Nissan навлиза с пълна газ на пазара на електромобили

Новият електромобил Leaf въодушеви фондовите борси.<br />
Новият електромобил Leaf въодушеви фондовите борси.<br />    ©  Reuters
Новият електромобил Leaf въодушеви фондовите борси.<br />
Новият електромобил Leaf въодушеви фондовите борси.<br />    ©  Reuters

С нежното име Leaf (лист от англ.) ще се нарича първият електрически автомобил на японската компания Nissan. За разлика от хибридните модели Leaf ще се задвижва изцяло с електричество.

Третият по големина автомобилостроител в Страната на изгряващото слънце представи новия модел в неделя в град Йокохама, където върна своята централа след четиридесетгодишно отсъствие оттам.

Скъпата, но екологично чиста кола, с претенции да бъде първия електромобил в масово производство, въодушеви фондовите борси в началото на седмицата и акциите на японската компания се повишиха с 6% в сутрешната търговия в Токио.

Семейният петместен хечбек ще се появи в края на 2010 г. на пазарите в САЩ, Япония и Европа. Първоначално новите електромобили ще бъдат произвеждани в Япония, а впоследствие и в Тенеси, САЩ. Неотдавна Nissan получи заем от 1.6 млрд. долара от американското министерство на енергетиката, за да приспособи завода си в Тенеси. Планира се производството там да започне през 2012 г.

С едно зареждане Leaf ще изминава близо 160 километра. Ще може да се зарежда на 80% за половин час с устройство за бързо зареждане, а иначе у дома ще се зарежда в електрическата мрежа с 200-волтово устройство за около осем часа. Максималната му скорост ще бъде 140 километра в час, уточнява сайтът MarketWatch.

Nissan не каза каква ще бъде цената на първия й електрически автомобил, но изпълнителният директор на компанията Карлос Госн обеща, че без скъпата литиево-йонна батерия цената на модела ще бъде колкото на аналогичен клас бензинов автомобил. Батерията ще може да се купува или да се наема срещу месечна такса, уточни говорител на японската компания пред британския вестник Guardian.

Притисната от висока конкуренция и от световната финансова криза, неотдавна Nissan бе принудена да се откаже от средносрочните цели в бизнес плана си и дори да продаде токийската сграда, където до неотдавна се помещаваше нейната централа с цел да реализира икономии. Компанията обаче не се отказа от политиката си за агресивно навлизане на пазара на електрически автомобили.

Досега японският гигант изоставаше от местните си конкуренти Toyota и Honda в производството на хибридни автомобили, които масово навлизат на японския пазар с помощта на държавни стимули, коментира New York Times.

Nissan обаче се надява да задмине конкурентите си с пълна газ, като се прицелва в пазара на изцяло задвижвани от електричество автомобили. Те ще бъдат напълно екологично чисти за разлика от хибридните модели като Toyota Prius, който е снабден и с бензинов двигател и с батерия.

Nissan и френският й партньор Renault (с когото тя е в стратегически съюз) са отявлени защитници на екологията. Новата 22-етажна сграда, където вече се помещава централата на Nissan в Йокохама, е изградена с модерни енергоспестяващи технологии и се определя от агенция Associated Press като една от най-екологичните в Япония.

Макар да дебютира на този специфичен пазар в изключително трудни времена, визионерът Карлос Госн е убеден, че това е една печеливша дългосрочна стратегия. Госн очаква до 2020 г. всяка десета кола в света да бъде електрическа.

Засега оптимизмът на Карлос Госн не се споделя от повечето експерти в автомобилната индустрия заради основните недостатъци на тези коли - високата им цена, скъпата технология, относително малкия пробег с едно зареждане, както и бавното зареждане на електрическите батерии.

За Nissan остава предизвикателството да намери начин да преодолее тези препятствия.

Конкуренцията набира скорост въпреки трудностите по пътя

На пазара в САЩ Nissan ще се състезава с американската Tesla Motors.

Toyota също планира да въведе изцяло електрически автомобил на американския пазар през 2012 г.

През юни т.г. по-малкият японски конкурент на Nissan - Mitsubishi Motors, започна да произвежда своя електромобил i-MiEV, чиято цена обаче се оказа прекалено висока за повечето потребители.

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


19 коментара
  • 1
    lordcris avatar :-|
    lordcris

    тесла има автономия от 400км за едно зареждане. 160км са още трвърде малко за да може човек да разчита единствено на електромобил...

  • 2
    Avatar :-|
    pong

    @lordcris
    Повече от 150 км за ден не ми се налага да карам. Освен това след 3, 4 години технолгиите ще се подобрят както се подобриха технологиите при персоналните компютри. Та това не е особен проблем.

  • 3
    lordcris avatar :-|
    lordcris

    @pong
    ти да не би да живееш на някой остров с 50 км диаметър?
    вярно е че 90% от автомобилистите пътуват по-малко от 40 км на ден,
    но това не означава не поне един път на няколко месеца не им се налага да пропътуват повече. с този електромобил не е възможно да идеш на море( освен ако не си от добрич) или да идеш от софия до пловдив и да се върнеш.
    неудобна работа.
    то електроавтомобили с 100км автономичност си има и сега, но хората не ги искат имено защото са неудобни.

  • 4
    Avatar :-|
    Пехо

    А всъщност икономиите които се получават ще са повече от достатъчни за да може да се наема автомобил в редките случаи когато ще се налага голям преход. Реално погледнато освен ниските разходи по зареждане, в двигателя има точно една движеща се част, което означава ниска вероятност за каквато и да е повреда. Конкуренция прави единствено архаичния двигател на Трабант. А и разработките по батерии от ново поколение не стоят на едно място, не бих се учудил от удвояване на пробега в рамките на една година.

  • 5
    Avatar :-|
    Скука

    До лордкрис.
    Не живея на остров но всяка сутрин пътувам 22 км до офиса и още толкова обратно.
    До брега на океана съм за 7 мин.
    До суперите или Моловете съм за 5-6мин.
    За какво ми е мощна суперкола?
    Електроколата ме устройва напълно.
    Високата цена е само за да се успокоят монополистите - петролни производители и производители на автомобили с вътрешно горене.
    Иначе голяма безработица ги чака.
    Но постепенното снижаване на цените под натиска на пазара ще стане.
    Вижте какво строят Тесла моторс!

  • 6
    lordcris avatar :-|
    lordcris

    @Скука
    каква кола караш?
    защо не е електрическа?

  • 7
    Avatar :-|
    Биг Дик

    Не съм съгласен с критиците. Както и да го мисля на мен ми звучи като идеална сделка да имам кола, чието "гориво" ще ми струва стотинки и която няма да се нуждае от смяна на масло, филтри и един куп други неща. И която ще се нуждае от някаква форма на сервизиране не повече от 1 път в годината. Нека да са 160 километра. Ще си я карам до работа и обратно, на пазар, а през уикенда на Витоша и до всички хубави места, които се намират на разстояние 50-60 километра от София. Точно след 3 години ще мога да сменя батериите с такива, които осигуряват двойно по-дълъг пробег, примерно. А за ходене до морето ще си запазя стария таралясник, също така примерно :)

  • 8
    Avatar :-|
    Биг Дик

    lordcris, сравнението с 400-те километра (по-точно 393 км) пробег с едно зареждане на Tesla Roadster е неуместно. Поради една-единствена причина - БАЗОВАТА цена на тази бутикова кола е 109 000 долара, а цената (все още неофициално) на Nissan Leaf ще бъде под 30 хиляди. На този фон 160-те километра на Leaf не мен ми звучат доста добре. Няма никакъв технологичен проблем в момента да се направи електрическа кола с пробег 1000 км с едно зареждане. Само дето цената ще е примерно 200 хиляди долара, заради батериите. Производителите на електромобили в момента трябва да спазват много сложен баланс между възможности и цена и по всичко изглежда, че Nissan са свършили адски добра работа в това отношение. Nissan Leaf си е постижение, защото наистина изглежда като първия наистина практичен електрически автомобил, който едновременно става за ежедневно каране и не е само за кинозвезди. И още нещо - никога не подценявай бизнес усета на Карлос Гос (ТОВА е правилното изписване на името, между другото) - за това питай неговите колеги - CEO-тата на другите големи производители :)

  • 9
    Avatar :-|
    инж. Ганев

    Не съм сигурен тия който говорят за "увеличаване на пробега на батериите дали знаят за какво говорят"? Батериите исторически са тръгнали от използване на тежки метали олово, цинк , кадмии, никел и вървят към леките. Е вече сме стигнали края на тоя път няма по лек метал от литии който да става за направа на батерии. Тоест няма практическа възможност по тоя път по който се върви до сега да се постигне по-голяма плътност на енергията ( на батерията) към теглото и или обема и. Вече използваме най-лекия метал. От тук нататък пътя напред е революционен скок напред който аз лично не виждам от никъде. Дори в статията се намеква че чак към 2020 година, забележи, само 10% от автомобилите ще са електрически. Аз лично съм първи кандидат за елекромобил, но когато имам във семейството за първи автомобил бензинов защото той няма никаква алтернатива, когато говорим за независимост и пробег, както става ясно дори в следващите 10 години. И тия 90% бензинови автомобили които като абсолютна бройка ще са повече от тия 100% бензинови днес, и ще продължават да харчат бензин, и междувременно петрола ще капе все по-бавно и все по-скъпо... Не съм оптимист както повечето тук. Идва пълномащабна енергиина катастрофа за света в средносрочен период. Бедните ще изпатят несравнимо повече, абе ясно е...

  • 10
    Avatar :-|
    родоския дребосък

    160 км. са напълно достатъчни за преход с едно зареждане. Мощните 4-5 хиляди кубикови зверове с по 25 литра разход на 100 км. колко повече мислите, че могат да извървят?

    Чудя се обаче колко скъпа е тази батерия. Вярно, ДВГ се произвеждат масово от десетилетия и там цената е сведена до минимум, а Ли-Йон батериите тепърва ще се усъвършенстват, но... колко е разликата? Изваждаме двигателя от стандартна кола и слагаме 100 кг. батерия? И цената скача с 15 хил. ЕВРО?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал