OnLive - игри на един клик разстояние
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

OnLive - игри на един клик разстояние

OnLive - игри на един клик разстояние

Асен Георгиев
5959 прочитания

© OnLive


Тази седмица, в периода 23 - 27 март, се провежда един от най-големите световни форуми, свързан с компютърни игри - Game Developers Center. Събитието се осъществява всяка година в Сан Франциско. Между стените на зала Москени се събира елитът на развлекателната индустрия, който преди броени дни беше разтърсен от анонс, направен по време на Game Developers Center. Ставва въпрос за обявяването на евтината гейм конзола OnLive MicroConsole и на уеб базираната услуга, наречена просто OnLive. Сензацията се крие в самата идея, заложена в представените продукти. Целта на създателя и изпълнителен директор на OnLive Стив Пърлман е разработването на услуга, която позволява на потребителите да се забавляват в компанията на най-новите компютърни и видеоигри, но без физически да ги купуват, инсталират и притежават. Според интернет предприемачът, работил за проекти като WebTv и QuickTime, разработката на OnLive до момента е отнела седем години. Направени са множество тестове, а ключът към успеха се крие в специален метод за "интерактивна видео компресия". OnLive разчита на мощните сървъри на компанията, които ще извършват цялата изчислителна работа и след това ще стриймват видео към потребителските екрани. Междувременно реакциите на играчите, отразявани от натискането на бутоните на клавиатура/мишка/джойпад, ще бъдат изпращани към сървърното през интернет. Звучи просто, но пред реализацията на подобна идея стоят множество пречки, които предприемачите от OnLive твърдят, че са преодолели.

В момента проектът е на фаза затворен бета тест, което означава, че се изпробва в рамките на компанията. През лятото тестовете ще станат публични, а дебютът на услугата и евтината конзола, е планиран за тази зима, твърди Пърлман. За да играете най-новите заглавия в компанията на OnLive, ще ви е нужен или компютър с интернет връзка (над 1.5 mbit/s. за средно качество на картината и 5 mbit/s. за високо качество) или телевизор, свързан към конзолата MiniConsole и отново достъп до мрежата. Самият хардуерен продукт ще струва между 50 и 100 долара.

Причината за огромния интерес към начинанието на интернет предприемачът Стив Пърлман, е че подобна услуга ще преобърне изцяло моделът за продажба и разпространение на компютърните игри, ще реши до голяма степен кризата с пиратството и вероятно ще допринесе за намаляването на цените на продуктите за крайните потребители. Ако OnLive заработи през зимата, тогава всеки американец (в началото услугата ще е ограничена до територията на САЩ) ще може да избере любимата си игра с два клика да се потопи в света й. Цялата изчислителна работа ще се извършва на сървърите на компанията, поддържаща услугата. Крайният потребител ще се нуждае от съвсем скромна компютърна конфигурация. Днес, за да може човек да се наслади на най-новите игри, трябва постоянно да подобрява хардуерната си конфигурация.

Надежди и съмнения

Посетителите на Game Developers Center, а по-късно и технологичните журналисти и анализатори, са разделени в два лагера по отношение на новата OnLive. Едните са крайно песимистично настроени. Според тях на този етап физически не е възможно да се пусне подобна услуга и тя да бъде качествена, заради ограниченията на изградените мрежи, по които се доставя интернет. Критиците не пропускат да припомнят, че все още не са направени открити бета тестове, които евентуално биха могли да докажат горното твърдение.

Има и друга група от хора, които смятат, че OnLive ще промени начинът, по който гейм индустрията същестува. "Не е ясно кой точно модел ще победи, но без съмнение най-късно след 10 години, това ще е начинът, по който ще играем", казва Geoff Keighley, гейм журналист в MTV Networks. "Идеята за изчисления в "облака" за игри е много примамлива", добавя той. Крачки в тази насока всъщност вече са направени. Това са твърде популярните мултиплейър онлайн ролеви игри от типа на World of Warcraft, в където ежедневно се срещат десетки милиони души от цял свят. Показателен за посоката, в която се развива гейм индустрията е и софтуерът Steam, който премахва необходимостта от физически копия на новите игри. Чрез него те се плащат онлайн и след това се изтеглят директно на потребителските компютри.

Ако OnLive проработи, хората по веригата от гейм студията, които произвеждат игрите, до крайния потребител, ще трябва да преориентират бизнесите си. Част от техните приходи, вероятно ще се пренасочат към касите на новата компания. А това със сигурност ще компенсира седемте години разработки, имайки предвид, че въпреки тежките икономически времена, за месец февруари гейм индустрията е отчела ръст от 10% на годишна база, генерирайки 1.47 млрд. долара приходи на територията на САЩ, по данни на анализаторите от NPD Group.

Междувременно от OnLive вече са привлекли интереса на девет от най-големите разпространителски компании в бранша, в чиито каталози се появяват по-голяма част от хитовите заглавия. Компаниите Atari, Eidos, Codemasters, Electronic Arts, Epic, Take-Two, THQ, Ubisoft и Warner Bros са на линия, а разговори се водят с Interactive Entertainment и други.

За момента не е ясно как и колко точно ще се плаща за OnLive. Знае се само, че моделът ще е базиран на платена регистрация в сайта. Твърде вероятно е игрите да могат да се купуват за определен период или да бъде добавена система за плащане на изиграно време. При всички положения обаче подобна услуга ще е по-евтина, отколкото купуването на игра от магазина, която струва средно около $60.

Тази седмица, в периода 23 - 27 март, се провежда един от най-големите световни форуми, свързан с компютърни игри - Game Developers Center. Събитието се осъществява всяка година в Сан Франциско. Между стените на зала Москени се събира елитът на развлекателната индустрия, който преди броени дни беше разтърсен от анонс, направен по време на Game Developers Center. Ставва въпрос за обявяването на евтината гейм конзола OnLive MicroConsole и на уеб базираната услуга, наречена просто OnLive. Сензацията се крие в самата идея, заложена в представените продукти. Целта на създателя и изпълнителен директор на OnLive Стив Пърлман е разработването на услуга, която позволява на потребителите да се забавляват в компанията на най-новите компютърни и видеоигри, но без физически да ги купуват, инсталират и притежават. Според интернет предприемачът, работил за проекти като WebTv и QuickTime, разработката на OnLive до момента е отнела седем години. Направени са множество тестове, а ключът към успеха се крие в специален метод за "интерактивна видео компресия". OnLive разчита на мощните сървъри на компанията, които ще извършват цялата изчислителна работа и след това ще стриймват видео към потребителските екрани. Междувременно реакциите на играчите, отразявани от натискането на бутоните на клавиатура/мишка/джойпад, ще бъдат изпращани към сървърното през интернет. Звучи просто, но пред реализацията на подобна идея стоят множество пречки, които предприемачите от OnLive твърдят, че са преодолели.

В момента проектът е на фаза затворен бета тест, което означава, че се изпробва в рамките на компанията. През лятото тестовете ще станат публични, а дебютът на услугата и евтината конзола, е планиран за тази зима, твърди Пърлман. За да играете най-новите заглавия в компанията на OnLive, ще ви е нужен или компютър с интернет връзка (над 1.5 mbit/s. за средно качество на картината и 5 mbit/s. за високо качество) или телевизор, свързан към конзолата MiniConsole и отново достъп до мрежата. Самият хардуерен продукт ще струва между 50 и 100 долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK