гледайте какво намерих, май не само ние си блъскаме главата дали името идва от engine или не:
B. THE QUESTION INGENUITY VS. ENGINE OPERATOR IN THE DICTIONAIRES: ENGLISH, LATIN, SPANISH.
The English material
Not only the Second Edition of the Webster Dictionary (1983) as the Random House (New York, 1967) refer to the origin of the word engineer as coming from the Low Latin ingeniarius, equivalent to ingenia(tus), from where derived ingeniator (Low Latin), already mentioned and then engigneor (Ancient French), and later engyn(e)our (Middle English). Also Webster quotes engigneur from the Old French and engigner in Middle English (p. 602, idem).
So then it appears the possibility of the origin other word as coming from an apparent evolution from the original Low Latin, ingegniarius, referred to �that who uses an machine (engine)� -- engine itself coming from ingenium, that is, clever creation.
Also the Random House text points out the word engineer as composed by engine + -eer, participe of ingeniare: to design, devise, from the Latin ingenium. This would constitute another conception closer to the present understanding of the profession, as project engineer.
Considering the pure or exclusive alternative of the origin as coming from engine, this word derives from engin, from the Middle English, in turn lent from the Old French, in turn coming from Latin ingenium, invention.
добре написано и с лек намек на химор - интелигентните ще го оценят
Пак тръгнаха по отдавна забравеният път на частни проекти и усилия в ракетостроенето, както и през 50-те. Верно по "капиталистически" изглежда ама в тази област не вървой, жадността и опитите за икономии пречат!
Видно старите в НАСА ги няма, новите не помнят!
И тогава както и сега успех след неуспех и то основно от тази база Вандерберг, бяха станяли зя смях, докато Кенеди не създаде НАСА и не наля едни 10 млрд. само в един проект Аполон отиване до Луната. Нататък знаем!
--------------------------
Така че ако не искат да ги возят французи, китайци, руснаци или индийци, в по-далечно бъдеще корейци, да влагат много пари и то в НАСА и яка работа както през 60-те и 70-те години, "частници", "конкуренция", "икономия" йок!
Ако искат икономия и игра на капитализъм, ей къде е Байконур няма и 6 часа полет от Виена!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.