С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
24 8 мар 2010, 7:50, 9616 прочитания

Реалността побеждава утопията на "Оскари 2010"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Опиатът на войната" (6) е най-добър филм. "Аватар" (3) със статуетки само в техническите категории. Катрин Бигълоу става първата жена с награда за режисура. Без изненади в актьорските категории - Бълок и Бриджес.Тази година шоуто си струваше (излъчваше се директно и без опити за задкадров превод на достъпната кабелна програма ProSieben). Интригата също - от една страна най-касовият (но и най-скъп) филм на всички времена, от друга евтин и изцяло независим филм. (Последните думи на сценариста и един от продуцентите му Марк Боал бяха: "Сега вече трябва да си намерим и дистрибутор.").

Режисьорът на "Опиатът на войната" Катрин Бигълоу стана първата жена, стигнала до статуетката. Подвигът й е двоен, защото го направи в жанра "военен филм", считан за запазена мъжка зона. Досега в категорията са били номинирани само три жени - Лина Вертмюлер в далечната 1975,  Джейн Кампиън за "Пианото" и София Копола за "Изгубени в превода". Лицето на Камерън се промени от учтиво усмихнато в каменно, още след като "Опиатът на войната" взе и наградата за монтаж. "Аватар" остана с утешенията за визуални ефекти, оператор и художник.


Вечерта (водена интелигентно и с преливащо чувство за хумор от контрастно-допълващите се Стив Мартин и Алек Болдуин) мина без големи изненади, като изключим предпочитането на традиционната полицейска мелодрама от Аржентина "Тайната на твоите очи" пред европейските арт фаворити "Бялата лента" и "Пророк". Сравнително неочаквано бе и лишаването на "Високо в небето" от приза за адаптиран сценарий, за сметка на "Прешъс" (2).

Актьорските оскари очаквано отидоха при фаворитите на сезона Сандра Бълок ("Сляпата страна") и Джеф Бриджес ("Лудо сърце" /+ приз за оригинална песен/). Новост в категориите за главна роля и въобще най-човешките моменти в церемонията бяха явяващите се колеги - застъпници за всеки от номинираните. Стенли Тучи трогна аудиторията с обяснението си в любов към Мерил Стрйп (с историческа 16-та номинация), Тим Робинс бе най-духовит в поклона си пред Морган Фриймън.  Още по-предизвестени бяха призовете за поддържаща роля - Кристоф Валц ("Гадни копилета") и Мо'ник ("Прешъс").

Анимационен филм на годината стана "В небето", който участваше и в десетката за най-добра продукция.



Номинирането на 10 заглавия в най-престижната категория за първи път след времената на "Казабланка" се оказа освежително за академичните награди. Първите ни впечатления са, че точно по-широкото гласуване смени посоката на везните от "Аватар" към "Опиатът на войната". Вотът на актьорското мнозинство в Академията се оказа решителен. Един от революционните пробиви на "Аватар" бе - че то и без актьори можело. Поне засега, това се отлага.

Разширен анализ на "Оскари 2010" четете в следващия брой на Light.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Архив" Затваряне
Austrian Airlines увеличава полетите от България

Имплозия на "Позитано" 20

След бламирането на Корнелия Нинова за евролистата въпросът е накъде е поела БСП и кой я води

Алън Мертнер: Алгоритъмът постоянно се променя

Директорът рекламно инженерство във Facebook пред "Капитал"

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

1968 по Уорхол

Warhol 1968 в Moderna Museet връща атмосферата и духа на първата самостоятелна изложба на американския артист в Европа

След Хавел и потоп

Чешкият журналист Даниел Кайзер за кнгите си "Дисидент" и "Президент" и състоянието на журналистиката в Централна и Източна Европа