Германия насърчава купуването на е-коли

За сумата и вида на подпомагане не се споменават подробности. Предвидено е до 2020 г. по улиците на Германия да се движат около милион електрически автомобила. Дотогава ще трябва да бъде изградена и мрежа от електростанции, като предлаганият за зареждане ток в по-голямата си част трябва да е еко.

Преди няколко седмици Федералното министерство на околната среда не успя да наложи своя план, според който беше определена премия от по 5000 евро за потенциалните купувачи. Ресорният министър Зигмар Габриел вече защити плана си пред местни природозащитници. Габриел, който е от квотата на СПД, заяви в телевизионно предаване, че става въпрос и за това, автомобилите да бъдат карани с ток от възобновяеми енергийни източници, а не с ток, произведен от въглища. Но и при днешния енергиен микс на Германия е-колите щели да са по-екологични от тези с бензинови и дизелови двигатели.

А преди електро автомобилите да „узреят за пазара“ през 2012-2013 г., батериите трябва да станат по-малки и по-евтини, проблемите със сигурността да бъдат отстранени, и не на последно място – батериите да са по-издръжливи. „Целта е да направим градовете си много по-чисти“, казва Габриел. Доброто послание към шофьорите пък било, че цената на 100 км. пробег щяла да падне наполовина.

В същото време природозащитни организации и Съюзът на автомобилистите призоваха да не се бърза с подобни субсидии. По данни на еко организацията Deutsche Umweltshilfe електро автомобилите ще останат нишови и луксозни стоки и през следващите десетина години. Друга еко органзизация – Nabu, също поздрави мерките, предприети от правителството, но предупреди същевременно, че може да се стигне до едностранчиво подпомагане и до „замиване на очите“. Все още имало твърде много подмолни камъни и неясноти. Така например не било фиксирано със сигурност, че електрическите автомобили на бъдещето ще се движат с ток от слънцето, водата и вятъра. „Няма да помогнем на климата и природата, ако просто заменим един бензинов двигател с електрически. Ако заменим традиционната кола с електрическа, но захранвана с ток, произведен от въглища, означава да гоним дявола с помощта на Сатаната“, твърди председателят на Nabu Лайф Милер.

Междувременно актуална анкета сред потенциалните купувачи на нови автомобили твърди, че всеки пети от тях изчаква с нова покупка, за да може след време да си купи направо електро автомобил. Клубът на автомобилистите в Германия също нарече „Националния план на електромобилността“ твърде неконкретен. Вместо конкретни планове и мерки планът съдържат пожелателни и необвързващи намерения. Освен това не било достатъчно правителството да обяви, че ще насърчава и развитието на възобновяеми енергийни източници. А трябвало и действително да се ангажира дългосрочно с проблематиката.

Според плана на германското правителство през 2020 г. по улиците на федералната република ще се движат около един милион електрически автомобила. Това означава, че останалите 50 милиона ще са на дизел и бензин. Освен това електроавтомобилите все още няма да имат свободата на придвижване на традиционните коли. Министър Габриел рекламира е-колите с призива, че ще харчат наполовина по-малко за превоз. Но пропуска факта, че в началните години на производството им ще струват между с 10 и 20 хиляди евро повече от бензиновите или дизеловите коли.

Ако има федерално финансово подпомагане за първите 100 000 автомобила, то трябва да е насочено не само към електроколите, а към всички видове екологични автомобили. Така например може да се подпомогне закупуването на всяка кола, която отделя по-малко от 60 гр. CO2 на километър, смятат природозащитниците.

Автомобилната индустрия също предупреждава, че въпреки възторга около електро автомобилите през последните месеци, бензиновите и дизеловите двигатели ще господстват на пътя години наред. Но все от някъде трябва да се започне, нали?

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


23 коментара
  • 1
    darthsidius avatar :-|
    darthsidius

    Германия е велика сила спор няма,с този закон отново го доказват,срещу тях да тичаме ще стигнем има няма след 100-200 години.

  • 2
    Avatar :-|
    Еха

    Браво на германците, пак са една обиколка преди всички. :)

  • 3
    Avatar :-|
    humbolt

    Към № 1. След 100-200 години, ако стоят на едно място...

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Швабите като винаги се изхвърлят както със закриването на АЕЦ преди 10 години, така и сега с амбициозните си и кухи проекти за електроколи....
    ---------------------
    Електроколите искат акумолатори, а опитът от 90 години подводници показа че акумолатора не става за транспортни цели, даже когато се харчат парите на ангро, както обикновено правят военните ........ виж атома да..... да ама за "атом в автомобил" на швабите няма да им стигне пипето и след 250 години... както не им стигна и през 1942 да го сложат, същият атома в бомба..... а се получи ефектно...... няма спор, ама не в Германия....
    ---------------------
    Ама някои бавно вдяват и само пърдят лозунги за да харчат парите на данъкоплатците..... и просто да си чешат езика...

  • 5
    Avatar :-P
    НеЗнам

    Новият Трабант може да изненада и най-големите скептици.
    Ше видим...

  • 6
    Avatar :-|
    Евала

    Немците за пореден път се доказват. Първо, държавни субсидии за фотоволтаични панели ("слънчеви батерии") както на частни лица, така и на фирми, сега и субсидии за електромобили... Браво!

    Боби: Пич, преди да говориш за каквото и да било, първо се научи как се казва. АкумУлатор в случая.
    90 години подводници. А защо не 110+ години електромобили? Първият автомобил, достигнал 100 км/ч скорост е именно електро - 1899 г.

    Ето ти един модел от 2008 г.
    Тесла Роудстер: ~400 км пробег с едно зареждане, 0-100 за 4 сек., електронно ограничение на скоростта 201 км/ч.,общ капацитет на акумУлаторите 53 квтч. (литиево-йонни), време за презареждане 3.5 часа. Тегло на автомобила ~1200 кг. "Разход" : ~13 квтч на 100 км.
    Не виждам особени проблеми с акумУлаторите?

    А това за "атома" дето си го писал... Я поуточни малко. За термоелектрически генератори на база на отработило ядрено гориво ли си говорим, или за нещо по-екзотично? Все пак не трябва да се забравя че катастрофите са си нещо обичайно, и чат-пат по пътя оставят по някоя и друга част от колите.

  • 7
    Avatar :-|
    Nikolay

    Проблема с акумулаторите е, че издържат до 1000 - 2000 презареждания
    и дори и 400км да минеш с едно зареждане до пълно изпразване, то на практика едва ли ще минеш повече от 100-200х.км, сегашните препоръки са да се сменят на 100 000, а цената за смяната е доста голяма за момента.

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Евала [Анонимен | неутрално] днес, 10:30 № 6
    1. Преди да се празниш поучително, като първоначална учителка на събрание на чавдарчета, за мене е акумОлатор и от това не става нито по добър нито по лош, както те светва и № 12, още 13900 съобщения ня български в Гууглето поддържат тази теза...
    2. сам виждаш първият достигнал 100 км/час е на 110 години и зарязан за 100 години, значи има нещо, сложно е за обяснение във форум...
    3. А защо подводници, ами именно в подводниците германците вложиха маса пари и време от 1909 до 1945 за развитие на акумОлатори с пари на данъкоплатците и с тъпа упоритост на шваби. В резултат 900 от 1150 подводници на дъното, 31000 от 39000 подводничари при рибите.
    4. Докато не дойде 1951, адмирал Hyman George Rickover да светне Света като цяло и щвабските матроси в частност, че подводницата е подводница само ако е с атомно моторче, а не акумОлаторно или даже акумУлаторно такова.... и нещата се застанаха по местата
    5. А за автоНобилите, ако живееш още 100 години горивото ще е дериват на въглеводородите, защо, сложно е за обяснение във форум... но има обяснение
    6. Защо пърдят електомобили с акумОлатори, защото има балами и има кой да плати масрафа, както някога го плати за парните, газгенераторните и т.н. автоНобилета... които даже ги забравихме как се казват...
    7. Така че работи, печели наливай си бензин, дизел и газ до дупка в "рамките на закона"

  • 9
    boby1945 avatar :-|
    boby1945

    Проблемът с акумолаторите Nikolay [Анонимен | неутрално] № 11 не е колко издържат, а колко енергия на 1 кг акумолират. Най добрите на 1 кг тегло акумолират 20 пъти по малко енергия отколкото има в 1 кг дизел.
    Значи независимостта която ти гарантира резервоар с 70 литра нафта или 56 кг нафта се гарантира от 1000 кг акумолатор литиево йонен или както там си го харесваш.
    Образно казано вместо да си возиш гаджетата на морето си товариш тъщите до пет колена назад за да идеш сам на морето... това шега, нямам нищо против тъщите....
    ----------------
    Другите неудобства ги пропускаме защото не са за форум...
    ----------------
    А най важното, практиката показва, пак подводниците, че под тази туфа заяк няма.....

  • 10
    Avatar :-|
    ghostdog

    е-коли=ешерихия коли?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал