Белият дом включи обратното броене за GM и Chrysler
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Белият дом включи обратното броене за GM и Chrysler

Рик Уагонър - първата високопоставена жертва на бавното преструктуриране на GM.<br /> <br />

Белият дом включи обратното броене за GM и Chrysler

Маргарита Насева
2708 прочитания

Рик Уагонър - първата високопоставена жертва на бавното преструктуриране на GM.<br /> <br />

© Reuters


Администрацията на Барак Обама с твърда ръка поема управлението на затъналите американски автомобилни гиганти. Белият дом поиска оставката на изпълнителния директор и председател на General Motors Corp. Рик Уагонър, като условие, за да осигури средства на компанията за още два месеца, през които да се убеди, че тя може да се справи с кризата и даде да се разбере, че другата затънала американска автомобилна икона Chrysler трябва час по-скоро да си намери партньор. В противен случай и двете компании са застрашени от фалит.

В началото на годината директорът на General Motors Corp. Рик Уагонър уверено стоеше до надписа Here To Stay (Оставаме тук) на международното изложение в Детройт. Но четири месеца по-късно подобен оптимизъм се оказа неуместен. Особено що се отнася до поста на Уагонър в GM.

В неделя той подаде оставка след близо осемгодишно управление. До намирането на нов изпълнителен директор временно функциите на Уагонър ще изпълнява финансовият директор Фредерик Хендерсън, а длъжността председател на управителния съвет ще поеме дългогодишният директор в компанията Кент Креса. Очевидно това ще бъдат хората, върху чиито плещи ще падне тежката задача да осигурят бъдещето на компанията. Според Reuters администрацията на Обама е обещала да финансира дейността на GM през следващите два месеца, през които закъсалият автомобилен гигант ще трябва да разработи убедителен план за преструктуриране и да постигне още по-голямо съкращаване на разходите и дълговете.

Източници на Wall Street Journal и New York Times твърдят, че напускането на 56-годишния Уагонър е поставено като условие за получаването на допълнителна държавна помощ от GM, а според Financial Times оставката на Уагонър разчиства пътя до месец GM да влезе в процедура по фалит.

В края на миналана година администрацията на предишния президент Буш отпусна 17.4 млрд. долара на GM (13.4 млрд. долара) и Chrysler (4 млрд. долара) с изискването до 31 март компаниите да предоставят конкретни програми за намаляване на дълговете и на разходите си. В момента GM си надява да получи още над 16 млрд. долара. По всичко личи, обаче, че за да направи поредната животоспасяваща инжекция и да реанимира за пореден път GM, правителството иска гаранции, че средствата няма да „потънат” при досегашното ръководство, което напрактика докара гиганта до фалит.

Историята показва, че няма основания управлението на Рик Уагонър да се смята за успешно, защото

GM се променяше бавно, а и промените закъсняваха

Уагонър пое компанията през юни 2000 г. Той наследи цял куп проблеми като разточителни заплати, щедри пенсионни обезщетения, договорени в годините на просперитет, прекалено раздут щат и твърде голяма продуктова гама от автомобили, лакоми за гориво.

Електронното издание на Spiegel изброява част от достойнствата на ерата Уагонър в GM – разработването на електрическия автомобил Chevrolet Volt, който се очаква да се появи на пазара догодина, съкращаване на щата на компанията със 70 хиляди след 2005 г., споразумение през 2007 г. с профсъюзите за намаляване на заплатите наполовина за новопостъпилите служители и формирането на здравен фонд със 36 млрд. долара, така че огромните разходи за медицинско обслужване на персонала да не тежат директно върху GM. Но тези промени се случваха бавно и в общи линии доста късно, заключава Spiegel.

В крайна сметка компанията се оказа напълно неподготвена за драстичното поскъпване на горивата след 2005 г., още по-малко за рецесията, която връхлетя като ураган автомобилната индустрия през 2008 г.

GM започна да боксува в блатото на загубите още от 2005 г., когато отчете загуба в размер на 10.5 млрд. долара. Като цяло под управлението на Уагонър загубите набъбнаха до 82 млрд. долара.

Изглежда нормално при това положение правителството да поиска ново ръковдство, преди в автомобилния гигант да потънат още милиарди долари.

Chrysler има още месец

Засега директорът на Chrysler Робърт Нардели не е застрашен от съдбата на директора на GM. Твърди се, че правителството ще предостави на компанията финансиране за още 30 дни, през които тя трябва да постигне работещо споразумение с италианската компания Fiat. В противен случай Chrysler ще бъде ликвидирана.

Chrysler и Fiat сключиха по-рано тази година необвързващ договор за партньорство. Той предвижда Fiat да получи дял в Chrysler в замяна на което Chrysler да си осигури достъп до технологиите за производство на икономични автомобили.

Досега Chrysler е получила 4 млрд. долара държавна помощ, но се надява на още 5 млрд. долара, за да оцелее в най-тежката криза в американската автомобилна промишленост от близо три десетилетия.

Рейтинговата агенция Standard & Poor's предупреди, че все още съществува голяма опасност за фалит и на трите представители на Голямата тройка – GM, Ford и Chrysler. Засега единствено Ford Motor не е прибегнала до държавна помощ. Надвисналата заплаха от фалит стана причина акциите на автомобилните гиганти да се понижат в понеделник. Книжата на GM загубиха над 25%.

Администрацията на Барак Обама с твърда ръка поема управлението на затъналите американски автомобилни гиганти. Белият дом поиска оставката на изпълнителния директор и председател на General Motors Corp. Рик Уагонър, като условие, за да осигури средства на компанията за още два месеца, през които да се убеди, че тя може да се справи с кризата и даде да се разбере, че другата затънала американска автомобилна икона Chrysler трябва час по-скоро да си намери партньор. В противен случай и двете компании са застрашени от фалит.

В началото на годината директорът на General Motors Corp. Рик Уагонър уверено стоеше до надписа Here To Stay (Оставаме тук) на международното изложение в Детройт. Но четири месеца по-късно подобен оптимизъм се оказа неуместен. Особено що се отнася до поста на Уагонър в GM.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK