Сръбската авиокомпания JAT се приземи за неопределено време
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сръбската авиокомпания JAT се приземи за неопределено време

Безоблачното небе над JAT и вътрешен пазар с население 20 милиона отдавна вече са само спомен.<br />

Сръбската авиокомпания JAT се приземи за неопределено време

Маргарита Насева
4436 прочитания

Безоблачното небе над JAT и вътрешен пазар с население 20 милиона отдавна вече са само спомен.<br />

© Reuters


Сръбската национална авиокомпания JAT AIrways преустанови всички полети в сряда, след като механиците от компанията JAT Tehnika отказаха да обслужват самолетите на JAT на белградското летище и да проверяват техническата им изправност преди полет. Недоволството им е предизвикано от дълга на JAT Airways към JAT Tehnika.

От компанията за техническо обслужване на самолетите на летището в Белград уточниха, че крайната мсе отнася единствено за самолетите на JAT Airways и обслужването на самолетите на други авиокомпании не е прекратено.

Wizz Air за пореден път демонстрира бърз рефлекс в борбата за пазарен дял. Унгарската компания, която е най-големият нискотарифен авиопревозвач в Централна и Източна Европа, предложи в четвъртък алтернативни отсечки от Будапеща и Тимишоара на пътниците, засегнати от спрените полети на JAT Airways. В началото на септември Wizz Air бе една от първите авиокомпании, които предложиха така наречения спасителен пакет след фалита на словашката нискотарифна компания SkyEurope.

Специалният спасителен пакет за клиентите на JAT е на стойност 40 евро с включени такси в едната посока. Той ще се предоставя на пътниците, които имат валиднен билет от JAT за полет между 1 октомври и 27 март 2010 г. За да се възползват от специалната оферта, пътниците трябва да заяват чрез wizzair.com или да се обадят в съответния за страната кол център на Wizz Air. Резервацията трябва да се извърши между 1 и 8 октомври, уточниха от унгарсикя нискотарифен превозвач.

Според информация на Reuters JAT Airways дължи на JAT Tehnika 1.5 млн. долара. Говорител на JAT е заявил, че закъснението в обслужването на дълга е само месец. Общите задължения на на JAT към началото на октомври възлизат 209 млн. евро (304.5 млн. долара), а активите й, състоящи се от самолети (Boeing и ATR 72) и недвижими имоти, се оценяват на 150 млн. долара.

Заради опасността да се стигне до задънена улица в преговорите за дълга на JAT, през миналата седмица националният превозвач е помолил сръбското да му разреши да създаде собствено поделение, което да извършва техническата поддръжка на нейните самолети.

Навремето JAT Tehnika бе част от националния превозвач. JAT Tehnika отчете първата си печалба през 2007 г. и след това бе обявена за продажба. Опитите на сръбското правителство да продаде JAT Tehnika и JAT досега се провалят заради липсата на купувачи.

JAT пострада тежко от санкциите, наложени на Сърбия заради участието й във войните на Балканите през 90-те години. Оттогава за JAT настъпиха тежки времена. За последен път тя купи нови самолети в началото на 90-те, когато вътрешният й пазар бе близо 20 милиона. В края на десетилетието почти целият самолетен парк за международни полети бе приземен.

След като Austrian Airlines и Lufthansa стъпиха на сръбския пазар, пазарният дял на JAT намаля до 45% от трафика през летище Белград за миналата година в сравнение с около 60% през 2002 г.

Сръбската национална авиокомпания JAT AIrways преустанови всички полети в сряда, след като механиците от компанията JAT Tehnika отказаха да обслужват самолетите на JAT на белградското летище и да проверяват техническата им изправност преди полет. Недоволството им е предизвикано от дълга на JAT Airways към JAT Tehnika.

От компанията за техническо обслужване на самолетите на летището в Белград уточниха, че крайната мсе отнася единствено за самолетите на JAT Airways и обслужването на самолетите на други авиокомпании не е прекратено.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    Avatar :-|
    The Who

    националният превозвач е помолил сръбското да му разреши да създаде собствено поделение...
    WTF?

  • 2
    Avatar :-|
    Владимир от Варна

    Това е едно от последствията на разпада на бивша Югославия. Навремето JAT беше националният авиопревозвач за цялата федерация с население около 20 милиона и много по-голяма територия. След отделянетона бившите юго-републики, освен всичко останало, се сви неимоверно много и пазара на JAT, пострада още повече от войните и санкциите по време на Милошевич през 90-те години. Сега просто трябва да се съобразят с реалностите и да видят кои са рентабилните варианти за тях, което няма да е лесно. Може би трябва да разчитат на външни инвеститори, но на този етап явно няма голям интерес, както изглежда от статията.

  • 3
    Avatar :-|
    комунист

    Костов го направи с Балкан, сега го прави и с JAT!

  • 4
    cons avatar :-|
    conservoir

    Още един пример за невъзможността да има рентабилни национални превозвачи. Изобщо това с националните компании, та дори и с мащабите на Газпром, е много неприятен остатък от миналото...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK