Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 21 авг 2009, 18:30, 6003 прочитания

Германия насърчава купуването на е-коли

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Няколко седмици преди парламентарните избори в Германия федералното правителство прие "Национален план за развитие на електро мобилността". Навлизането на пазара на първите 100 000 електро коли е предвидено за 2012, като за целта на шофьорите ще бъде предоставена финансова помощ.

За сумата и вида на подпомагане не се споменават подробности. Предвидено е до 2020 г. по улиците на Германия да се движат около милион електрически автомобила. Дотогава ще трябва да бъде изградена и мрежа от електростанции, като предлаганият за зареждане ток в по-голямата си част трябва да е еко.

Преди няколко седмици Федералното министерство на околната среда не успя да наложи своя план, според който беше определена премия от по 5000 евро за потенциалните купувачи. Ресорният министър Зигмар Габриел вече защити плана си пред местни природозащитници. Габриел, който е от квотата на СПД, заяви в телевизионно предаване, че става въпрос и за това, автомобилите да бъдат карани с ток от възобновяеми енергийни източници, а не с ток, произведен от въглища. Но и при днешния енергиен микс на Германия е-колите щели да са по-екологични от тези с бензинови и дизелови двигатели.


А преди електро автомобилите да „узреят за пазара“ през 2012-2013 г., батериите трябва да станат по-малки и по-евтини, проблемите със сигурността да бъдат отстранени, и не на последно място – батериите да са по-издръжливи. „Целта е да направим градовете си много по-чисти“, казва Габриел. Доброто послание към шофьорите пък било, че цената на 100 км. пробег щяла да падне наполовина.

В същото време природозащитни организации и Съюзът на автомобилистите призоваха да не се бърза с подобни субсидии. По данни на еко организацията Deutsche Umweltshilfe електро автомобилите ще останат нишови и луксозни стоки и през следващите десетина години. Друга еко органзизация – Nabu, също поздрави мерките, предприети от правителството, но предупреди същевременно, че може да се стигне до едностранчиво подпомагане и до „замиване на очите“. Все още имало твърде много подмолни камъни и неясноти. Така например не било фиксирано със сигурност, че електрическите автомобили на бъдещето ще се движат с ток от слънцето, водата и вятъра. „Няма да помогнем на климата и природата, ако просто заменим един бензинов двигател с електрически. Ако заменим традиционната кола с електрическа, но захранвана с ток, произведен от въглища, означава да гоним дявола с помощта на Сатаната“, твърди председателят на Nabu Лайф Милер.

Междувременно актуална анкета сред потенциалните купувачи на нови автомобили твърди, че всеки пети от тях изчаква с нова покупка, за да може след време да си купи направо електро автомобил. Клубът на автомобилистите в Германия също нарече „Националния план на електромобилността“ твърде неконкретен. Вместо конкретни планове и мерки планът съдържат пожелателни и необвързващи намерения. Освен това не било достатъчно правителството да обяви, че ще насърчава и развитието на възобновяеми енергийни източници. А трябвало и действително да се ангажира дългосрочно с проблематиката.



Според плана на германското правителство през 2020 г. по улиците на федералната република ще се движат около един милион електрически автомобила. Това означава, че останалите 50 милиона ще са на дизел и бензин. Освен това електроавтомобилите все още няма да имат свободата на придвижване на традиционните коли. Министър Габриел рекламира е-колите с призива, че ще харчат наполовина по-малко за превоз. Но пропуска факта, че в началните години на производството им ще струват между с 10 и 20 хиляди евро повече от бензиновите или дизеловите коли.

Ако има федерално финансово подпомагане за първите 100 000 автомобила, то трябва да е насочено не само към електроколите, а към всички видове екологични автомобили. Така например може да се подпомогне закупуването на всяка кола, която отделя по-малко от 60 гр. CO2 на километър, смятат природозащитниците.

Автомобилната индустрия също предупреждава, че въпреки възторга около електро автомобилите през последните месеци, бензиновите и дизеловите двигатели ще господстват на пътя години наред. Но все от някъде трябва да се започне, нали?

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Завръщане към компютрите

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Колко ще продължи?

Има различни сценарии за край на здравната криза, всички с не особено далечен хоризонт

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10