50% благотворителност
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

50% благотворителност

Силва Зурлева изказа обидата си от негативните реакции към предаването<br />

50% благотворителност

Ирина Ценкова
4506 прочитания

Силва Зурлева изказа обидата си от негативните реакции към предаването<br />

© Юлия Лазарова


Парите, събрани от дарителски есемеси във „ВИП Брадър“, ще бъдат разпределени поравно между 8-те каузи, предвидени до края на сезона, като се очаква дотогава сумата да достигне един милион лева. Това стана ясно днес на специална пресконференция, дадена от Нова телевизия.

Едва 50% от стойността на SMS-а или обаждането (1,20 лв.) обаче отиват за каузите. Останалите пари се разпределят за ДДС, за мобилните оператори и фирмите, наети за обработка на получените съобщения. Събраните около 570 хиляди лева са реална сума, след удръжките. Никаква част от тези пари няма да отиде за продуцентите от Endemol и Old School, уточниха от медията.

„Когато решихме да го направим (благотворителния сезон на ВИП брадър – б.а.), веднага говорихме с Ендемол. Те казаха, че по принцип има такъв начин на правене на ВИП бардър и там, общо взето, около 10-15% от приходите се дават за благотворителност. Ние казахме: Не, ние искаме да дадем всичките пари“, представи предисторията на предаването Олга Лозанова, програмен директор на Нова тв. Тя изрази недоумението и възмущението си от негативните реакции в общественото пространство и уточни, че при подбора на каузите решаващи са били два основни фактора: да са разпознаваеми като обществено значими и да бъдат подходящи за представяне по телевизия. По думите й с подемането на инициативата Нова телевизия си е „сложила главата в торбата“, тъй като благотворителността по начало не е рейтингова. В крайна сметка обаче с изненада установили, че ВИП Брадър е предаването с най-висока гледаемост. „Изненадана съм, че има толкова много негативни реакции обра едно предаване, което е хубаво, гледано и иска да помага“, каза още Олга Лозанова, като допусна, че рейтингът може да буди недоволство у конкуренцията.

„Когато започна този проект, ръководството на телевизията взе решение средствата да се разпределят по един модел, който е добре познат и това е моделът на Българската Коледа. Тъй като ние сме медийни партньори на президентската инициатива вече два пъти, до момента аз съм човекът, който е оторизиран да разпределя средствата“, уточни модела на разпределяне на средствата Силва Зурлева, главен консултант на телевизията. Разделените между 8-те каузи суми ще бъдат разпределени между сметките на фондациите, с които предаването си партнира. Отговорен за оползотворяване на средствата ще бъде сътоветният общински кмет.

Целият процес по разходване на отделните суми по каузите и отчетността по пера ще бъде представен от телевизията, с цел прозрачност на разпределянето на средствата. „Невъзможно е да има корупция, нито създаването на каквито и да било предпоставки да бъде злоупотребено със средствата по някакъв начин“, категорична бе Зурлева, като каза, че гарантира с името си за това.

По повод предложенията участниците да върнат получените за престоя си в къщата на ВИП Брадър хонорари Олга Лозанова твърдо заяви: „По никакъв начин няма да призоваваме участниците да правят каквото и да е. Това са хора със свой морал, възрастни хора, които имат сърца, желание и всичко останало“. По думите й и в момента има участници, които са върнали част от хонорарите и не искат това да се знае. Тя изрази увереност и, че на финала на сезона всички мобилни оператори ще дадат суми за благотворителност.

Друг момент от ширещите се в общественото пространство обвинения към организаторите и участниците в предаването е дисхармонията между поведението на участниците и благородния характер на каузите. „Те нямат някакво екстраординарно поведение. (...) Ако тръгнат да се съобразяват и да се правят на такива, каквито не са, това няма да е риалити“, обясни Олга Лозанова. На въпрос защо в предаването има игри като тази, в която съквартирантите се целят със стрели в задните части на Тодор Славков, тя уточни, че има и простащини, но някои от игрите се измислят от самите участници.

Повод за днешната среща с медиите бе писмо, в което 46 неправителствени организации те отправяха упреци към продуцентите на предаването и участниците в него. Сред основните обвинения бяха: липса на проучване на проблемите и представяне на ефективни решения (инвестицията в Домовете за деца вместо опит за деинституционализирането им), липса на прозрачност в отношенията с дарителите и голямата разлика между вложените и набраните средства. Неправителствените организации призоваха участниците да дарят получените хонорари, както и да демонстрират поведение, с което „да внушават различното послание и фокус на това издание на предаването“.

А вие какво мислите за „ВИП Брадър“ и благотворителността?

Парите, събрани от дарителски есемеси във „ВИП Брадър“, ще бъдат разпределени поравно между 8-те каузи, предвидени до края на сезона, като се очаква дотогава сумата да достигне един милион лева. Това стана ясно днес на специална пресконференция, дадена от Нова телевизия.

Едва 50% от стойността на SMS-а или обаждането (1,20 лв.) обаче отиват за каузите. Останалите пари се разпределят за ДДС, за мобилните оператори и фирмите, наети за обработка на получените съобщения. Събраните около 570 хиляди лева са реална сума, след удръжките. Никаква част от тези пари няма да отиде за продуцентите от Endemol и Old School, уточниха от медията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    ХХристов

    Според мен като цяло идеята не е лоша, но има какво да се желае отностно реализацията. Това, което определено не ми харесва е лицемерието на организаторите - много е лесно да се прави благотворителност с чужди пари - защо не дарят и приходите от реклами за каузите (да кажем след като си приспаднат разходите за хонорари, къща, реклама и прочее) - сигурен съм, че сумата никак няма да е малка. Пак е хубаво, че са се отказали от печалбата и от смс-те. После - след края на сезона според мен трябва да покажат подробно как точно са изхарчени парите - по всяка една кауза какво е постигнато, подобрено.

  • 3
    Avatar :-|
    Зидаромазач

    Само Унилсон ще ни оправи

  • 4
    Avatar :-|
    Зидаромазач

    Няма Костов, няма Бойко, няма Царя, няма Волен, няма Яне - само Унилсон ще ни оправи

  • 5
    voxy avatar :-|
    voxy

    В България наистина си слагаш главата в торбата почнеш ли да правиш нещо, веднага излизат купища хейтъри готови да оплюят всичко и всеки и да те накарат да съжаляваш, че изобщо си се захванал

    Фактите до момента са, че Нова и Олд Скуул са причина да се съберат 550.000 лева, ако не беше благотворителен сезона тези пари сега нямаше да ги има... Не може да не се отчита, че Нова предоставя една голяма част от праймтайма на каузата, постоянно вървят рекламни спотове на телефоните и банковата сметка - това популяризиране е данът който Нова плаща и ако бъде изчислен в пари ако беше платена реклама, ще се разбере за какъв принос говорим, отделно отказът от частта от приходите от смс-и също трябва да се сметне

    Няма нищо лошо ако една телевизия печели от по-гледаем сезон заради благотворителността както се опитват да е обвинят, даже какво по-хубаво от това има - всички да са доволни?

    Звездите да си дарили хонорарите, ами тези които ги призовават към такова действие готови ли са да си дарят дохода за два месеца - целия? или два месеца да зарежат всичко и да обикалят по домове за сирачета примерно като комедианти??? В пазарна икономика сме - всеки получава толкова за труда си за колкото го продаде и е свободен да отдели такава част от спечеленото за благотворителност каквато сам прецени, а не някой да му налага и да превръща благотворителността в нещо задължително, в момента в който стане такава това ще отблъсне всеки изобщо да споменава думичката

    И така Нова е наела определен брой хора да забавляват обществото, което с или без благотворителност участва в гласуванията за изгонване на съквартирантите, на тези хора им се плаща, също както на операторите, сценаристите, режисьорите и е казала че ще дари приходите си от смс-и (точка) дотук, който иска дарява, който не иска не дарява, но тези които гласуват имат още един стимул да го правят, преди са имали само изгонването на някого, сега имат и този че 50 стотинки от смс-а му отиват за благотворителност... Ако Нова не шуми около благотворителността, това означава драстично по-малка сума, това ли всъщност искат тези даващи акъли протестиращи възмущаващи се и???

  • гери

    лъжа и измама...нищо няма да отиде за благотворителност, само си пълните джобовете...кой мисли за тия деца...

  • гери

    то парите се събират, ама къде ще отидат...никой няма да отговори... лъжа и измама...
    а колко участващи в това шоу ще си получат дяла...то за това се събират пари-никой не го е еня за тия деца...никой...за съквартирантите да не говорим...правят си реклама...те и за участието си взимат мангизи...

  • Гневно

    Това не е благотворителност. Събрани са 550 000 лв., но колко са изхарчени за предаването? Да бяха дали направо тези пари, вместо да ги влагат в подобно предване. Тогава щеше да е благотворителност.
    Повечето "звезди" са там заради хонорарите и е странно, че участие в благотворително предаване се нарича "труд". Всъщност колко от тези "звезди" са влизали в дом или са познавали дете от дом, или са се интересували от условията за децата в дом преди да влязат?
    Прав си, voxy, много хора няма да се съгласят да зарежат всичко и да обикалят домовете два месеца, но има много хора, които събират всеки месец някакъв процент от заплатата си и накрая, като дръпнат чертата, се оказва, че са дарили повече от два месечни дохода. Освен това същите тези хора ходят по домовете и то наистина съвсем доброволно. И забележи - НИКОЙ НЕ ИМ ПЛАЩА ЗА ТОВА. Харчат собствения си бензин, който те са си платили от собствените заплати. Купуват памперси, плодове и играчки пак от собствените си средства. Организират доброволни дарителски акции, от които не печелят процент. И освен всичко друго, даряват и внимание и радостни емиции на децата. И го правят в продължение на години, а не веднъж за пред публика.
    Странно е, че предаването казва, че "иска да помага". Как точно ще помогне? За децата - ами в целия свят се гледа на институционализирането, като на нещо лошо. Знае се, че децата в институция, изостава и с развитието си. Навсякъде правят защитени жилища, селищни системи "SOS" и се набляга на приемната грижа, а от предаването парите се влагат в някой дом.
    Каузата "Диагностика и превенция на вирусния хепатит", също е странна. Какво ще направят? Ще платят на лекарите да си вършат работата?
    Или пък "Помогни за чиста България". Ама нали българския народ плаща данъци и такса смет? Значи чиститата не трябва да зависи от дарения.
    Цялото предаване е един фарс.

  • 9
    voxy avatar :-|
    voxy

    @Гневно....

    "Това не е благотворителност. Събрани са 550 000 лв., но колко са изхарчени за предаването? Да бяха дали направо тези пари, вместо да ги влагат в подобно предаване."

    Е това е абсурдно, а откъде щяха да дойдат тези пари? и защо точно от Нова, а не примерно от нечий друг джоб? и как да не е благотворителност като тези пари ще се дарят? парите които са изхарчени така или иначе се харчат за подобен род предавания за да се върнат обратно но повечко като приходи от реклама, това си е принципа на риалити шоуто и не само, навсякъде се инвестира за да се печели, тук просто се даряват смс-ите покрай предаването и толкова, никой няма претенции за нещо повече каквито постоянно им приписвате

  • 10
    Avatar :-|
    ЗУРЛА СИЛВЕВА

    Пораженията, предизвикани от FREAK-шоуто на търгашите от НОВА ТВ, са огромни. И подобно "шоу" не е единствено в програмната схема на телевизията. После се чудят някои журналисти от същата ТВ защо народът и особено младото поколение изпростява - ами защото другарката на снимката гриливо подбира най-изродските предавания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK