Държавата реши да изплаща само един от правителствените самолети
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавата реши да изплаща само един от правителствените самолети

Дневник

Държавата реши да изплаща само един от правителствените самолети

Калина Горанова
3154 прочитания

Дневник

© Асен Тонев


Сделката за закупуването на правителствените самолети беше сключена от кабинета "Станишев". Още в първите дни на своето управление, новият транспортен министър обяви, че страната не разполага с нужните средства за изплащане на Ербъсите, а сделката беше обявена за неизгодна. Цената на всеки един от самолетите е 44 млн. долара. Стойността на цялата сделка бе 109 млн. долара с оскъпяването от лизинга. Те трябваше да бъдат изплатени за срок от 5 години. Отделно всеки един от самолетите втора употреба се нуждаеше от специално оборудване на стойност около 1 млн. долара. Междувременно стана ясно и че самолетите не могат да извършват презокеански полети.

До момента държавата е изплатила 14 млн. долара. Тях държавата щеше да загуби безвъзвратно при прекратяването на цялата сделка. Доставчик е българската "Би Ейч Ер". Неин мажоритарен собственик е "Балкан холидей сървисиз", управлявано от Радка Минева, член на Надзорния съвет на Първа инвестиционна банка и съпруга на един от основните й акционери.

След консултации с Министерството на правосъдието и при интензивни преговори с доставчика "Би Ейч Ер" е постигнато споразумение държавата да задържи единия самолет, като от цената му бъде приспадната по-голямата част от вече платената по сделката сума от 14 млн. лв., а безвъзвратната държавна загуба ще е 1 млн. долара.

За момента самолетът няма да бъде преоборудван поради липсата на средства. Досегашният злополучен правителствен самолет Ту-154 ще бъде запазен като резервен, а летателният му ресурс ще бъде удължен с още една година.

Сделката за закупуването на правителствените самолети беше сключена от кабинета "Станишев". Още в първите дни на своето управление, новият транспортен министър обяви, че страната не разполага с нужните средства за изплащане на Ербъсите, а сделката беше обявена за неизгодна. Цената на всеки един от самолетите е 44 млн. долара. Стойността на цялата сделка бе 109 млн. долара с оскъпяването от лизинга. Те трябваше да бъдат изплатени за срок от 5 години. Отделно всеки един от самолетите втора употреба се нуждаеше от специално оборудване на стойност около 1 млн. долара. Междувременно стана ясно и че самолетите не могат да извършват презокеански полети.

До момента държавата е изплатила 14 млн. долара. Тях държавата щеше да загуби безвъзвратно при прекратяването на цялата сделка. Доставчик е българската "Би Ейч Ер". Неин мажоритарен собственик е "Балкан холидей сървисиз", управлявано от Радка Минева, член на Надзорния съвет на Първа инвестиционна банка и съпруга на един от основните й акционери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И след скок подскок, пак скок наскок, и въобще упражнения в държавно управление.....

  • 2
    Avatar :-|
    t

    "Междувременно стана ясно и че самолетите не могат да извършват презокеански полети."
    Е как така междувременно? Това се знае от началото на 80-те години, когато започва разработването на модела А319.

  • 3
    Avatar :-|
    Български шоп

    А319 е най-малкият от семейството Ербуси и никога е предвиждан за междуконтинентални полети. Той се използва за кратки, регионални полети за летища където пистите не са достатъчно дълги. Ако правителството наистина е търсило междуконтинентални машини освен А330, А340, Боинг757, 767, 777 могло е да потъси такива при Гълфстрим и Дасо. Там самолетите са по-малки, но летят между континентите.

  • 4
    Avatar :-|
    Любо

    За София-Москва А319 е идеален.

  • 5
    Avatar :-|
    Aussie

    До коментар [#4] от "Любо":

    Даже и Ту154М върши идеална работа :)

  • 6
    Avatar :-|
    Aussie

    До коментар [#1] от "boby1945":

    Какво не ти харесава на решението в случая. Или просто имаш напън да се изкажеш.

  • 7
    Avatar :-|
    Владимир от Варна

    След като другарите от Тройната коалиция са набутали държавата по този начин, сега бат Бойко просто гледа да минимизира загубите колкото се може повече, защото тук въпросът явно е да се избере по-малката от двете злини. Най-добре ше е да вземато нормален самолет, ако този успеят да го пре-продадат изгодно или да го преотдават за ползване от други, макар да ме съмнява да има голям интерес към самолет втора ръка.

  • 8
    Avatar :-|
    sas

    До t и български шоп.

    А319 в зависимост от конфигурацията МОЖЕ да прави презокеански полети. Просто тези който правителството са взели не могат ;).

    http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=30

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#6] от "Aussie": ами не ми харесва опърдяването на публичното пространство с пропагандна цел, раздуване на балон, които после се оказва пшик и си сядаме на задниците... това не ми харесва.... и тръбичките на Пито на Айрбус не ми харесват, но това отделна песен.....

  • 10
    Avatar :-|
    :))

    Пак се изложихме! ... Костов е виновен!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.